Kohtaa mut

Kohtaa mut -sanapari ilmaisee Tukiliiton strategian, vision ja mission kahdella sanalla.

Kohtaa mut on lupaus siitä, että Tukiliitto rakentaa kaikkien yhteistä maailmaa. Ennen kaikkea se on voimien yhdistämistä. Ainoa tapa oikeasti muuttaa maailmaa paremmaksi on yhteistyö: se, että vammaiset ja vammattomat ihmiset rakentavat yhteiskuntaa yhdessä.

Kohtaa mut on vaatimus joukkoon kuulumisesta. Inkluusio ei vielä toteudu sellaisena kuin mihin Suomi on YK:n vammaissopimuksessa sitoutunut. Kohtaa mut on väite siitä, että se on silti mahdollista, kaikilla elämänalueilla.

Kohtaa mut on ”kuplien” rikkomista ja vastalause erillisjärjestelmälle. Vaikka laitosasumista puretaan, erillisjärjestelmä ehkäisee yhä tehokkaasti vammaisten ja vammattomien luonnollista kohtaamista.

#KohtaaMut on vaatimus joukkoon kuulumisesta ja vastalause erillisjärjestelmälle.

Liian moni kehitysvammainen kulkee yhä läpi koko elämänsä erityisyyden putkea pitkin. Erillisjärjestelmä määrää koulupolun ja sen jälkeen ohjaa useimmat suoraan eläkkeelle – asumaan, toimimaan ja viettämään aikaansa lähinnä muiden kehitysvammaisten kanssa. Monelle ainoat omaan arkeen kuuluvat vammattomat ihmiset ovat alan ammattilaisia tai perheenjäseniä. Kohtaa mut on vaatimus muutoksesta.

Kohtaa mut ei ole hierarkkinen suhde, jossa toinen suvaitsee toista ja toinen on suvaitsemisen kohde. Kehitysvammaiseksi määritelty ei pyydä vammattomaksi määriteltyä kohtaamaan itseään, vaan molemmat suostuvat ja antavat toisilleen luvan tasavertaiseen kohtaamiseen. Kaikkien on parempi elää, kun erilaisuuden synnyttämiä kuiluja ylitetään ja kurotaan kiinni.

Kohtaa mut on kokemuksen vahvistamaa uskoa siihen, että pintatason alla ihmisissä on enemmän samanlaisuutta ja yhteisyyttä kuin eroja.

Tee itse Kohtaa mut

Kokoamme tähän Kohtaa mut -materiaaleja tapahtumien järjestäjien käyttöön.

Rintanappeja
Jos käytössänne on rintanappikone, voitte tehdä omia Kohtaa mut-rintanappeja.
Tulosta kuva-aihe tästä (pdf-muodossa)

Sometus

Kohtaa mut -kuvia
Klikkaa kuvaa hiiren oikealla korvalla ja tallenna se omalle tietokoneellesi. Kuvan voit sijoittaa esimerkiksi Word-tiedostoon. Kuvien pohjana on käytetty Freepik-materiaaleja.

Kohtaa mut -historiikki

Kohtaa mut -sanaparia käytettiin ensimmäisen kerran alkuvuonna 2015. Tuolloin Tukiliitto teki tiivistä yhteistyötä Ajankohtaisen kakkosen teemaillan toimitustiimin kanssa. A2-Kehitysvammaisilta (10.2.2015) ja sen tuottama näkyvyys Ylen eri kanavilla nostivat kehitysvammaisen ihmisen aseman hetkeksi julkisen keskustelun ykkösaiheeksi.

Yhtenä oheisilmiönä A2-toimitus haastoi – Tukiliiton ja sen verkostojen avulla – suomalaiset järjestämään erilaisia tapahtumia, joissa kehitysvammaiset ja vammattomat ihmiset voivat helposti ja luontevasti kohdata toisiaan. Tapahtumahaasteen nimi löytyi yhdessä Tukiliiton viestinnän kanssa. Syntyi ensimmäinen #kohtaamut-ilmiö ja yli 50 Kohtaa mut -tapahtuman aalto pyyhkäisi yli Suomen: pop up -kahviloita, diskoja, urheilutapahtumia, peli-iltoja, kaveruuden pikatreffejä ja paljon muuta.

Tapahtumien ja teemaillan jälkeen A2-tiimin kanssa sovittiin, että Tukiliitto ottaa kopin Kohtaa mut -käsitteestä ja luo sille uusia, pysyviä muotoja. Mitä ne olisivat, sitä ei silloin vielä tiedetty.

Ensimmäinen käyttötarkoitus ilmoittautui melkein heti, samana keväänä. Pertti Kurikan Nimipäivät valittiin edustamaan Suomea Euroviisuissa ja suomalaiset liittoutuivat kannustamaan edustajaansa ennen näkemättömän väkevästi. Tukiliitto kannusti kaikkia perustamaan Kohtaa mut -kisakatsomoita, joita perustettiinkin kymmeniä eri puolille maata.

Tukiliiton Best Buddies -kaveritoiminta alkoi järjestää Kohtaa mut -tapahtumia, joihin vammaiset ja vammattomat nuoret ovat tasavertaisen tervetulleita. Euroviisuja seuranneena syksynä #KohtaaMut oli kaveritoiminnan keräyskampanjan tunniste. Sittemmin se on toiminut Tukiliiton ja sen jäsenyhdistysten vakiintuneena tunnisteena tapahtumissa ja kampanjoissa. Tätä kirjoitettaessa sanapari on monelle jo tukiliittolaisuuden tuntomerkki.

Kohtaa mut kantaa mukanaan Tukiliiton strategiaa  ja sen tärkeimpiä painopisteitä. Tukiliiton keskeinen tavoite yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnassa on vammaisten ja vammattomien ihmisten välisiä kuiluja kaventava yhteistyö erilaisten toimijoiden kanssa.

Katso video: Älä jätä mua ulkopuolelle