hero_image.alt

Lakineuvonta

Tukiliiton lakineuvontapalvelu antaa tietoa, tukea ja ohjausta kehitysvammaisten ihmisten oikeuksiin ja palveluihin liittyvissä asioissa. Voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

Tukiliiton lakineuvonta on kesälomalla 1.-31.7.2019. Lakineuvonnan sähköpostiosoitteeseen (lakineuvonta@tukiliitto.fi) loman aikana tulleita sähköposteja ei myöskään lueta. Jos olet lakineuvonnan loman aikana lähettänyt tähän lakineuvontaosoitteeseen sähköpostia, olethan ystävällisesti 1.8. alkaen meihin uudestaan yhteydessä, jos asia on vielä ajankohtainen.

Missä asioissa Tukiliiton lakineuvonnasta voi saada apua?

Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonta palvelee sellaisissa oikeudellisissa kysymyksissä, jotka liittyvät suoraan kehitysvammaisten ja vastaavaa tukea tarvitsevien henkilöiden palveluihin tai oikeuksiin ja joihin ei saa helposti vastausta muualta. Lakineuvontaan voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

Jos haluaisit apua valituksen tekemiseen, ota yhteyttä heti päätöksen saatuasi. Lakineuvonnasta voit saada neuvoja valituksen perustelemiseen ja juridisiin kysymyksiin. Valitusten laatimisessa autamme asioissa, joilla on laajemmin merkitystä vammaisille ihmisille ja heidän perheilleen. Arvioimme yhteydenoton saatuamme, onko kyseessä oleva asia tällainen. Sivuiltamme löytyy myös joitakin valitusmalleja, joista voi olla apua muutoksenhakuun.

Huom! Voimme EU:n tietosuoja-asetuksen perusteella käsitellä arkaluonteisia henkilötietoja (esimerkiksi tietoja henkilön terveydentilasta, vammasta tai sosiaali- tai terveydenhuollon palveluista) vain tietojen luovuttajan nimenomaisella suostumuksella. Jos toimitat meille tällaista tietoa esimerkiksi sähköpostilla, sisällytäthän tai liitäthän viestiisi myös suostumuksesi siihen, että käsittelemme tietoa lakineuvonnan antamista varten. Voidaksemme antaa lakineuvontapalvelua tarvitsemme yhteydenottajalta suostumuksen tietojen käsittelyyn. Ottaessasi yhteyttä lakineuvontaan kerrothan meille suhteesi siihen henkilöön, jota asia koskee, jotta voimme paremmin neuvoa asiassa. Noudatamme EU:n tietosuoja-asetusta ja tietosuojalakia tietojen käsittelyssä. Lakineuvonnan tietosuojaseloste löytyy tietosuojasivuiltamme.

Vastaus voi löytyä jo Tukiliiton sivuilta

Moneen kysymykseen löydät vastauksen näiltä sivuiltamme.

Paljon tietoa löytyy myös vuosittain tammi-helmikuussa päivitettävistä Tukiliiton sosiaaliturvaoppaasta sekä järjestöjen yhteisestä sosiaaliturvaoppaasta. Kehitysvammaisten lasten ja heidän perheidensä palveluista on laadittu oma pikaopas. Löydät oppaat sivulta Oppaat ja materiaalit.

Kysymykset sähköpostilla

Perehdythän siis ensin kotisivuilla olevaan aineistoon. Jos et löydä sivuilta vastausta, lakineuvontamme sähköpostiosoite on lakineuvonta@tukiliitto.fi. Tähän sähköpostiosoitteeseen tuleviin viesteihin vastaavat vammaispalveluiden asiantuntija Anne Saarinen ja lakimies Tanja Salisma. Huom! Emme pääsääntöisesti vastaa henkilökohtaisiin sähköpostiosoitteisiin lähetettyihin lakineuvontakysymyksiin, vaan jotta voimme palvella kaikkia kysyjiä paremmin, pyydämme lähettämään neuvontayhteydenotot lakineuvonnan yhteiseen sähköpostiosoitteeseen lakineuvonta@tukiliitto.fi. Kiitos!

Jos laitat meille sähköpostia, olisi hyvä, jos siinä kertoisit meille myös puhelinnumeron, johon voimme sinulle soittaa, jos esimerkiksi tarvitsemme asian arvioimiseksi lisätietoa.

Vastaamme kysymyksiin saapumisjärjestyksessä. Valitettavasti vastausajat saattavat välillä venyä ruuhkan vuoksi.

Toisen asteen opintoja, työ- ja päivätoimintaa sekä työllistymistä koskeviin kysymyksiin vastataan osoitteessa tyollisyys@tukiliitto.fi. Työllisyysneuvonnan tietosuojaseloste löytyy tietosuojasivuiltamme.

