Koulutukset ja tilaisuudet

Tervetuloa mukaan koulutuksiin ja tilaisuuksiin. Järjestämme jäsenyhdistysten pyynnöstä myös yhteistyökoulutuksia.

Tukiliitto järjestää jäsenyhdistyksilleen ja yhdistysten kanssa yhteistyössä alueellisia koulutuksia sekä teemallisia tilaisuuksia. Koulutukset käsittelevät ajankohtaisia ja jäsenistölle tarpeellisia aiheita.

Vuoden 2021 jäsenyhdistysten alueelliset verkkokeskustelut ajankohtaisista asioista kuun toinen keskiviikko kello 17.30-19

Verkkokeskusteluissa pääset kohtaamaan muita alueesi yhdistystoimijoita ja saat ajankohtaista yhdistyksille suunnattua tietoa. Keskustelut on suunnattu kaikille jäsenyhdistyksissä toimiville vapaaehtoisille ja työntekijöille. Keskustelut voivat olla teemallisia tai vapaamuotoisempia, tai kohdennettu tietylle kohderyhmälle. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

• 10.2. Teema: Kuntavaalivaikuttaminen
  • 10.3. Teema: tukipiirien puheenjohtajat
  • 14.4. Teema: tarkentuu
  • 11.5. Teema: tarkentuu (poikkeuksellisesti tiistaina)

Ilmoittautuminen päättyy aina keskustelua edeltävänä päivänä. Ilmoittaudu klikkaamalla tästä linkistä
Osallistumislinkki ilmoittautuneille lähetetään aina saman päivän aamuna.  Tutustu tarkemmin https://www.tukiliitto.fi/toiminta/tapahtumat/kategoria/verkossa

Lisätietoja: Ritva Still, ritva.still@tukiliitto.fi

19.1. Digikoulutus aloittelijoille: Yhdistyksen kokous verkossa kello 17.30-19

Koulutuksen sisältö:

• Kokouksen järjestämiseen soveltuvat etäyhteyssovellukset (esimerkkeinä Jitsi ja Teams)
  • Kokousasiakirjojen lähettäminen ja kommentointi
  • Yhteydenpidon mahdollisuudet, esimerkiksi WhatsApp ja Facebook.

Katso lisää tästä linkistä https://www.tukiliitto.fi/tapahtuma/digikoulutus-aloittelijoille-yhdistyksen-kokous-verkossa/

2.2. Infoilta yhdistyksille verkossa: Tukea hallitustyön kehittämiseen kello 17.30-19

• Onko yhdistyksenne hallituksen kokoonpano muuttunut?
  • Onko hallitukseen tullut mukaan uusia henkilöitä, joille hallitustyö on vielä melko vierasta?
  • Onko hallituksella tarvetta tehdä ”välitilinpäätös” ja arvioida yhdistyksen toiminnan vaikuttavuutta ja kehittämistarpeita?
  • Ovatko hallituksen jäsenten roolit epäselvät ja keskinäinen työnjako tekemättä tai epätasapainossa?

Katso lisää tästä linkistä https://www.tukiliitto.fi/tapahtuma/infoilta-yhdistyksille-verkossa-tukea-hallitustyon-kehittamiseen/

18.2. ja 25.2. Verkkokoulutus: Vaikuttamisen ABC yhdistyksille kello 17.30-19

Torstai 18.2.2021

• Kuvaus Tukiyhdistysten vaikuttamistyön nykytilasta
  • Paikallinen ja alueellinen vaikuttaminen tulevaisuudessa
  • Yhteistyö vaikuttamisessa

Torstai 25.2.2021

• Vaikuttaminen kunnassa: kunnan toiminta ja päätöksenteko
  • Vaikuttamissuunnitelma ja vaikuttamistyön eri osa-alueet, kuten vaikuttamisen sisältö ja tavoitteet, kohderyhmät, keinot, aikataulu ja työnjako
  • Tukiliiton tuki paikalliseen ja alueelliseen vaikuttamiseen

Katso lisää tästä linkistä https://www.tukiliitto.fi/tapahtuma/verkkokoulutus-vaikuttamisen-abc-yhdistyksille/

24.3. Läheisten tuki asioiden hoitamisessa -verkkokoulutus (Teams) kello 17.30-19

• Kehitysvammaisten aikuisen itsemääräämisoikeutta hänen asioiden hoitamisessa
  • Yhteistyötä eri viranomaisten kanssa (läheiset + kehitysvammaiset henkilöt)
  • Pankkiasioiden tai virallisten asioiden hoitamista ilman virallista edunvalvontaa (vaihtoehdoista esimerkkejä)
  • Edunvalvonnan periaatteet lyhyesti

Katso lisää tästä linkistä https://www.tukiliitto.fi/tapahtuma/laheisten-tuki-asioiden-hoitamisessa/

21.4.-5.5. Tiedä oikeudet live -verkkokoulutus keskiviikkoisin kello 17.30-19

Jäsenyhdistysten yhteistyökoulutukset ja -tilaisuudet

Yhdistys tai tukipiiri voi tilata maksuttoman koulutuksen (myös Teams -verkkokoulutuksena) seuraavista aihealueista:

• Tiedä oikeudet -koulutus kehitysvammaisten henkilöiden palveluista ja tukitoimista
  • Läheisten tuki asioiden hoitamisessa
  • Kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta
  • Kohderyhmästä toimijaksi – kehitysvammaisten ihmisten osallisuus
  • Palvelut kommunikoinnin tukemiseen
  • Vaikuttamiskoulutukset
  • Verkko voittaa välimatkat – Perustiedot haltuun
  • Hyvällä mielellä
  • Kuvitettuja pelejä ja leikkejä lapsiperhetapahtumiin
  • Vertaistoiminnan starttipaketti
  • Tukea hallitustyön kehittämiseen
  • Malikkeen kanssa tehtävä retki tai perhetapaaminen
  • Yhteistyössä kohti ratkaisua -keskustelutilaisuuslue lisää
  • Kuntayhteistyötilaisuus, lue lisää

Lue lisää yhteistyökoulutuksistamme

Tukiliiton itseopiskeluverkkokurssit palvelusuunnitelmasta, erityishuolto-ohjelmasta ja henkilökohtaisesta avusta

Kurssit on suunnattu läheisille ja tukihenkilöille, opiskelijoille sekä muille aihealueista kiinnostuneille. Kurssit ovat kaikille avoimia eivätkä vaadi erillistä ilmoittautumista. Ne voi suorittaa omaan tahtiin, missä ja milloin tahansa, joko yksin tai yhdessä. Kurssit sisältävät lyhyitä videoita, 5-11 minuuttia, sekä lukumateriaalia.

• Palvelusuunnitelma tutuksi. Kurssilla saat tietoa siitä, mikä palvelusuunnitelma on, miten palvelusuunnitelma laaditaan ja miten palvelusuunnitelmapalaveriin kannattaa valmistautua. Kurssi löytyy tästä.
  • Erityishuolto-ohjelma tutuksi. Kurssilla saat tietoa siitä, mikä erityishuolto-ohjelma on, mitä se sisältää ja miten se eroaa palvelusuunnitelmasta. Kurssi löytyy tästä.
  • Henkilökohtainen apu tutuksi. Kurssilla saat perustiedot siitä, mitä henkilökohtainen apu tarkoittaa, kuka sitä voi saada ja miten sitä voi hakea. Kurssi löytyy tästä.

Tutustu muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin