Teemaviikon materiaaleja ja vinkkejä

Täältä löydät Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikon materiaaleja ja vinkkejä toimintaan.

Sivua päivitetään.

Materiaaleja

Teemaviikon julkilausuma 2024

Teemaviikon julkilausuman voi ladata tästä (pdf). Julkilausuman mukana on kysymyksiä, joita voi pohtia yhdessä esimerkiksi tapahtuman yhteydessä.

Teemaviikon logot ja ohjeet

Ota tästä tiedostosta käyttöön teemaviikon logot:
Teemaviikon logot ja ohjeet

Korttipohjat ja tarrat

Voit tilata viikon tapahtumiin korttipohjia ja tarroja sähköpostilla osoitteesta
teemaviikko@tukiliitto.fi. Kirjoita sähköpostiin:

• materiaalien kappalemäärä
  • yhdistyksen nimi
  • lähetysosoite
  • tilaajan puhelinnumero

Kohtaa mut -kortteihin voi lisätä viestejä, kuvia ja esimerkiksi iskulauseita. Kortteja voi sitten lähettää ja antaa esimerkiksi kunnan päättäjille, ystäville, sukulaisille ja ehkä henkilöille, joihin haluaa tutustua. Katso tämän sivun ”Vinkit”-osiosta tarkemmat ohjeet korttikampanjaan.

Jos käytössänne on rintanappikone, voitte tehdä #kohtaamut-nappeja, jotka ovat samantyylisiä kuin tarrat. Linkistä latautuu A4-tulostettava pohja, jossa värikkäiden nappien kuva-aihioita:
Kohtaa mut -rintanapit (pdf)

#KohtaaMut

Kohtaa mut Kehitysvammaisten teemaviikolla joulukuun alussa! Kohtaa mut -hashtagia voi käyttää toiminnan yhteydessä. Erityisen hyvin se toimii sosiaalisessa mediassa. Lue lisää
Kohtaamut-sivulta.

Tänä vuonna käytämme Kohtaa mut -hashtagin lisäksi näitä: #ItteSaaPäättää ja #KehitysvammaistenIhmistenOikeuksienViikko.

Selkokielisiä Leijan juttuja keskustelujen pohjaksi

Oman porukan juttutuokion voi aloittaa vaikka tutustumalla ensin Tukiliiton materiaaleihin. Tässä muutamia selkolehti Leijan juttuja itsemääräämiseen liittyen:

Pasi Pumperi kertoo muutostaan
Olen tehnyt selväksi, että haluan itse päättää

Jari Hirvi pohtii viikon teemaa
Minua kuullaan, kun asioistani päätetään

Itsemääräämisoikeus, eri näkökulmia
Saanko päättää asioistani

Muuta materiaalia

Tukiliiton Päätöksenteon tukemisen -tietopankista lisätietoa ja vinkkejä, miten voi tukea tukea tarvitsevaa päättämään ja valitsemaan itse:

Aarne ja Aune -hankkeen sivuilta löydät vinkkejä osallistavan ryhmän toiminnan käynnistämiseen:

Eero Heinonen analysoi PKN-yhtyeen sanoituksia ja sitä, miten itsemääräämisoikeuden käsite ja kehitysvammaisuuden sosiaalinen malli niissä ilmenevät.
Itsemääräämisoikeus Pertti Kurikan Nimipäivät -yhtyeen sanoituksissa

YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskeva yleissopimus on julkaistu selkokielellä. Voi ladata sen itsellesi pdf-muodossa tästä linkistä
Vammaisia tulee kohdella samalla tavalla kuin muita ihmisiä (YK:n vammaissopimus)

Viikolla juhlistetaan myös vapaaehtoisia, sillä Kansainvälinen vapaaehtoistoiminnan päivä eli vapaaehtoisten päivä on 5.12. Lue lisää sivulta:
Vapaaehtoisten päivä

Tempausten tueksi voi löytyä kivoja materiaaleja Papunetin sivulta. Tässä esimerkiksi kuvallinen esitys itsenäisyyspäivästä:

Vinkkejä teemaviikolle

Korttikampanja

Pienellä porukalla voi järjestää korttikampanjan. Tempausta varten voi hakea Tukiliitosta
taloudellista tukea.

1.
Voit ensin tilata Tukiliitosta valmiita korttipohjia. Valmiit korttipohjamme ovat A4-kokoisia, joten niissä on reilusti tilaa piirtää tai kirjoittaa. Varaa iloisia värejä. Kortteihin tarttuvat niin tussit kuin puuväritkin.

2.
Kutsu koolle sopivan pieni porukka, varaa pientä naposteltavaa ja virkistävää juotavaa. Olisiko teemaviikolla sopiva aika maistella jo joulutorttuja ja glögiä?

