Taitoa tulevaan

Voimavarakeskeinen verkkovalmennus itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten vanhemmille.

Mitä Taitoa tulevaan -verkkovalmennus on?

Aiheuttaako nuoren itsenäistyminen paljon kysymyksiä ja tunteita: Pärjääkö nuori, pärjäänkö minä? Pystynkö päästämään irti? Miltä muutos minusta tuntuu? Muuttuuko vanhemmuus? Miltä tulevaisuus näyttää? Mikäli haluat pohtia tarkemmin nuoruuden tärkeää kehitystehtävää sekä omia vanhemmuuden taitojasi henkilökohtaisten tehtävien kautta sekä yhdessä työntekijöiden ja toisten vanhempien kanssa, tämä valmennus on juuri sinulle. Valmennus on osallistujalle maksuton.
Lue Kristiina ja Ilona Pyykösen tarina Ilonan muutosta omaan kotiin. Kristiina Pyykönen osallistui verkkovalmennukseen keväällä 2019.

Voimavarakeskeinen verkkovalmennus itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten vanhemmille järjestetään seuraavan kerran 13.4. – 26.5.2020.
Haku alkaa 12.2. ja päättyy 27.3. Valmennukseen otetaan kymmenen osallistujaa, jotka valitaan hakemusten perusteella.

Valmennus kestää kuusi viikkoa, ja sen lähtökohtana ovat jokaisen osallistujan omat tavoitteet ja uusien vanhemmuuden taitojen oppiminen. Valmennus sisältää alustuksia ja tehtäviä sekä vertaiskeskustelua. Osallistuaksesi tarvitset tietokoneen, padin tai älypuhelimen sekä toimivan verkkoyhteyden ja perustaidot netin käytöstä. Mukaan mahtuu kymmenen osallistujaa, jotka valitsemme hakijoiden joukosta.

“Valmennuksessa oli mahdollisuus pysähtyä itse ajattelemaan ja tuli uusia näkökulmia muilta vanhemmilta. Valmentajilta tuli hyviä vinkkejä, joita voi hyödyntää jälkeenpäin.” (osallistujan palaute)

Kenelle valmennus on tarkoitettu: Vanhemmille, joiden nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita.

Valmennus kestää kuusi viikkoa, ja sen lähtökohtana ovat jokaisen osallistujan omat tavoitteet ja uusien vanhemmuuden taitojen oppiminen. Valmennus sisältää alustuksia ja tehtäviä sekä keskustelua ryhmächatissa.  Valmennuksessa voidaan käsitellä esimerkiksi:

• itsenäistyminen nuoren kehitystehtävänä
  • muuttuva vanhemmuus
  • irtipäästäminen
  • haastavat tilanteet
  • vahvistavat ihmissuhteet
  • omat voimavarat ja oma aika

Valmennuksen teemat muotoutuvat hakijoiden tarpeiden mukaan.

Toteutustapa: Valmennus tapahtuu verkossa yksilöllisesti ja tietoturvallisesti Movendoksen mCoach etävalmennustyökalun avulla. Saat siellä materiaalia ja tehtäviä eri teemoista, ja myös henkilökohtaista palautetta ja uusia näkökulmia omaan vanhemmuuteen. Lisäksi joka viikko järjestetään ryhmächat, jossa voi jakaa kokemuksia ja keskustella kirjoittamalla muiden valmennukseen osallistuvien ja työntekijöiden kanssa. Ryhmächat järjestetään Tukinetissä.

Valmennus järjestetään yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa. Valmennuksen esitteen voit tulostaa muistiin tai jaettavaksi piakkoin tästä. Jos tarvitset esitettä jaettavaksi juuri nyt, ota yhteyttä wilma.karikko@tukiliitto.fi