Selkokielinen työkirja ryhmätoimintaan

Täytettävä työkirja on kehitetty osallistavaan ryhmätoiminnan tueksi. Työkirjaa voi käyttää muun muassa osallistujan tavoitteiden seuraamiseen ja päiväkirjatyöskentelyyn.

Käyttötarkoitus

Täytettävä, selkokielinen työkirja on tarkoitettu osallistavaa ryhmätoimintaa varten.
Työkirjaa voi käyttää esimerkiksi ryhmätoiminnassa, koulutuksissa, harrastustoiminnassa tai kursseilla.

Työkirjassa on neljä kokonaisuutta:

1. Aikataulu ryhmän tapaamisille
  2. Tavoite
  3. Päiväkirja
  4. Tavoitteen arviointi

Työkirjassa on täytettävien sivujen lisäksi jokaisen osion selkokieliset ohjeet.
Kirjaa voi käyttää kokonaisuutena tai ottaa käyttöön omaan toimintaan sopivia osuuksia.

Tulosta työkirja käyttöösi tästä:
tulostettava työkirja (PDF).

Voit myös tilata maksuttomia työkirjoja ryhmäsi käyttöön Tukiliitosta.
Laita sähköpostia osoitteeseen anne.vuorenpaa@tukiliitto.fi .

Kehittäjät

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Aarne ja Aune -hanke (STEA 2018–2021/Arvokas-avustusohjelma). Hanke kehitti arjen taitoja ja osallisuutta vahvistavaa ryhmätoimintaa nuorille ja aikuisille sekä tukea elinympäristön ja palveluiden kehittämiseen osallistumiseen.

Toteutus

Vinkkejä ohjaajalle:

Työkirjaan kannattaa tutustua yhdessä osallistujien kanssa. Voitte käydä yhdessä läpi, mitä osioita kirjasta löytyy, ja miten kirjaa käytetään.

Kokonaisuus 2, tavoite: Osallistujat valitsevat toiminnan alkaessa itselleen tavoitteen, joka liittyy toiminnan aiheisiin. Ohjaajan tehtävä on antaa vinkkejä ja tukea osallistujaa pohdinnassa. Ohjaaja voi auttaa rajaamaan tavoitetta, jotta tavoite ei ole liian laaja ja näin vaikea saavuttaa. Lopullisen tavoitteen päättää osallistuja itse.

Kokonaisuus 4, tavoitteen arviointi:
Tavoitteen väli- ja loppuarviointi on tarkoitus tehdä keskustellen yhdessä ohjaajan kanssa. Työkirjasta löytyvät valmiit kysymykset näille keskusteluille sekä paikka keskustelujen muistiinpanoille.

Katso videolta lisää vinkkejä työkirjan käyttöön.
(Videon kesto 7:47)