Kuvitettu materiaali jatko-opintokeskustelujen tueksi, TUVA ja TELMA

Materiaali valmentavista koulutuksista on tarkoitettu keskustelun tueksi esimerkiksi vanhemman ja nuoren välille tai peruskoulussa opettajan ja oppilaan välille.

Oikeus osata, Nivus -hanke on päivittänyt ja tehnyt useita kieliversioita Kehitysvammaisten Tukiliiton ja Ideogrammin tekemästä selkokielisestä ja kuvitetusta Valmentavat opinnot -materiaalista. Päivitetyssä materiaalissa keskitytään TUVA- ja TELMA-koulutuksiin. Siinä kerrotaan, mitä koulutukset pitävät sisällään ja miten ne eroavat toisistaan.

Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) alkaa 1.8.2022. TUVA-koulutuksessa yhdistyvät aiemmat perusopetuksen lisäopetus (kymppiluokka), lukioon valmistava koulutus (LUVA) ja tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (VALMA). Itsenäiseen elämään ja työhön valmentava koulutus (TELMA) säilyy ennallaan.

Materiaali on tarkoitettu keskustelun tueksi esimerkiksi vanhemman ja nuoren välille tai peruskoulussa opettajan ja oppilaan välille. Valmentavat opinnot -materiaali ja sen eri kieliversiot (suomi, ruotsi, englanti, venäjä, koltansaame, inarinsaame, pohjoissaame, somali ja arabia) löytyvät Tukiliiton verkkosivujen osiosta Tukiliiton oppaat ja materiaalit
Tukiliiton oppaat ja materiaalit

Materiaaleja voi tulostaa vapaasti käyttöön.