Neuvontapalvelu puhelimessa

Voit myös soittaa Tukiliiton lakineuvontaan vammaispalveluiden asiantuntijalle tai lakimiehelle. Puhelinajat ovat ajoittain ruuhkaisia, jolloin kannattaa yrittää myöhemmin uudestaan tai ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen lakineuvonta@tukiliitto.fi. Eniten ruuhkaa puhelinpalvelussa on yleensä puhelinaikojen alkupuolella.

Huom! Lakimiehen puhelinajalla viikolla 26 tavoitat lakimiehemme Saara Kokon numerosta 040 664 1493 keskiviikkona klo 12-15. Anne Saarisen puhelinajat viikolla 26 toimivat normaalisti.

Viikolla 27 puhelinaika on ainoastaan Saara Kokolla maanantaina 29.6. klo 10-14. Sen jälkeen puhelinneuvonta lomailee ja alkaa jälleen 2.8.

Tanja Salisma.

Tanja Salisma

Lakimies

Puhelinnumero: 050 3160 663

Sähköposti: tanja.salisma@tukiliitto.fi

Puhelinaika keskiviikkoisin kello 12 – 15.

Annan lakineuvontaa ja teen valtakunnallista vaikuttamistyötä. Tehtäväni on edistää kehitysvammaisten ja vastaavaa tukea tarvitsevien ihmisten sekä heidän läheistensä oikeuksien toteutumista.

Twitterissä käytän tunnusta @TanjaSalisma

Anne Saarinen

Vammaispalveluiden asiantuntija, lakineuvonta

Puhelinnumero: 050 5003 311

Sähköposti: anne.saarinen@tukiliitto.fi

Puhelinaika maanantaisin, tiistaisin
ja torstaisin kello 10 – 14.

Minulta voi kysyä neuvoja vammaisten ihmisten palveluihin ja oikeuksiin liittyvissä asioissa.

Salla Pyykkönen

Aluekoordinaattori

Puhelinnumero: 050 5288 392

Sähköposti: salla.pyykkonen@tukiliitto.fi

Twitterissä olen tunnuksella @SallaPyykkonen

Etelä-Suomen aluetoimisto
Kasarmikatu 7 B, 2. kerros
13100 Hämeenlinna

Toimin Etelä-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakuntien alueella.
Minulta voit kysyä erityisesti lasten sosiaalipalveluista ja sosiaaliturvasta sekä paikallisesta ja alueellisesta vaikuttamisesta.

Sosiaaliturvaa ja palveluita koskevissa asioissa voit ottaa yhteyttä myös Tukiliiton aluekoordinaattoreihin:

Johtava aluekoordinaattori Ritva Still
Puhelinnumero: 050 5695 360
ritva.still@tukiliitto.fi

Aluekoordinaattori Salla Pyykkönen
Puhelinnumero: 050 5288 392
salla.pyykkonen@tukiliitto.fi

Aluekoordinaattori Sari Pohjolainen
Puhelinnumero: 050 5288 394
sari.pohjolainen@tukiliitto.fi

Valtakunnallista vaikuttamistyötä Tukiliitossa tekevät myös muun muassa johtava lakimies Sirkka Sivula ja vaikuttamistoiminnan päällikkö Jutta Keski-Korhonen.

Jutta Keski-Korhonen

Vaikuttamistoiminnan päällikkö

Puhelinnumero: 050 3775 040

Sähköposti: jutta.keski-korhonen@tukiliitto.fi

Vastaan Tukiliiton vaikuttamistoiminnasta ja teen valtakunnallista vaikuttamistyötä. En anna lakineuvontapalvelua.

Twitterissä käytän tunnusta @JuttaKeskiK

Tiedonhakuun avuksi

Osoitteita, joista voit löytää vastauksia muihin kysymyksiin:
– autoiluun liittyvät asiat www.trafi.fi
– edunvalvontaan liittyvät asiat (1.1.2020 maistraatit ovat muuttuneet Digi- ja väestötietovirastoksi) www.dvv.fi
– omaishoidon tuki omaishoitajat.fi
– perhe- ja jäämistöoikeus (avioero, perintöoikeus, testamentti) www.oikeus.fi
– sosiaaliturvaan liittyvät kysymykset (Kelan etuudet) www.kela.fi
– vammaispalveluihin liittyvissä asioissa kannattaa ottaa aina ensin yhteyttä oman kunnan vammaispalveluista tai kehitysvammahuollosta vastaavaan sosiaalityöntekijään ja tämän jälkeen sosiaaliasiamieheen. Valvonta-asioista vastaavat aluehallintovirastot eli avit.

Vammaisten henkilöiden palveluista ja oikeuksista löytyy runsaasti tietoa ja myös oikeustapauksia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylläpitämästä Vammaispalvelujen käsikirjasta. Lisäksi kehitysvamma-alan verkkopalvelu Vernerissä on paljon hyödyllistä tietoa.

Kirjavinkki: Tapio Rädyn teoksesta Vammaispalvelut. Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö (Kynnys ry 2017) voi löytää runsaasti lisää tietoa ja oikeuskäytäntöä vammaisten henkilöiden palveluista.

Tuotteita ostoskorissa: 0 Ostoskori