Tietoa tulevaan

Verkkokursseja itsenäistyvien nuorten perheille.

Itsenäistyvien nuorten perheille

”Ammattitaidolla järjestetty kurssi. Tuntuu hyvältä, kun jostakin saa näin tärkeää tietoa näin helposti.” (osallistujan kommentti)

Vanhempi, mietityttääkö sinua nuoresi tulevaisuus ja itsenäistyminen? Tarvitsetko sinä ja nuoresi tietoa mm. palveluista ja nuoren omaan kotiin muuttamisesta?

Verkkokurssillamme saat tietoa eri aihealueista, asiantuntija-alustuksia ja vastauksia kysymyksiisi, tehtäviä pohdittavaksi yhdessä nuoren kanssa sekä mahdollisuuden vertaiskeskusteluun toisten vanhempien kanssa. Verkkokurssin aikana teet tehtäviä mCoach-valmennusalustalla, joka toimii netissä tai kännykkään ladattavan sovelluksen kautta. Kunkin aiheen materiaaleihin tutustumiseen, kuten videoiden katseluun ja tekstitiedostojen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen menee aikaa noin pari tuntia viikossa. Lisäksi kurssin aikana järjestetään chatteja Tukinetissä, joissa on mahdollista keskustella asiantuntijoiden sekä toisten vanhempien kanssa. Aihealue vaihtuu viikoittain.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:  Vanhemmille, joiden noin 13 – 29-vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Kurssi on osallistujalle maksuton.

Toteutustapa: Jokaisesta kurssin aiheesta on koostettu materiaalipaketti. Paketti voi sisältää asiantuntijan videoita, aiheeseen liittyvää kirjallista tietoa tai tehtäviä. Kurssia varten tarvitset älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen, sekä tavanomaiset netinkäyttötaidot. Myös kuulokkeet tai kaiuttimet ovat tarpeen, sillä kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Kuulokkeiden avulla voit katsoa lyhyen videon vaikkapa ruokatauolla tai työmatkabussissa.

Seuraava kurssi järjestetään 9.3.2020 – 7.4.2020
Ilmoittautumisesta tiedotamme lähempänä kurssin ajankohtaa.

Kurssin aihealueet:

• 1. viikko: Suunnittelemme yhdessä palveluita
    Miten palvelusuunnitelma laaditaan ja miten palaveriin kannattaa valmistautua? Tavoitteena on kertoa perheille erilaisista palveluista, erityishuolto-ohjelmasta, sekä niiden toteutumisen pohjana olevista asiakirjoista. Materiaalin on koostanut Kehitysvammaisten Tukiliiton aluekoordinaattori Salla Pyykkönen.
  • 2. viikko: Omaan kotiin
    Millaisen kodin nuori haluaisi? Mitkä ovat nuoren omat tarpeet ja mieltymykset oman kodin suhteen? Asiaa yksilöllisestä asumisesta sekä muuttovalmennuksesta. Tavoitteena on antaa perheille tietoa erilaisista mahdollisuuksista. Pohdimme myös kokonaisvaltaisesti nuoren muuttoa pois lapsuuden kodista. Materiaalin on koostanut Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan päällikkö Katja Marjamäki  sekä Kehitysvammaisten Tukiliiton vaikuttamistoiminnan päällikkö Jutta Keski-Korhonen ja vammaispalveluiden asiantuntija Anne Saarinen.
  • 3. viikko: Henkilökohtainen apu sekä omannäköinen vapaa-aika
    Mikä mahdollistaa nuoren omannäköisen vapaa-ajan toteutumisen? Kerromme esimerkiksi henkilökohtaisen avun palvelusta ja muista mahdollisuuksista. Henkilökohtaista apua myönnetään myös muuhun kuin vapaa-aikaan, esimerkiksi työhön, opiskeluun tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen. Materiaalin on koostanut Kehitysvammaisten Tukiliiton johtava lakimies Sirkka Sivula sekä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön projektipäällikkö Lauri Kervinen.
  • 4. viikko: Nuoren tukena asioiden hoitamisessa
    Tarvitseeko nuori edunvalvojan vai riittävätkö kevyemmät keinot? Tavoitteena on antaa tietoa miten läheiset voivat olla tukena nuoren asioiden hoitamisessa sekä edunvalvonnasta. Materiaalin on koostanut Kehitysvammaisten Tukiliiton lakimies Tanja Salisma.

Kurssille mahtuu 20 osallistujaa.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.

Kohdataan verkossa!