hero_image.alt

Oppaat ja materiaalit

Tukiliiton sosiaaliturvaopas päivitetään aina alkuvuodesta. Sivuiltamme löytyy myös mm. pikaopas kehitysvammaisten lasten perheille.

Olemme tuottaneet Tukiliiton sosiaaliturvaoppaan ja pikaoppaan perheiden palveluihin. Lisäksi Tukiliiton asiantuntijat ovat mukana tekemässä Järjestöjen sosiaaliturvaopasta.

Kehitysvammaisten Tukiliiton sosiaaliturvaopas päiviteteään vuosittain tammi-helmikuussa. Opas antaa tietoa kehitysvammaisten henkilöiden palveluista ja tukitoimista, ja auttaa hakemaan niitä. Oppaaseen on koottu asioita, jotka koskevat kehitysvammaisia lapsia ja aikuisia sekä heidän perheitään.

Oppaan on päivittänyt lakimies Tanja Salisma.

Sosiaaliturvaopas julkaistaan myös vuoden ensimmäisessä Tukiviestissä.

Tukiliiton sosiaaliturvaopas.

Opas antaa tietoa kehitysvammaisten henkilöiden palveluista ja tukitoimista, ja auttaa hakemaan niitä. Oppaan on päivittänyt lakimies Tanja Salisma. Julkaisija Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, 2017.

Lataa tiedosto (pdf)

Pikaopas perheiden palveluihin

Pikaopas lasten ja perheiden palveluihin tarjoaa perustietoa kehitysvammaisen lapsen ja hänen perheensä palveluista. Pikaopas palveluihin on päivitetty Kehitysvammaisten Tukiliitossa huhtikuussa 2016.

Lataa tiedosto (pdf)

Luentomateriaalit

Avi-päivät
Avi-päivät ovat aluehallintovirastojen kanssa toteutettuja yhteistyöpäiviä kehitysvammahuollossa toimiville viranhaltijoille ja työntekijöille. Alta löydät päivien luentomateriaalit.

Seinäjoki 26.10 2017

Jouni Nummi, Ajankohtaista Eskoosta (pp)

Saija Kujansuu, Ajankohtaista aluehallintovrastosta (pp)

Heidi Hautala, Oman elämän ohjaksissa (pdf)

Pia Mölsä, Osallisuus kohderyhmästä toimijaksi (pdf)

Pasi Hakala, Kehitysvammaisten Palvelusäätiön vuokra-asunnot (pp)

Sirkka Sivula, Ajankohtaista lainsäädännöstä (pp)

Maritta Ekmark, Lainsäädäntöä lähiomaisten kuulemisesta (pp)

Iltapäivä perusopetuksesta
Iltapäivä perusopetuksesta -tilaisuuksissa erityisoppilaiden kanssa työskenteleville rehtoreille ja opettajille käsitellään kehitysvammaisten lasten perusopetukseen ja toisen asteen opetukseen liittyviä asioita. Iltapäivissä mukana aluehallintoviraston sivistystoimen edustaja ja muita asiantuntijoita.

Tampere 20.11.2017

Sanna Salmela, Koulu lapsiperheen arjen osana

Arja Haapio, Natsaako kemiat ja ottaako joku kopin – perheitten kokemuksia ja toiveita

Kreeta Pölönen, Kehitysvammaisten lasten perusopetuksen järjestäminen Länsi- ja Sisä -Suomen aluehallintovirastossa käsiteltyjen oikeusturva-asioiden näkökulmasta.

Tanja Salisma, Lakineuvontaan tulleita kysymyksiä

Pia Tervonen, Polkuja toisen asteen opetukseen

Lisää materiaalia

Lisää Tukiliiton tuottamia oppaita ja materiaaleja on