hero_image.alt

Tuen ja valmennuksen keskus

Tuen ja valmennuksen keskuksen pääsivu

Päivitämme tätä sivustoa…

Tietoa ja tukea tukijalle!

Tuen ja valmennuksen päämäärä on vahvistaa tukea tarvitsevan ihmisen omaa toimijuutta, mahdollisuutta tehdä päätöksiä ja valintoja itse. Tuen ja valmennuksen keskuksen tavoitteena on auttaa tämän päämäärän toteutumisessa. Tuen ja valmennuksen keskus neuvoo ja kouluttaa ihmisen omaa toimijuutta vahvistavan tuen antamisessa. Tuen ja valmennuksen keskuksen yksi tarkoitus on edistää uudessa vammaispalvelulaissa olevan valmennuksen ja tuen pykälän toimeenpanoa.

Jokainen pystyy tekemään valintoja ja päätöksiä, kunhan saa siihen mahdollisuuden ja oikeanlaista tukea, silloin kun sitä tarvitsee. Valintojen ja päätösten tekemisen voi mahdollistaa toisen ihmisen antama tuki. Puolesta tekemisen ja puolesta päättämisen sijaan tukija voi oikein tukemalla vahvistaa ihmisen omaa toimijuutta. Lue lisää Tuen ja valmennuksen keskuksen toiminnasta.

Miksi tukea ja valmennusta?

Elämään kuuluu valintojen ja päätösten tekeminen. Toiset päätöksistä ovat isompia, elämänkulkua määritteleviä, toiset päätökset ovat pienempiä arkipäivän valintoja. Kaikki ihmiset pystyvät tekemään valintoja ja päätöksiä. Vaikka valintaa ei pystyisi tekemään täysin itsenäisesti, se voi olla oma, jos siihen on tuettu oikealla, toimijuutta tukevalla, tavalla.

Kaikissa asioissa ihmisen on ensisijaisesti saatava päättää ja tehdä itse omalla tavallaan. Itsemääräämisoikeus on perus- ja ihmisoikeus. Se kuuluu jokaiselle ihmiselle, mutta valitettavasti itsemääräämisoikeus ei tällä hetkellä toteudu kaikkien elämässä. Tuen tarve ei siirrä ihmisen itsemääräämisoikeutta toisille ihmisille, vaan toisten ihmisten tehtävä on antaa tukea ihmisen omaan päätöksentekoon.

Päätöksenteko on taito, jota kukaan ei osaa ilman harjoittelua. Kaikki meistä siihen kuitenkin pystyvät harjoittelun ja itselleen sopivan tuen avulla. Omia valintoja tekemällä ihmisen on mahdollista tehdä elämästään omannäköinen. Osallisuuden toteutumiseksi ihmisen pitää saada tehdä omaa elämää koskevia valintoja, hänellä pitää olla päätösvaltaa sekä mahdollisuus kuulua erilaisiin yhteisöihin yhdenvertaisena jäsenenä.

Tuki ja valmennus

Tuki lisää ja varmistaa ihmisen oman äänen kuulumisen ja lisäävät mahdollisuuksia valita sekä päättää itse. Tuen tarkoitus on vahvistaa ihmisen omia voimavaroja ja kykyjä sekä auttaa uusien asioiden kokeilemisessa ja oppimisessa. Tavoitteena on myös auttaa ihmisiä liittymään yhteisöihin. Tuki ja valmennus ovat myös osa vammaislainsäädännön uudistusta (linkki vie Vammaispalveluiden käsikirjaan). Voit lukea painamalla tästä (linkki vie Tukiliiton blogiin) Sirkka Sivulan blogitekstin aiheesta. Tukea voidaan uuden vammaispalvelulain esityksen mukaan tarjota myös läheisille ja perheenjäsenille, jotka mahdollistavat läheisensä oman näköisen elämän toteutumista.

Ajankohtaiset ja tapahtumat

Someseinä

Tilaa tästä Tukiliiton uutiskirje. Siinä on ajoittain asiaa myös tuesta ja valmennuksesta.

Voit kysyä tuesta ja valmennuksesta lisää meiltä

Mari Hakola

Työelämän asiantuntija

Puhelinnumero: 040 1676990

Sähköposti: mari.hakola@tukiliitto.fi

Kouluttaminen, vaikuttaminen ja neuvonta aiheista: toisen asteen koulutus, palkkatyöllistyminen, työ- ja päivätoiminta sekä osallisuus.

Pia Mölsä.

Pia Mölsä

Suunnittelija

Puhelinnumero: 050 4656 283

Sähköposti: pia.molsa@tukiliitto.fi

Edistän osallisuutta.

Twitterissä käytän tunnusta @kvtlpiam

Kari Vuorenpää.

Kari Vuorenpää

Työelämän asiantuntija

Puhelinnumero: 050 3296 170

Sähköposti: kari.vuorenpaa@tukiliitto.fi

Palkkatyöllistyminen, työtoiminta, päivätoiminta, osallisuus.

Tuotteita ostoskorissa: 0 Ostoskori