hero_image.alt

Kehittämistoiminta

Kehittämistoiminta pyrkii vastaamaan muutokseen ja tuottamaan uudenlaisia tapoja tarjota tukea ja neuvoja erilaisissa elämän käänteissä

Yhteiskunnassa ja yksilön toiminnassa tapahtuvat muutokset haastavat kehittämään uudenlaista toimintaa vammaisten henkilöiden, perheiden ja yhdistysten tueksi.

Kehittämistyön keskiössä on vammaisen henkilön aktiivisen kansalaisuuden ja perheiden hyvinvoinnin vahvistaminen. Tukea ja toimintamalleja kehitetään erillisissä hankkeissa, mutta myös vakiintuneessa toiminnassa.

Tukiliiton hankkeet, jotka muodostavat kehittämistiimin. Tiimi on osa kansalaistoimintaa.

Kolme ylintä hanketta ovat STEA:n rahoittamia, Verkko voittaa välimatkat saa myös ESR-rahoitusta.

Alta pääset tutustumaan meneillään oleviin hankkeisiin sekä päättyneiden hankkeiden tuotoksiin ja materiaaleihin.

Kokemuksia hankkeista

Taitoa tulevaan -valmennuksesta tukea muutokseen

Nuori varttuu ja itsenäistyy, miten perhe selviää muutoksesta? Nuori tarvitsee tukea oman elämänsä rakentamiseen. Jos vanhempien vapaa-aika on nuoren kotona asuessa ollut kortilla, saattaa heille nuoren  kotoa muuttamisen jälkeen jäädä enemmän aikaa omiin harrastuksiin ja perhe-sekä ystävyyssuhteiden vaalimiseen. Uuden arjen rakennustyöhön saattavat myös vanhemmat ja läheiset tarvita tukea. Tähän muutokseen tarjoaa tukea ratkaisu- ja voimavarakeskeinen verkkovalmennus. Ensimmäinen Taitoa tulevaan -verkkovalmennus järjestettiin keväällä 2019. Tuleva -hankkeen valmennukseen osallistunut Kristiina Pyykönen kertoi Tukiviestille tyttärensä Ilona Pyykösen muutosta omaan kotiin.

”Tuli kauhea pelko Ilonan pärjäämisestä. Se tuntui niin hankalalta, että tunsin tarvetta saada tukea, jotta selviäisin. On tämä irti päästäminen kuitenkin niin jännittävä asia.”

Moni tutuista äideistä jakoi tunteen. Yksi heistä bongasi ilmoituksen Tukiliiton Taitoa tulevaan -verkkovalmennuksesta itsenäistyvien nuorten vanhemmille, ja vinkkasi Kristiinalle.

”Se tuli tilauksesta.”

Hän ilmoittautui, koska halusi nimenomaan itselleen tukea. Sitten valkeni, että kurssiin kytkeytyi myös idea vertaistuesta. ”Tajusin, että minunhan piti myös antaa! Olin ensin ihan, että ääh”, hän nauraa.

Lopulta antaminen tapahtui yhtä luonnostaan kuin saaminen. Kurssin vetäjät antoivat Kristiinan mielestä paljon vinkkejä ja hyvää tietoa siitä, miten lastaan voi tukea itsenäistymisen tiellä.

Lue Kristiina ja Ilona Pyykösen koko tarina täältä.

Kehittäjäryhmästä potkua osallisuuteen

Aarne ja Aune -hankkeen ryhmien kehittämisteemoja ovat asiakkaan valinnanvapaus ja vammaispalveluiden kehittäminen sekä avotyöntekijöiden vaikutusmahdollisuudet. Tuemme kokemuskehittäjien valmistautumista ja osallistumista vaikuttamistilaisuuksiin ja kehittämiseen kotikunnassa ja maakunnassa.

Yksi vaikuttamisen paikka oli Kuopiossa Yhteiskehittämisen iltapäivässä, johon osallistui palveluiden käyttäjiä sekä Kuopion kaupungin työntekijöitä. Kehittäjäryhmään osallistuneet kertoivat kokemuksiaan palveluista. Yhteiskehittämisen iltapäivä videoitiin ja voit katsoa parhaat palat tästä.

Päivitämme hankkeiden kokemuksia ja tarinoita sitä mukaa, kun saamme kokemuksia kerättyä.

Hankkeista muualla

Olemme tehneet hankkeiden toimintamallien kuvauksia Innokylään. Löydät hankkeemme käyttämällä hakusanana Kehitysvammaisten Tukiliittoa.

Vahvistu vanhempana on osa Kaikille eväät elämään -avustusohjelmaa.

Kaikki eväät elämään.Ohjelmaa koordinoi Lastensuojelun keskusliitto ja hankkeiden rahoitus tulee STEA:lta. Kaikille eväät elämään – avustusohjelma eriarvoisuuden vähentämiseksi (2017-2020) edistää lasten, nuorten ja perheiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia ja torjuu ylisukupolvista syrjäytymistä.Kaikille eväät elämään -avustusohjelmaa voit seurata Facebookissa ja Twitterissä.

Aarne ja Aune -hanke on osa Arvokas -ohjelmaa, jota koordionoi Suomen Setlementtiliitto. Arvokas toimii STEA:n rahoituksella.
Arvokas_tunnus
Arvokas-ohjelma rakentaa vuosina 2018–2021 yhdenvertaisempaa Suomea, jossa jokaisella – lähtökohdista ja elämäntilanteesta riippumatta – on mahdollisuus kokea olevansa merkityksellinen osa yhteisöä ja yhteiskuntaa. Arvokas-ohjelmaa voit seurata Facebookissa.

Tuotteita ostoskorissa: 0 Ostoskori