Opiskelu - kuvituskuva: Anu Kuusisto

Opiskelu

Oppivelvollisuus jatkuu peruskoulun jälkeen. Voit hakea opiskelemaan eri oppilaitoksiin.

Oppivelvollisuuslain mukaaan jokainen nuori on oppivelvollinen kunnes täyttää 18 vuotta tai suorittaa toisen asteen tutkinnon. Uudistettu oppivelvollisuuslaki tuli voimaan 1.8.2021. Nuoren on hakeuduttava ennen perusopetuksen viimeisen vuosiluokan päättymistä toisen asteen koulutukseen, nivelvaiheen koulutukseen tai muuhun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvaan koulutukseen.

Perusopetuksen jälkeen voi hakea esimerkiksi ammatilliseen koulutukseen.  Ammatillisen perustutkinnon voi opiskella joko yleisessä ammatillisessa oppilaitoksessa tai ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Oppivelvollisuutta voi suorittaa myös perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen väliin sijoittuvassa nivelvaiheen koulutuksessa.  Syksystä 2022 alkaen nivelvaiheen koulutukset yhdistyivät uudeksi yhtenäiseksi koulutuskokonaisuudeksi, tutkintokoulutukseen valmentavaksi koulutukseksi (TUVA).

Oppivelvollisuutta voi suorittaa myös kansanopistojen oppivelvollisille suunnatussa koulutuksessa. Vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat voivat suorittaa oppivelvollisuuttaan työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa (TELMA). Myös oppisopimus on vaihtoehto opiskella ammattiin ja suorittaa oppivelvollisuus.

Tuotteita ostoskorissa: 0 Ostoskori