Perhesuunnittelu

Perhesuunnittelu tarkoittaa
perheen perustamisen suunnittelua.

Perhesuunnittelu tarkoittaa
esimerkiksi sen pohtimista,
haluatko saada vauvan
vai estää raskauden alkamisen.

Perhesuunnittelu on palvelu,
jota saat perhesuunnitteluneuvolasta.
Joissakin paikoissa sitä sanotaan
ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolaksi.

Saat perhesuunnitteluneuvolassa
tietoa esimerkiksi siitä,
miten nainen tulee raskaaksi
eli miten vauva saa alkunsa.
Jos et halua saada vauvaa,
saat apua ehkäisykeinon valintaan.
Saat tietoa myös
raskauden keskeyttämisestä.

Voit keskustella myös
seksuaalisuudesta ja
parisuhteen asioista.

Neuvolan työntekijät eivät saa
kertoa asioitasi kenellekään,
eivät edes vanhemmillesi.
Perhesuunnittelu on
siis luottamuksellista.

Perhesuunnittelu on
kaikille tarkoitettu palvelu,
ja se on maksutonta.

Voit kysyä esimerkiksi
omasta terveyskeskuksesta,
miten pääset
perhesuunnitteluneuvolaan.