Kirjoitatteko kortteihin vai piirrättekö niihin? Valitkaa teema:

A) Haluatteko tehdä porukalla korttikampanjan kunnan päättäjille? Mitä haluatte kertoa muille ihmisille?

B) Korona-aika saattoi tehdä monesta yksinäisen. Voitte tehdä ja lähettää kortteja läheisille, kavereille ja rakkaille. Ajattelen nyt sinua, #KohtaaMut

3)
Kun kortit ovat valmiina, napatkaa vaikka kännykällä kuvia tekijöistä kortteineen tai pelkistä korteista. Jokainen kortti on kuvan arvoinen. Jakakaa kuvat somessa tunnisteella #KohtaaMut, niin olette mukana yhteisellä teemaviikolla.

Haluatteko lähettää kortit vai tehdä niistä näyttelyn? Kysykää paikallista kirjastoa, pankkia tai muuta toimijaa yhteistyökumppaniksi näyttelyä varten. Kortit voi laittaa esille myös näyteikkunaan.

Korttitempauksen esimerkkibudjetti tuen hakua varten löytyy sivulta
Taloudellinen tuki

Kohtaa mut -kortti on ”tyhjä”, joten siinä on reilusti tilaa omille viesteille, kirjoituksille ja piirroksille.
Kuvassa on kaksi piirustusta. Piirustuksissa on paljon värikkäitä hahmoja. Vasemman puoleisessa on kuvattu ihanne asuinpaikkaa ja oikean puoleissa kahden ihmisen välistä rakkautta ja onnea.
Korttikampanjan kortteja Heinolasta vuodelta 2022.

Pop up Kohtaa mut -kahvila

Pop up Kohtaa mut-kahvilaa voi tapahtumaviikolla pitää koko viikon tai vaikka yhden päivän. Varatkaa sopiva tila kahvilan pitämiseen ja miettikää mitä haluatte kahvilassa tarjota. Voitte yhdessä yhdistysväen kanssa miettiä itsemääräämisen teemaa ja työstää esimerkiksi taidetta tai kirjoittaa ajatuksia itsemääräämisoikeudesta.

Pohdinnan tukena voi käyttää Me Itse ry:n julkilausumaa. Kahvilavierailijoita voitte osallistaa pohtimaan teemaa esimerkiksi asennepyörän avulla ja/tai pyytää ihmisiä kirjoittamaan omia kokemuksiaan, joita voitte kerätä erilliselle kartongille tms.

Vinkin lähetti Maria Onnela Rovaniemeltä.

””
Kuvassa asennepyörä ja asennepilvi vuodelta 2022. Ideoita voi soveltaa seuraavina vuosina.

Iloa ja tietoa pienillä paketeilla

Askarrelkaa pieniä paketteja ja kortteja ja piilottakaa niitä ohikulkijoiden löydettäväksi.

1. Askarrelkaa yhdessä pieniä paketteja. Voitte laittaa niihin vaikka pienen joulusuklaan, kukan ja/tai kortin. Kirjoittakaa korttiin jokin ajatus itsemääräämisoikeudesta tai omasta kokemuksesta aiheeseen liittyen nimettömänä.
  2. Pakatkaa mahdollinen yllätys ja kortti sateeltakin suojaavaan sellofaaniin.
  3. Viekää paketit eri paikkoihin ympäri kyläänne tai vaikkapa kauppakeskusta.
  4. Ilmoittakaa somessa, että paketteja voi etsiä. Ilmoituksen voi laittaa vaikka oman paikkakunnan Facebook-ryhmään. Käytä esimerkiksi näitä sanoja tai muotoile oma viesti ”Olemme vieneet pieniä yllätyspaketteja x määrän x alueelle, löytäjä saa pitää! Jos löydät paketin, voit ottaa kuvan ja tägätä sen someen #tukiliitto #KohtaaMut #teemaviikko. Iloa loppuvuoteen!”.

Muita vinkkejä teemaviikon ohjelmaksi

• Itsenäisyyspäiväjuhla. Pyytäkää paikallisia yrityksiä mukaan sponsoroimaan ja järjestämään ja kutsukaa päättäjiä mukaan.
  • Keskustelutilaisuus tai haastattelutilanne itsemääräämisoikeudesta.
  • Teemaan liittyvä elokuva ja siitä keskustelu.
  • Tarjotkaa oppilaitoksiin oppituntia tai luentoa itsemääräämisoikeudesta kokemustoimijan ja itsemääräämiseen muuten perehtyneen henkilön voimin.

Kerro vinkkisi meille

Kerro ideasi meille, me kerromme sen eteenpäin. Laita vinkkisi sähköpostilla osoitteeseen
teemaviikko@tukiliitto.fi

Temaveckan på svenska