Tietoa Tulevasta

Verkkokursseja itsenäistyvien nuorten perheille sekä tiedollisia kursseja tulevista lainsäädännön ja palvelujärjestelmän muutoksista.

Itsenäistyvien nuorten perheille

Mietityttääkö sinua nuoresi tulevaisuus ja itsenäistyminen? Haluatko saada tietoa mm. palveluista, jatko-opinnoista, nuoren omaan kotiin muuttamisesta?

Uusi verkkokurssimme antaa vastauksia näihin kysymyksiin. Verkkokurssillamme saat asiantuntija-alustuksia ja vastauksia kysymyksiisi, tehtäviä sekä mahdollisuuden vertaiskeskusteluun toisten vanhempien kanssa. Verkkokurssin aikana teet tehtäviä Movendos-valmennusalustalla, joka toimii netissä tai kännykkään ladattavan sovelluksen kautta. Kunkin aiheen etukäteistehtäviin, kuten videoiden katseluun ja omiin pohdintoihin menee aikaa noin pari tuntia. Lisäksi jokaista aihetta käsitellään asiantuntijan johdolla ryhmächatissa 1,5 tuntia Tukinetissä.

Kurssin kesto: Kurssi alkaa 30.9. ja päättyy 15.11.2018. Voit halutessasi valita vain sinua kiinnostavat aiheet.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:  Perheille, joiden 13 – 29-vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita.

Toteutustapa: Jokaiseen kurssin aiheeseen sisältyvät ennakkomateriaalit, joihin tutustutaan ennen ryhmächattia. Ennakkomateriaalit voivat olla pohdintatehtäviä, asiantuntijan videoita tai aiheeseen liittyvää kirjallista tietoa. Kurssia varten tarvitset älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen, sekä tavanomaiset netinkäyttötaidot. Myös kuulokkeet tai kaiuttimet ovat tarpeen, sillä kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Kuulokkeiden avulla voit katsoa lyhyen videon vaikkapa ruokatauolla tai työmatkabussissa. Ryhmächatissa on aina paikalla Tuleva-hankkeen työntekijöiden lisäksi 1-2 asiantuntijaa.

Ilmoittautuminen kurssikokonaisuuteen sekä yksittäisiin aiheisiin tapahtuu netissä. Ilmoittautuminen alkaa tiistaina 21.8., webropol-linkki tulee tälle sivulle. Jokaiselle kurssikerralle mahtuu 20 osallistujaa.

Verkkokurssin aiheet

Voitte valita yhden, useamman tai kaikki kurssikerrat. Koko kurssin kesto on 30.9. – 15.11. Suluissa ensimmäinen päivämäärä kertoo, milloin ennakkomateriaalit tulevat nettiin tarjolle, toinen on ryhmächatin päivämäärä. Chatin ajankohta on klo 18.00 – 19.30 . Esimerkiksi ensimmäisen kerran materiaalit tulevat nettiin 30.9. ja ryhmächat on 4.10. klo 18.00 – 19.30

Kurssin esite (pdf), saa jakaa.

Kurssi toteutetaan yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.

Kohdataan verkossa!