hero_image.alt

Teemaviikko

Joulukuun alussa nostamme esille kehitysvammaisten ihmisten oikeuksia.

Kiitos kaikille järjestäjille ja osallistujille! Teitte hienoja tapahtumia ja tempauksia. Yhdessä olemme enemmän.

. . .

Teemaviikon tunnus 2018 on “Itte saa päättää”. Nostamme esille itsenäisyyttä ja osallisuutta. Kohtaa mut!

Osallisuuden toteutuessa ihminen on mahdollisimman omatoiminen toimija, jolla on vaihtoehtoisia toimintamahdollisuuksia ja valinnanvaraa. Hänellä on valtaa omissa ja yhteisissä asioissa. Osallisuuden toteutuessa hän toimii yhdenvertaisena yhdessä erilaisten, samasta asiasta kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12. Viikon aikana vietetään Kansainvälistä vammaisten päivää 3.12. Netissä tunnuksemme on tuttu #kohtaamut.

Viikolla juhlistetaan myös vapaaehtoisia: Kansainvälinen vapaaehtoistoiminnan päivä eli vapaaehtoisten päivä on 5.12. Halukkaat yhdistykset voivatkin ilmoittaa omat tapahtumansa myös Hiiopin sivulle Kansalaisareenan kautta. Netissä ovat käytössä hashtagit #vapaaehtoistenpäivä ja #hiiop.

Tapahtumista kootaan tietoa omalle tapahtumasivulleen. Tänä vuonna teemaviikolla on kaksi isoa seminaaria: Osallisuuden ytimessä -elokuvaseminaari 4.12.2018 Porissa ja Tiedämme, toimimme, vaikutamme -seminaari 5.12.2018 Jyväskylässä.

Teemaviikon julkilausuma 2018

Voit ladata Teemaviikon julkilausuman (.doc-muodossa)
tästä linkistä

Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikon julkilausuman lukee videolla Jaana Nordlund Me Itse ry:stä. Videon pituus 2,28 min. Tuotanto SEKK / MEKA TV.

Itsenäisyys ja osallisuus teemana 2018

Valtaa omissa ja yhteisissä asioissa

Osallisuus toteutuu esimerkiksi silloin, kun kehitysvammaiset eivät ole vain pelkästään toiminnan kohteita, vaan heillä on mahdollisuus toimia ja tehdä tekoja. Osallisuus on syrjäytymisen tai syrjäyttämisen vastakohta.

Usein osallisuudella tarkoitetaan ihmisen kokemusta ja tunnetta osallisuudestaan. Kehitysvammaisten ihmisten kohdalla oma kokemus ja tunne eivät kuitenkaan aina ole riittävä peruste todeta osallisuuden toteutuvan. Usein kehitysvammaiset ihmiset tyytyvät osaansa oman toimijuuden, vaihtoehtojen, kokemusten ja vaikutusmahdollisuuksien puuttuessa.

Itte saa päättää

Teemaviikon slogan 2018 on “Itte saa päättää”. Viikon aikana kymmenissä paikallisissa tapahtumissa nostetaan esille kehitysvammaisten ihmisten osallisuutta ja itsenäisyyttä.  Tavoitteena on, että kehitysvammaista ihmistä kuunnellaan ja hänen mielipiteensä vaikuttaa päätöksentekoon.

Viikon julkilausumassa kysytään aiheellisesti: “Miksi meitä vammaisia ihmisiä ei kuunnella riittävästi? Vaadimme, että meidät otetaan vakavasti. Tahdomme jakaa oikeaa tietoa kokemuksistamme muille. Tahdomme jakaa oikeaa tietoa päättäjille siitä, mitä palveluja ja tukea tarvitsemme.”

Kehitysvammaisten Tukiliitto pitää valitettavana nykytilannetta, jossa kehitysvammaisten ihmisten omat toiveet ja tarpeet otetaan liian harvoin huomioon. Läheskään aina kehitysvammaiset ihmiset eivät saa käyttää oikeuttaan tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä ja valintoja.

Kehitysvammaisella ihmisellä tulee olla mahdollisuus olla osa omaa lähiyhteisöään ja käyttää samoja palveluita kuin muillakin ihmisillä. Hänen tulee esimerkiksi saada päättää itse, missä ja kenen kanssa asuu. Tähän Suomea velvoittaa myös YK:n vammaisten ihmisten oikeuksien sopimus.

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry vaatii, että kehitysvammaisten ihmisten tulee saada yksilöllisempää tukea. Päätöksenteon tueksi kehitysvammaisen ihmisen on saatava selkeää, saavutettavaa tietoa. Usein tarvitaan myös tukea päätösten ja valintojen tekemiseen. Muutos lähtee asenteiden muuttamisesta.

YK:n vammaissopimus

Sopimus astui voimaan Suomessa 10.6.2016. Kehitysvammaiset ihmiset odottavat sopimuksesta muutoksen työkalua. Jokainen unelma löytyy jostain sopimuksen artiklasta. (Video 7:37 min.)

Lisätietoja osallisuudesta

Kari Vuorenpää.

Kari Vuorenpää

Työelämän asiantuntija

Puhelinnumero: 050 3296 170

Sähköposti: kari.vuorenpaa@tukiliitto.fi

Palkkatyöllistyminen, työtoiminta, päivätoiminta, osallisuus.

Pia Mölsä.

Pia Mölsä

Suunnittelija

Puhelinnumero: 050 4656 283

Sähköposti: pia.molsa@tukiliitto.fi

Edistän osallisuutta.

Twitterissä käytän tunnusta @kvtlpiam

Taloudellinen tuki 2018

Totuttuun tapaan teemaviikkoa varten voi hakea pientä taloudellista tukea. Hakuaika päättyy lokakuun viimeinen päivä. Voit lukea lisää
taloudellisen tuen sivulta.

Viikon aikana järjestetään erilaisia tapahtumia ja tempauksia.

Paikallisista tapahtumista kootaan tietoa
omalle tapahtumasivulleen.

Lisätietoja:
teemaviikko@tukiliitto.fi

Teemaviikon julkilausuma

Me Itse ry laatii viikon julkilausuman.
Voit tallentaa julkilausuman (2018)
omalle tietokoneellesi tästä linkistä (doc-muodossa):
teemaviikko_julkilausuma.

Teemaviikon teemoja ovat olleet
2008 Itsenäinen nainen
2009 Henkinen hyvinvointi “Ihan hyvä päivä”
2010 Köyhyys “Köyhä, muttei nöyrä”
2012 Ikääntyminen “Aina oikea ikä”
2013 Kansalaisuus “Jokainen ihminen on laulun arvoinen”
2014 Lukutaito “Jokaisella on oikeus tietoon”
2015 YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus
2016 YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus