Tukea tulevaan

Osallistu vertaisryhmään omalta kotisohvalta. Kohdataan verkossa!

Mahdollistamme vertaistukea vanhemmille ja läheisille eri elämäntilanteissa. Vertaistukea voi olla vaikea löytää omalta paikkakunnalta, mutta verkko mahdollistaa sen etäisyyksistä huolimatta. Vertaistuki on vapaaehtoista, luottamuksellista ja vastavuoroista kokemusten ja ajatusten vaihtoa esimerkiksi samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien tai erilaisten haastavien kysymysten kanssa painiskelevien kesken.

Kevään ryhmät

14.1-18.2.2020 välisenä aikana toteutuu kolmen ryhmächatin mittainen työntekijöiden vetämä vertaisryhmä alle 16-vuotiaiden lasten vanhemmille. Lue lisää tapahtuman sivulta.

26.2. – 22.4.2020 välisenä aikana vertaisvanhempien vetämä ryhmä

Alle 16-vuotiaiden lasten vanhemmille, jotka haluavat keskustella muiden vanhempien kanssa arjen asioista ja haasteista ja lapsen kasvamisesta nuoreksi. Anonyymia keskustelua ohjaa kaksi vertaisvanhempaa. Ryhmä kokoontuu 26.2., 11.3., 25.3., 8.4., 22.4 klo 18-19.30 Tukinetissä. Ilmoittautuminen avautuu piakkoin tälle sivulle. Lisätietoja Tanja Laatikainen, tanja.laatikainen@tukiliitto.fi, 040 5268 272.

Ennakkotiedoista poiketen Tukea tulevaan – itsenäistyvien nuorten vanhempien ryhmä toteutuu syksyllä 2020.

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n verkkovertaistoiminnan säännöt

Tässä voit tutustua verkkovertaistoiminnan sääntöihin, joka sisältää myös vinkkejä sujuvaan ja turvalliseen keskusteluun verkossa. On suositeltavaa, että perehdyt näihin sääntöihin ennen ryhmään liittymistä. Säännöt (PDF).

Mikäli sinulla on kysyttävää tai tarvitset apua Tukinetin kanssa ota yhteyttä Wilma Karikko, puhelin 040 6743 631 tai wilma.karikko@tukiliitto.fi

Haluatko verkkovertaiseksi tai keskustella tietystä aiheesta?

Vertaistuki on vapaaehtoista, luottamuksellista ja vastavuoroista kokemusten ja ajatusten vaihtoa esimerkiksi samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien tai erilaisten haastavien kysymysten kanssa painiskelevien kesken. Vertaistukea voi olla vaikea löytää omalta paikkakunnalta, mutta verkko mahdollistaa sen etäisyyksistä huolimatta.  Verkkovertaistukiryhmän voivat muodostaa jo ennestään toisilleen tutut ihmiset esimerkiksi samassa asumisyksikössä asuvien nuorten vanhemmat. Toisaalta idea verkkovertaistukiryhmän perustamiseen voi lähteä yhdeltä tai kahdelta ihmiseltä, jotka kutsuvat siihen muita mukaan.  Ryhmien kestot voivat vaihdella tarpeen mukaan, ja niihin jokainen voi osallistua omalta kotisohvaltaan joko silloin kuin itselle parhaiten sopii tai reaaliaikaisesti yhdessä sovittuna ajankohtana.

Tuleva-hanke tarjoaa verkkovertaistuen käynnistämiseen sopivan teknisen alustan ja tuen sen käyttöön ottoon. Lisäksi järjestämme verkkovertaisryhmien vapaaehtoisille ohjaajille nonstop-perehdytystä, jossa opitaan vuorovaikutusta verkossa, ryhmänohjauksen pelisääntöjä, tekniikan kanssa toimimista ja vinkkejä mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseen. Perehdytys tapahtuu joko kasvokkain tai verkossa.  Lisäksi olemme tukena verkkovertaistukiryhmien käynnistämisessä, markkinoinnissa, seurannassa ja arvioinnissa sekä tukena mahdollisissa ongelmatilanteissa liittyivätpä ne sitten tekniikkaan tai ohjaukseen.  Ryhmän pyynnöstä Tukiliiton työntekijät tai yhteistyökumppanit voivat olla tarpeen mukaan mukana keskusteluissa tai alustusten pitäjinä.

Ota yhteyttä, mikäli haluat verkkovertaiseksi tai haluaisit keskustella jostakin tietystä aiheesta toisten vanhempien kanssa. Jo käynnissä oleviin ryhmiin voit tutustua täältä.

Kohdataan verkossa!