Osallistavan ryhmätoiminnan koulutus

Koulutus on suunnattu jäsenyhdistyksille, jotka käynnistävät nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville ihmisille osallistavaa ryhmätoimintaa yhdessä Aarne ja Aune -hankkeen kanssa vuonna 2021.

Osallistavan ryhmätoiminnan koulutus yhdistyksille

Tervetuloa käynnistämään nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville ihmisille suunnattua osallistavaa ryhmätoimintaa yhdessä Aarne ja Aune -hankkeen kanssa.

Ensimmäinen yhdistysten koulutus alkaa maaliskuussa 2021, johon valitaan taloudellista tukea hakeneet jäsenyhdistykset. Koulutus pidetään verkossa. Lähetämme osallistujille tarkemmat osallistumisohjeet lähempänä koulutusta.

Koulutuksessa käymme läpi toimintamallit (Arki haltuun -ryhmä sekä Kohtaa mut -kahvila,  joka on avoin kohtaamispaikka), ohjaajan roolin, käytössä olevat valmiit materiaalit ja suunnittelemme yhdessä jokaisen paikkakunnan ryhmän käynnistystä. Itse toiminnan sisällön suunnittelevat sitten osallistujat ohjaajan tuella.

Mukana oleville yhdistyksille järjestetään koulutuksen lisäksi yhteisiä työnohjauksia verkossa, joissa toimijat pääsevät vaihtamaan ajatuksia, kokemuksia ja vinkkejä toisten kanssa sekä pidämme yhteisen arviointityöpajan loppuvuodesta 2021. Kurssin materiaalit löydät tästä tai sivun alaosasta.

Koulutuksen ohjelma:

• toimintamalleihin ja toisiimme tutustuminen
  • ryhmän perustaminen
  • hakulomake ja markkinointi, viestintä
  • suunnitelmien läpikäynti (voit varata lisäksi 1 tunnin yksilösparrausajan puhelimella tai teamsilla)

Välitehtävä koulutuskertojen välissä

• välitehtävän purku
  • ohjaajan rooli
  • kohtaaminen
  • materiaalit ja työkirjatyöskentely

Välitehtävä koulutuskertojen välissä

• välitehtävän purku
  • ryhmän aloitus ja ensimmäiset kolme kertaa

Välitehtävä ennen ensimmäistä työnohjausta.

Työnohjauskerrat verkossa keväällä 2021

• työnohjaus 27.4. klo 17.30-19.30
  • työnohjaus 25.5. klo 17.30-19.30
  • työnohjaus 15.6. klo 17.30-19.30

Työnohjaukset jatkuvat syksyllä 2021 sekä pidämme yhteisen arviointityöpajan loppuvuodesta. Syksyn päivämäärät tarkentuvat toiminnan edetessä.