Tietoa tulevasta

Verkkokursseja itsenäistyvien nuorten perheille. Seuraava verkkokurssi on 1.4. - 19.5.2019

Itsenäistyvien nuorten perheille

Tukiliiton ensimmäisen verkkokurssin suosio ylitti odotukset. Kurssi tuli täyteen kolmessa päivässä, joten jos nyt mielit mukaan, niin kannattaa ilmoittautua heti 1.3.2019. Ensimmäisen kurssin osallistujien kokemukset ja kehittämisehdotukset on huomioitu, joten kevään kurssi on entistäkin parempi. Tervetuloa mukaan!

”Ammattitaidolla järjestetty kurssi. Tuntuu hyvältä, kun jostakin saa näin tärkeää tietoa näin helposti.” (osallistujan kommentti)

Vanhempi, mietityttääkö sinua nuoresi tulevaisuus ja itsenäistyminen? Tarvitsetko sinä ja nuoresi tietoa mm. palveluista, jatko-opinnoista, nuoren omaan kotiin muuttamisesta?

Verkkokurssillamme saat tietoa eri aihealueista, asiantuntija-alustuksia ja vastauksia kysymyksiisi, tehtäviä pohdittavaksi yhdessä nuoren kanssa sekä mahdollisuuden vertaiskeskusteluun toisten vanhempien kanssa. Verkkokurssin aikana teet tehtäviä mCoach-valmennusalustalla, joka toimii netissä tai kännykkään ladattavan sovelluksen kautta. Kunkin aiheen materiaaleihin tutustumiseen kuten videoiden katseluun ja tekstitiedostojen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen menee aikaa noin pari tuntia viikossa. Aihealue vaihtuu viikoittain.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:  Perheille, joiden noin 13 – 29-vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Vanhempi on kurssille osallistuja. Kurssi on osallistujalle maksuton.

Toteutustapa: Jokaisesta kurssin aiheesta on koostettu materiaalipaketti. Paketti voi sisältää asiantuntijan videoita, aiheeseen liittyvää kirjallista tietoa tai tehtäviä. Kurssia varten tarvitset älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen, sekä tavanomaiset netinkäyttötaidot. Myös kuulokkeet tai kaiuttimet ovat tarpeen, sillä kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Kuulokkeiden avulla voit katsoa lyhyen videon vaikkapa ruokatauolla tai työmatkabussissa.

Kurssin aihealueet:

• 1. viikko: Suunnittelemme yhdessä palveluita
  • 2. viikko: Kohti jatko-opintoja
  • 3. viikko: Nuoren polkuja työelämään
  • 4. viikko: Omaan kotiin
  • 5. viikko: Henkilökohtainen apu sekä omannäköinen vapaa-aika
  • 6. viikko: Nuoren tukena asioiden hoitamisessa

Ilmoittautuminen kurssikokonaisuuteen sekä yksittäisiin aiheisiin tapahtuu netissä. Jokaiselle kurssikerralle mahtuu 20 osallistujaa.

Seuraava kurssi järjestetään 1.4. – 19.5.2019. Ilmoittautuminen 1.3.- 15.3. 2019 välisenä aikana. Ilmoittautuminen sisältää ennakkotehtävän, jonka palauttaminen on edellytys kurssille osallistumiselle.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.

Kohdataan verkossa!