Tietoa tulevaan

Verkkokursseja itsenäistyvien nuorten perheille. Seuraava kurssi on 22.3.-25.4.2021

Itsenäistyvien nuorten perheille

”Ammattitaidolla järjestetty kurssi. Tuntuu hyvältä, kun jostakin saa näin tärkeää tietoa näin helposti.” (osallistujan kommentti)

Vanhempi, mietityttääkö sinua nuoresi tulevaisuus ja itsenäistyminen? Tarvitsetko sinä ja nuoresi tietoa mm. palveluista ja nuoren omaan kotiin muuttamisesta?

Verkkokurssillamme saat tietoa eri aihealueista, asiantuntija-alustuksia ja vastauksia kysymyksiisi, tehtäviä pohdittavaksi yhdessä nuoren kanssa sekä mahdollisuuden vertaiskeskusteluun toisten vanhempien kanssa. Kunkin aiheen materiaaleihin tutustumiseen, kuten videoiden katseluun ja tekstitiedostojen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen menee aikaa noin pari tuntia viikossa. Lisäksi kurssin aikana järjestetään chatteja Tukinetissä, joissa on mahdollista keskustella asiantuntijoiden sekä toisten vanhempien kanssa. Aihealue vaihtuu viikoittain.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:  Vanhemmille, joiden noin 13 – 29-vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Kurssi on osallistujalle maksuton.

Toteutustapa: Jokaisesta kurssin aiheesta on koostettu materiaalipaketti. Paketti voi sisältää asiantuntijan videoita, aiheeseen liittyvää kirjallista tietoa tai tehtäviä. Kurssia varten tarvitset älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen, sekä tavanomaiset netinkäyttötaidot. Myös kuulokkeet tai kaiuttimet ovat tarpeen, sillä kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Kuulokkeiden avulla voit katsoa lyhyen videon vaikkapa ruokatauolla tai työmatkabussissa.

Kurssin aihealueet:

Seuraava kurssi järjestetään 22.3 – 25.4.2021

Chatit Tukinetissä ovat maanantaisin kello 18 – 19.30

Palvelujen suunnittelu, aluekoordinaattori Salla Pyykkönen
29.3.2021 kello 18 – 19.30

Omaan kotiin, asiantuntija tarkentuu myöhemmin
5.4.2021 chat kello 18 – 19.30

Henkilökohtainen apu ja omannäköinen vapaa-aika, vammaispalveluiden asiantuntija Anne Saarinen
12.4.2021 chat kello 18 – 19.30

Nuoren tukena asioiden hoitamisessa, lakimies Tanja Salisma
19.4.2021 chat kello 18 – 19.30

Kurssin aihealueen materiaali tulee edeltävänä tiistaina:

• 1. viikko: Suunnittelemme yhdessä palveluita
    Miten palvelusuunnitelma laaditaan ja miten palaveriin kannattaa valmistautua? Tavoitteena on kertoa perheille erilaisista palveluista, erityishuolto-ohjelmasta, sekä niiden toteutumisen pohjana olevista asiakirjoista.
  • 2. viikko: Omaan kotiin
    Millaisen kodin nuori haluaisi? Mitkä ovat nuoren omat tarpeet ja mieltymykset oman kodin suhteen? Asiaa yksilöllisestä asumisesta sekä muuttovalmennuksesta. Tavoitteena on antaa perheille tietoa erilaisista mahdollisuuksista. Pohdimme myös kokonaisvaltaisesti nuoren muuttoa pois lapsuuden kodista.
  • 3. viikko: Henkilökohtainen apu sekä omannäköinen vapaa-aika
    Mikä mahdollistaa nuoren omannäköisen vapaa-ajan toteutumisen? Kerromme esimerkiksi henkilökohtaisen avun palvelusta ja muista mahdollisuuksista. Henkilökohtaista apua myönnetään myös muuhun kuin vapaa-aikaan, esimerkiksi työhön, opiskeluun tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen.
  • 4. viikko: Nuoren tukena asioiden hoitamisessa
    Tarvitseeko nuori edunvalvojan vai riittävätkö kevyemmät keinot? Tavoitteena on antaa tietoa miten läheiset voivat olla tukena nuoren asioiden hoitamisessa sekä edunvalvonnasta.

Tärkeää tietoa ilmoittautumisesta:

Ilmoittautuminen alkaa 1.2.2021 ja päättyy 13.3.2021, ilmoittautuneille lähetetään ennakkotehtävä sekä osallistumisohjeet. Kurssille otetaan 20 osallistujaa.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.

Kohdataan verkossa!