Koulutukset ja tilaisuudet

Tervetuloa mukaan Tukiliiton ja muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin ja tilaisuuksiin. Koulutuksia järjestetään myös jäsenyhdistysten pyynnöstä tilauskoulutuksina.

Tukiliitto järjestää jäsenyhdistyksilleen ja yhdistysten yhteistyössä alueellisia koulutuskiertueita ja teemallisia tilaisuuksia. Koulutukset käsittelevät ajankohtaisia ja jäsenistölle tarpeellisia aiheita. Liiton jäsenyhdistykset voivat myös tilata koulutuksia alueelleen.

Järjestöpäivän 16.5. kouluttajien diasetit löytyvät täältä.

31.8. Vaikuta vallanpitäjiin -lobbauskoulutus

Aika: lauantaina 31.8.2019 klo 9.15 – 16.00
Paikka: Tulppaanitalo, Pinninkatu 51, 1 kerros, Tampere.

Kenelle: Koulutus  on suunnattu yhdistysten toimijoille, jotka haluavat tehokkaasti vaikuttaa kehitysvammaisten henkilöiden ja perheiden asioihin paikallisesti tai alueellisesti.

Kouluttaja:  Tiia Kontkanen KSL-opintokeskuksesta.

Koulutus perustuu 2018 julkaistuun Tiia Kontkasen ja Sini Nivan kirjoittamaan Vaikuta vallanpitäjiin – järjestölobbaajan oppaaseen Opas kokoaa yhteen tietoa siitä, mitä lobbaaminen on, miten sitä voi tehdä ja ketkä ovat hedelmällisiä lobbaamisen kohteita ja paikkoja. Osallistujat saavat koulutuksessa oppaan painettuna.

Koulutus on Kehitysvammaisten Tukiliiton jäsenyhdistysten toimijoille maksuton ja siihen mahtuu 20 osallistujaa.

Ilmoittautuminen päättyy 15.8.2019. Ilmoittaudu tästä.

Vaikuta vallanpitäjiin -lobbaus koulutuksesta lisätietoja Kansalaistoiminnan päällikkö Lea Vaitti, lea.vaitti@tukiliitto.fi tai puh. 050 5288 386.

Aluetreffit-koulutuskiertue 2019:

Paikallinen ja alueellien vaikuttaminen – Tukiliiton tuki yhdistyksille

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry järjestää vuosina 2019 – 2020 maakunnallisen Aluetreffit-koulutuskiertueen. Treffit järjestetään lauantaipäivänä klo 9 – 16 ja ne ovat kohdennettu Tukiliiton jäsenyhdistysten kaikille jäsenille sekä päivän aiheista kiinnostuneille. Ilmoittautuminen tulee tehdä viimeistään kuukautta ennen tilaisuutta.

Syksyllä 2019 järjestetään kuudet aluetreffit seuraavissa maakunnissa:

Vuoden 2019 pääteemat ovat:
1) yhdistyksen paikallinen ja alueellinen vaikuttaminen sekä siihen saatava liiton tuki, 2) alueellinen yhteistyö sotejärjestöissä sekä
3) läheiset kehitysvammaisten ihmisten asioiden hoitamisen tukena. Lisäksi päivän muita aiheita ovat esimerkiksi kehitysvammaisten henkilöiden ryhmätoiminta ja vaikuttaminen tukeen sekä palveluihin, Tukiliiton kehittämistoiminnan kokemusasiantuntijuuden hyvät käytännöt sekä yleistietoa Tukiliiton hankkeista ja Harvinaiskeskus Noriosta (aiheet vaihtelevat hiukan maakunnittain).

Vuoden 2020 aikana Aluetreffit-kiertue jatkuu.

Lisätietoja: johtava aluekoordinaattori Ritva Still, ritva.still@tukiliitto.fi, puhelin 050 5695360.

Jäsenyhdistysten tilauskoulutukset 2019

Yhdistys tai tukipiiri voi tilata koulutuksen seuraavista aihealueista:

• Tiedä oikeudet -koulutus
  • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen, IMO-keskustelutilaisuudet
  • Vaikuttamiskoulutukset
  • Vaikuttamisen välineet
  • Hyvällä mielellä
  • Kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta
  • Kohderyhmästä toimijaksi – kehitysvammaisten ihmisten osallisuus
  • Malikkeen kanssa tehtävä retki tai perhetapaaminen
  • Palvelut kommunikoinnin tukemiseen

Näissä tilauskoulutuksissa Tukiliitto tarjoaa kouluttajat ja yhdistys puolestaan hoitaa käytännön järjestelyt kuluineen (tilat, tiedottaminen ja tarjoilut). Koulutuksista aiheutuviin kuluihin voi käyttää liiton jakamaa toimintarahaa, jonka hakuaika on tammikuussa.

Lue lisää tilauskoulutuksistamme

Tutustu muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin