hero_image.alt

Lakineuvonta

Tukiliiton lakineuvontapalvelu antaa tietoa, tukea ja ohjausta kehitysvammaisten ihmisten oikeuksiin ja palveluihin liittyvissä asioissa. Voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonta palvelee sellaisissa juridisissa kysymyksissä, jotka liittyvät suoraan kehitysvammaisten henkilöiden palveluihin tai oikeuksiin ja joihin ei saa helposti vastausta muualta. Lakineuvontaan voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

Jos haluaisit apua valituksen tekemiseen, ota yhteyttä heti päätöksen saatuasi. Valitusten laatimisessa autamme asioissa, joilla on laajemmin merkitystä vammaisille ihmisille ja heidän perheilleen. Arvioimme yhteydenoton saatuamme, onko kyseessä oleva asia tällainen. Sivuiltamme löytyy myös joitain valitusmalleja, joista voi olla apua muutoksenhakuun.

Vastaus voi löytyä jo Tukiliiton sivuilta

Moneen kysymykseen löydät vastauksen näiltä sivuiltamme.
Paljon tietoa löytyy myös vuosittain tammi-helmikuussa päivitettävistä Tukiliiton sosiaaliturvaoppaasta sekä järjestöjen yhteisestä sosiaaliturvaoppaasta . Kehitysvammaisten lasten ja heidän perheidensä palveluista on laadittu oma pikaopas. Löydät oppaat sivulta Oppaat ja materiaalit.

Kysymykset sähköpostilla

Perehdythän siis ensin kotisivuilla olevaan aineistoon. Jos et löydä sivuilta vastausta, lakineuvontamme sähköpostiosoite on lakineuvonta@tukiliitto.fi. Jos laitat meille sähköpostia, olisi hyvä, jos siinä kertoisit meille myös puhelinnumeron, johon voimme sinulle soittaa, jos esimerkiksi tarvitsisimme asian arvioimiseksi lisätietoa.

Vastaamme kysymyksiin saapumisjärjestyksessä. Valitettavasti vastausajat saattavat välillä venyä ruuhkan vuoksi. Emme vastaa henkilökohtaisiin sähköposteihin lähetettyihin kysymyksiin.

Toisen asteen opintoja, työ- ja päivätoimintaa sekä työllistymistä koskeviin kysymyksiin vastataan osoitteessa tyollisyys@tukiliitto.fi

Neuvontapalvelu puhelimessa

Voit myös soittaa mailto:tyollisyys@kvtl.fiTukiliiton lakineuvojalle ja lakimiehelle. Puhelinajat ovat ajoittain ruuhkaisia, jolloin kannattaa yrittää myöhemmin uudestaan tai ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse. Eniten ruuhkaa puhelinpalvelussa on yleensä puhelinaikojen alkupuolella.

HUOM! Tanja Salisman puhelinaika ma 18.12. on poikkeuksellisesti klo 11-14.

Tanja Salisma.

Tanja Salisma

Lakimies

Puhelinnumero: 050 3160 663

Sähköposti: tanja.salisma@tukiliitto.fi

Puhelinaika maanantaisin kello 10 – 14.

Annan lakineuvontaa ja teen valtakunnallista vaikuttamistyötä. Twitterissä käytän tunnusta @TanjaSalisma

Maritta Ekmark.

Maritta Ekmark

Lakineuvoja

Puhelinnumero: 050 5003 311

Sähköposti: maritta.ekmark@tukiliitto.fi

Puhelinaika maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 10 – 14.

Annan lakineuvontaa ja teen valtakunnallista vaikuttamistyötä.

Sosiaaliturvaa ja palveluita koskevissa asioissa voit soittaa myös Tukiliiton aluekoordinaattoreille:

Johtava aluekoordinaattori Ritva Still
Puhelinnumero: 050 5695 360
ritva.still@tukiliitto.fi

Aluekoordinaattori Salla Pyykkönen
Puhelinnumero: 050 5288 392
salla.pyykkonen@tukiliitto.fi

Aluekoordinaattori Jonna Suhonen
Puhelinnumero: 050 5288 394
jonna.suhonen@tukiliitto.fi

Aluekoordinaattori Pirkko Sassi
Puhelinnumero: 050 5288 385
pirkko.sassi@tukiliitto.fi

Valtakunnallista vaikuttamistyötä Tukiliitossa tekevät myös muun muassa johtava lakimies Sirkka Sivula ja vaikuttamistoiminnan päällikkö Jutta Keski-Korhonen.

Sirkka Sivula.

Sirkka Sivula

Johtava lakimies

Puhelinnumero: 050 5380 548

Sähköposti: sirkka.sivula@tukiliitto.fi

Keskityn valtakunnalliseen vaikuttamistyöhön, erityisesti lainsäädäntöön vaikuttamiseen, joten en anna lakineuvontapalvelua.

Jutta Keski-Korhonen.

Jutta Keski-Korhonen

Vaikuttamistoiminnan päällikkö

Puhelinnumero: 050 3775 040

Sähköposti: jutta.keski-korhonen@tukiliitto.fi

Vastaan Tukiliiton vaikuttamistoiminnasta ja teen valtakunnallista vaikuttamistyötä. En anna lakineuvontapalvelua.

Twitterissä käytän tunnusta @JuttaKeskiK

Tiedonhakuun avuksi

Osoitteita, joista voit löytää vastauksia muihin kysymyksiin:
– autoiluun liittyvät asiat www.trafi.fi
– edunvalvontaan liittyvät asiat www.maistraatti.fi
– omaishoidon tuki https://omaishoitajat.fi
– perhe- ja jäämistöoikeus (avioero, perintöoikeus, testamentti) www.oikeus.fi
– sosiaaliturvaan liittyvät kysymykset (Kelan etuudet) www.kela.fi
– vammaispalveluihin liittyvissä asioissa kannattaa ottaa aina ensin yhteyttä oman kunnan vammaispalveluista tai kehitysvammahuollosta vastaavaan sosiaalityöntekijään ja tämän jälkeen sosiaaliasiamieheen. Valvonta-asioista vastaavat aluehallintovirastot eli avit.
Vammaisten henkilöiden palveluista ja oikeuksista löytyy runsaasti tietoa ja myös oikeustapauksia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylläpitämästä Vammaispalvelujen käsikirjasta. Lisäksi kehitysvamma-alan verkkopalvelu Vernerissä on paljon hyödyllistä tietoa.

0 Ostoskori