Osallistavan ryhmätoiminnan koulutus

Koulutus on suunnattu jäsenyhdistyksille, jotka käynnistävät osallistavaa ryhmätoimintaa nuorille ja aikuisille yhdessä Aarne ja Aune -hankkeen kanssa.

Osallistavan ryhmätoiminnan koulutus yhdistyksille

Tervetuloa käynnistämään nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville ihmisille suunnattua osallistavaa ryhmätoimintaa yhdessä Aarne ja Aune -hankkeen kanssa.

Ensimmäinen yhdistysten koulutus alkaa maaliskuussa 2021. Koulutukseen valitaan taloudellista tukea hakeneet jäsenyhdistykset. Koulutus pidetään verkossa. Lähetämme osallistujille tarkemmat osallistumisohjeet lähempänä koulutusta.

Koulutuksessa käymme läpi toimintamallit (Arki haltuun -ryhmä ja Kohtaa mut -kahvila,  joka on avoin kohtaamispaikka), ohjaajan roolin sekä käytössä olevat valmiit materiaalit. Suunnittelemme yhdessä jokaisen paikkakunnan ryhmän käynnistämistä. Itse toiminnan sisällön suunnittelevat sitten osallistujat ohjaajan tuella.

Mukana oleville yhdistyksille järjestetään koulutuksen lisäksi yhteisiä työnohjauksia verkossa. Työnohjauksissa toimijat pääsevät vaihtamaan ajatuksia, kokemuksia ja vinkkejä toisten kanssa. Järjestämme myös yhteisen arviointityöpajan loppuvuodesta 2021.

Kurssin materiaalit löydät tästä tai sivun alaosasta.

Koulutuksen ohjelma:

• toimintamalleihin ja toisiimme tutustuminen
  • ryhmän perustaminen
  • hakulomake ja markkinointi, viestintä
  • suunnitelmien läpikäynti (voit varata lisäksi 1 tunnin yksilösparrausajan puhelimitse tai teamsilla)

Välitehtävä koulutuskertojen välissä

• välitehtävän purku
  • ohjaajan rooli
  • kohtaaminen
  • materiaalit ja työkirjatyöskentely

Välitehtävä koulutuskertojen välissä

• välitehtävän purku
  • ryhmän aloitus ja ensimmäiset kolme kertaa

Välitehtävä ennen ensimmäistä työnohjausta.

Työnohjauskerrat verkossa keväällä 2021

• työnohjaus 27.4. klo 17.30-19.30
  • työnohjaus 25.5. klo 17.30-19.30
  • työnohjaus 15.6. klo 17.30-19.30

Työnohjaukset jatkuvat syksyllä 2021. Pidämme myös yhteisen arviointityöpajan loppuvuodesta. Syksyn päivämäärät tarkentuvat toiminnan edetessä.