Tietoa tulevasta

Verkkokursseja itsenäistyvien nuorten perheille. Seuraava verkkokurssi on 1.4.2019-19.5.2019

Itsenäistyvien nuorten perheille

Mietityttääkö sinua nuoresi tulevaisuus ja itsenäistyminen? Haluatko saada tietoa mm. palveluista, jatko-opinnoista, nuoren omaan kotiin muuttamisesta?

Verkkokurssimme antaa vastauksia näihin kysymyksiin. Verkkokurssillamme saat asiantuntija-alustuksia ja vastauksia kysymyksiisi, tehtäviä sekä mahdollisuuden vertaiskeskusteluun toisten vanhempien kanssa. Verkkokurssin aikana teet tehtäviä mCoach-valmennusalustalla, joka toimii netissä tai kännykkään ladattavan sovelluksen kautta. Kunkin aiheen etukäteistehtäviin, kuten videoiden katseluun ja omiin pohdintoihin menee aikaa noin pari tuntia. Lisäksi jokaista aihetta käsitellään asiantuntijan johdolla ryhmächatissa 1,5 tuntia Tukinetissä.

Seuraava kurssi itsenäistyvien nuorten vanhemmille on 1.4.-19.5. 2019.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:  Perheille, joiden 13 – 29-vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita.

Toteutustapa: Jokaiseen kurssin aiheeseen sisältyvät ennakkomateriaalit, joihin tutustutaan ennen ryhmächattia. Ennakkomateriaalit voivat olla pohdintatehtäviä, asiantuntijan videoita tai aiheeseen liittyvää kirjallista tietoa. Kurssia varten tarvitset älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen, sekä tavanomaiset netinkäyttötaidot. Myös kuulokkeet tai kaiuttimet ovat tarpeen, sillä kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Kuulokkeiden avulla voit katsoa lyhyen videon vaikkapa ruokatauolla tai työmatkabussissa. Ryhmächatissa on aina paikalla Tuleva-hankkeen työntekijöiden lisäksi 1-2 asiantuntijaa.

Ilmoittautuminen kurssikokonaisuuteen sekä yksittäisiin aiheisiin tapahtuu netissä. Jokaiselle kurssikerralle mahtuu 20 osallistujaa. Olemme ilahtuneita siitä, että verkkokursseille on selvästi ollut tarvetta. Seuraava tiedollinen verkkokurssi on 1.4. – 19.5. 2019. Sitä ennen tarjoamme ratkaisu-ja voimavarakeskeistä valmennusta itsenäistyvien nuorten vanhemmille. Tutustu valmennukseen tästä.

Kurssilla käsitellään muun muassa:

• omaan kotiin muuttamista
  • jatko-opintoja
  • työelämäpolkuja
  • henkilökohtaista apua ja vapaa-ajanviettoa
  • palvelusuunnitelmaa
  • nuoren asioinnissa tukemisen vaihtoehtoja

Kurssin esite (pdf), saa jakaa.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.

Kohdataan verkossa!