Tukea tulevaan

Osallistu vertaisryhmään omalta kotisohvalta. Tule verkkovertaisryhmään!

Mahdollistamme vertaistukea vanhemmille ja läheisille eri elämäntilanteissa. Vertaistukea voi olla vaikea löytää omalta paikkakunnalta, mutta verkko mahdollistaa sen etäisyyksistä huolimatta. Vertaistuki on vapaaehtoista, luottamuksellista ja vastavuoroista kokemusten ja ajatusten vaihtoa esimerkiksi samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien tai erilaisten haastavien kysymysten kanssa painiskelevien kesken.

Verkkovertaisryhmä nuorten vanhemmille

Verkkovertaisryhmä vanhemmille, joiden nuorella on kehitysvamma tai samankaltaista tuen tarvetta. Ryhmässä pureudutaan tänä syksynä erityisesti nivelvaiheen, eli 16-18 -vuotiaiden nuorten tilanteeseen. Tähän ikävaiheeseen liittyy paljon muutoksia. Nuoresi ei tarvitse olla juuri tämän ikäinen, ryhmässä keskustellaan nuoren kasvusta aikuiseksi ja siihen liittyvistä asioista. Ryhmän ohjaajana toimii vanhempi ja joka toisella kerralla mukana on Tukiliiton työntekijä.

Vertaisryhmä tapaa 11.9. alkaen joka toinen keskiviikko klo 18 – 19.30 Tukinetin chatissa. Chat tarkoittaa netissä kirjoittamalla käytävää keskustelua. Uusi Tukinet on huomattavasti käyttäjäystävällisempi kuin vanha versio. Muun muassa teksti on isompaa ja ikkuna selkeämpi.

Ryhmän ajankohdat syksylle 2019:

• 11.9.2019
  • 25.9.2019
  • 09.10.2019
  • 23.10.2019
  • 06.11.2019
  • 20.11.2019
  • 04.12.2019

Tule mukaan keskustelemaan nuoren itsenäistymiseen liittyvistä asioista ja jakamaan kokemuksiasi ja vinkkejä toisten vanhempien kanssa.  Ryhmään mahtuu 10 vanhempaa. Voit hakea mukaan jo nyt. Heinäkuussa on lomien vuoksi tauko hakemusten hyväksynnässä.

Ohjeet ryhmään pääsyyn

Tunnukset

Jos sinulla on vanha Tukinet-tunnus vielä tallessa, niin voit kirjautua uuteen Tukinettiin tästä.

Jos käyttäjätunnuksesi on hukkunut tai haluat vaihtaa nimimerkkiä, voit luoda uuden tunnuksen tästä.

Olen tehnyt tunnusten hankkimisesta myös videon. Uuden tunnuksen tekemisen etu on, että sähköpostin antamalla voit jatkossa palauttaa uuden tunnuksesi salasanan, mikäli se unohtuu.

Ryhmän löytäminen ja liittyminen

Kirjaudu tunnuksillasi Tukinettiin. Uudessa Tukinetissä löydät ryhmämme helpoiten valitsemalla “toimijat” valikosta Kehitysvammaisten Tukiliiton. Silloin Tukinet näyttää kaiken Tukiliiton tarjonnan, muun muassa tämän Verkkovertaisryhmä nuorten vanhemmille. Ryhmään liitytään hakulomakkeella, joka aukeaa, kun ryhmää klikkaa. Kun sinut on hakemuksen lukemisen jälkeen liitetty ryhmään, saat siitä ilmoituksen Oma Tukinet-viestiosioon, joka aukeaa, kun olet kirjautuneena Tukinettiin. Ryhmään pyrkimisen ja liittämisen välillä on viive, joka kestää sen aikaa, kunnes hakemuksesi on hyväksytty.

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n verkkovertaistoiminnan säännöt

Tässä voit tutustua verkkovertaistoiminnan sääntöihin, joka sisältää myös vinkkejä sujuvaan ja turvalliseen keskusteluun verkossa. On suositeltavaa, että perehdyt näihin sääntöihin ennen ryhmään liittymistä. Säännöt (PDF).

Mikäli sinulla on kysyttävää tai tarvitset apua Tukinetin kanssa ota yhteyttä Wilma Karikko, puhelin 040 6743 631 tai wilma.karikko@tukiliitto.fi

Haluatko verkkovertaiseksi tai keskustella tietystä aiheesta?

Vertaistuki on vapaaehtoista, luottamuksellista ja vastavuoroista kokemusten ja ajatusten vaihtoa esimerkiksi samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien tai erilaisten haastavien kysymysten kanssa painiskelevien kesken. Vertaistukea voi olla vaikea löytää omalta paikkakunnalta, mutta verkko mahdollistaa sen etäisyyksistä huolimatta.  Verkkovertaistukiryhmän voivat muodostaa jo ennestään toisilleen tutut ihmiset esimerkiksi samassa asumisyksikössä asuvien nuorten vanhemmat. Toisaalta idea verkkovertaistukiryhmän perustamiseen voi lähteä yhdeltä tai kahdelta ihmiseltä, jotka kutsuvat siihen muita mukaan.  Ryhmien kestot voivat vaihdella tarpeen mukaan, ja niihin jokainen voi osallistua omalta kotisohvaltaan joko silloin kuin itselle parhaiten sopii tai reaaliaikaisesti yhdessä sovittuna ajankohtana.

Tuleva-hanke tarjoaa verkkovertaistuen käynnistämiseen sopivan teknisen alustan ja tuen sen käyttöön ottoon. Lisäksi järjestämme verkkovertaisryhmien vapaaehtoisille ohjaajille nonstop-perehdytystä, jossa opitaan vuorovaikutusta verkossa, ryhmänohjauksen pelisääntöjä, tekniikan kanssa toimimista ja vinkkejä mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseen. Perehdytys tapahtuu joko kasvokkain tai verkossa.  Lisäksi olemme tukena verkkovertaistukiryhmien käynnistämisessä, markkinoinnissa, seurannassa ja arvioinnissa sekä tukena mahdollisissa ongelmatilanteissa liittyivätpä ne sitten tekniikkaan tai ohjaukseen.  Ryhmän pyynnöstä Tukiliiton työntekijät tai yhteistyökumppanit voivat olla tarpeen mukaan mukana keskusteluissa tai alustusten pitäjinä.

Ota yhteyttä, mikäli haluat verkkovertaiseksi tai haluaisit keskustella jostakin tietystä aiheesta toisten vanhempien kanssa. Jo käynnissä oleviin ryhmiin voit tutustua täältä.

Kohdataan verkossa!