Tietoa tulevaan

Verkkokursseja itsenäistyvien nuorten perheille.

Itsenäistyvien nuorten perheille

”Ammattitaidolla järjestetty kurssi. Tuntuu hyvältä, kun jostakin saa näin tärkeää tietoa näin helposti.” (osallistujan kommentti)

Vanhempi, mietityttääkö sinua nuoresi tulevaisuus ja itsenäistyminen? Tarvitsetko sinä ja nuoresi tietoa mm. palveluista ja nuoren omaan kotiin muuttamisesta?

Verkkokurssillamme saat tietoa eri aihealueista, asiantuntija-alustuksia ja vastauksia kysymyksiisi, tehtäviä pohdittavaksi yhdessä nuoren kanssa sekä mahdollisuuden vertaiskeskusteluun toisten vanhempien kanssa. Kunkin aiheen materiaaleihin tutustumiseen, kuten videoiden katseluun ja tekstitiedostojen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen menee aikaa noin pari tuntia viikossa. Lisäksi kurssin aikana järjestetään chatteja Tukinetissä, joissa on mahdollista keskustella asiantuntijoiden sekä toisten vanhempien kanssa. Aihealue vaihtuu viikoittain.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:  Vanhemmille, joiden noin 13 – 29-vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Kurssi on osallistujalle maksuton. Syksyn 2020 kurssi on tarkoitettu perheille, joiden nuorella on paljon tuen tuen tarvetta.

Toteutustapa: Jokaisesta kurssin aiheesta on koostettu materiaalipaketti. Paketti voi sisältää asiantuntijan videoita, aiheeseen liittyvää kirjallista tietoa tai tehtäviä. Kurssia varten tarvitset älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen, sekä tavanomaiset netinkäyttötaidot. Myös kuulokkeet tai kaiuttimet ovat tarpeen, sillä kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Kuulokkeiden avulla voit katsoa lyhyen videon vaikkapa ruokatauolla tai työmatkabussissa.

Seuraava kurssi järjestetään 26.8. – 9.10.
Ilmoittautuminen on käynnissä ja linkki löytyy tapahtuman sivulta.

Kurssin aihealueet:

1. Päätöksenteon tuki ja itsemääräämisoikeus
Tällä kerralla käsitellään nuoren oman mielipiteen esiin tuomista, päätöksenteossa tukemista ja kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen liittyviä asioita sekä palveluita, joilla tuetaan esimerkiksi mielipiteen ilmaisua.

2. Palveluiden suunnittelu
Tällä kerralla käymme läpi palvelusuunnitelmaa, erityishuolto-ohjelmaa ja kuntoutussuunnitelmaa sekä näiden eroja ja näiden tekemiseen valmistautumista.

3. Päiväaikainen toiminta

Tällä kerralla käymme läpi jatko-opinnoista valmentavat opinnot ja osallisuutta tukeva toiminta.

4. Omaan kotiin

Tällä kerralla käymme läpi asumisen vaihtoehtoja, asumisharjoittelua, tilapäishoitoa ja asumisen palveluita.

5. Henkilökohtainen apu ja omannäköinen vapaa-aika

Tällä kerralla käymme läpi henkilökohtaisen avun palvelua sekä apu- ja toimintavälineitä.

6. Nuoren asioiden hoito ja edunvalvonta

Tällä kerralla käymme läpi esimerkiksi raha-asioiden hoitamista, terveydenhoidon tiedonsaantioikeutta sekä edunvalvontaa.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.

Kohdataan verkossa!