hero_image.alt

Tuen ja valmennuksen keskus

Tuen ja valmennuksen keskuksen pääsivu

Päivitämme tätä sivustoa…

Teemme erilaisia valintoja ja päätöksiä päivittäin, pieniä ja isompia. Kaikki ihmiset pystyvät tekemään valintoja ja päätöksiä, kun oikeat tavat ovat siihen löytyneet ja ihminen on saanut harjoitella niiden tekemistä. Kaikissa asioissa ihmisen on ensisijaisesti saatava päättää ja tehdä itse omalla tavallaan. Samoissa asioissa ihminen voi tarvita ajoittain tai usein vinkkejä, ohjausta, neuvontaa, tukea ja jopa valmennusta.

Elinympäristössä, jossa voi ajatella erilaisia vaihtoehtoja elämänsä kululle ja, joka tukee elämän kulkua ihmisen itsensä valitsemaan suuntaan, on ihmisen hyvä olla. Moni tarvitsee kuitenkin tukea, ja jopa valmennusta sen selvittämiseen, millaista elämää ja, miten itse haluaa elää. Valintojen ja päätösten tekeminen, omannäköisen elämän eläminen sekä erilaisissa yhteisöissä toimiminen ovat tärkeitä osallisuuden toteutumisessa.

Ihmisen elämässä olevien tukijoiden tehtävä on mahdollistaa paremmin toteutuva ihmisen itsensä näköinen elämä. Tuki ja valmennus lisäävät ja varmistavat ihmisen oman äänen kuulumisen ja lisäävät mahdollisuuksia valita sekä päättää itse. Tuki ja valmennus vahvistavat ihmisen omia voimavaroja ja kykyjä sekä auttavat uusien asioiden kokeilemisessa ja oppimisessa. Tuen ja valmennuksen tehtävänä on myös auttaa ihmisiä liittymään yhteisöihin. Tukea ja valmennusta voidaan tarjota myös läheisille ja perheenjäsenille, jotka mahdollistavat läheisensä oman näköisen elämän toteutumista.

Tämä sivusto on Tukiliiton Tuen ja valmennuksen keskuksen ylläpitämä.
Täältä löydät tietoa esimerkiksi:

• erilaista tuen muodoista,
  • valmennuksen asioista,
  • hyvistä teemoihin liittyvistä materiaaleista,
  • päätöksenteossa tukemisesta sekä
  • tuetun päätöksenteon palvelusta ja
  • tukijana tai valmentajana toimimisesta.

Tuki ja valmennus ovat myös osa vammaislainsäädännön uudistusta (linkki vie Vammaispalveluiden käsikirjaan). Voit lukea painamalla tästä (linkki vie Tukiliiton blogiin) Sirkka Sivulan blogitekstin aiheesta. Tämän sivuston yksi tarkoitus on edistää uudessa vammaispalvelulaissa olevan valmennuksen ja tuen pykälän toimeenpanoa.

Ajankohtaiset ja tapahtumat

Someseinä

Tilaa tästä Tukiliiton uutiskirje. Siinä on ajoittain asiaa myös tuesta ja valmennuksesta.

Voit kysyä tuesta ja valmennuksesta lisää meiltä

Mari Hakola

Työelämän asiantuntija

Puhelinnumero: 040 1676990

Sähköposti: mari.hakola@tukiliitto.fi

Kouluttaminen, vaikuttaminen ja neuvonta aiheista: toisen asteen koulutus, palkkatyöllistyminen, työ- ja päivätoiminta sekä osallisuus.

Pia Mölsä.

Pia Mölsä

Suunnittelija

Puhelinnumero: 050 4656 283

Sähköposti: pia.molsa@tukiliitto.fi

Edistän osallisuutta.

Twitterissä käytän tunnusta @kvtlpiam

Kari Vuorenpää.

Kari Vuorenpää

Työelämän asiantuntija

Puhelinnumero: 050 3296 170

Sähköposti: kari.vuorenpaa@tukiliitto.fi

Palkkatyöllistyminen, työtoiminta, päivätoiminta, osallisuus.

Tuotteita ostoskorissa: 0 Ostoskori