Koulutukset ja tilaisuudet

Tervetuloa mukaan koulutuksiin ja tilaisuuksiin. Järjestämme jäsenyhdistysten pyynnöstä myös tilauskoulutuksia.

Tukiliitto järjestää jäsenyhdistyksilleen ja yhdistysten yhteistyössä alueellisia koulutuskiertueita ja teemallisia tilaisuuksia. Koulutukset käsittelevät ajankohtaisia ja jäsenistölle tarpeellisia aiheita. Liiton jäsenyhdistykset voivat myös tilata koulutuksia alueelleen.

Yhdistystreffit 2020

• 28.8.2020 Tampere, Tulppaanitalo, Pinninkatu 51. Lue lisää.
  • 21.11.2020 Rovaniemi, Scandic Pohjanhovi, Pohjanpuistikko 2, Rovaniemi. Lue lisää.

Yhdistystreffit -koulutuksen alustavat teemat ovat yhdistystoiminnan varainhankinta ja vaikuttaminen sekä vammaispolitiikan ajankohtaiset asiat. Koulutuspäivä on tarkoitettu kaikille yhdistysten vapaaehtoistoimijoille ja työntekijöille, yhteistyökumppaneille sekä muille päivän teemoista kiinnostuneille. Koulutukseen voi osallistua myös suoraan verkon välityksellä. Koulutus on maksuton. Lisätietoja: Ritva Still, ritva.still@tukiliitto.fi

Verkko voittaa välimatkat-perustiedot haltuun -koulutus järjestetään osana Yhdistystreffit-koulutustapahtumaa. Koulutuksen sisältö on selkokielinen.  Koulutustilaisuus on suunnattu verkon käytöstä kiinnostuneille kehitysvammaisille aikuisille. Koulutuksen jälkeen osallistujalla on käsitys verkon vuorovaikutuksen perusteista ja tarvittavista digitaidoista. Koulutukseen voidaan ottaa enintään 12 osallistujaa. Koulutus on maksuton. Lisätietoja: Veijo Nikkanen, veijo.nikkanen@tukiliitto.fi

Jäsenyhdistysten tilauskoulutukset ja tapahtumat

Yhdistys tai tukipiiri voi tilata koulutuksen seuraavista aihealueista:

• Tiedä oikeudet -koulutus kehitysvammaisten henkilöiden palveluista ja tukitoimista
  • Läheiset kehitysvammaisten ihmisten asioiden hoitamisen tukena
  • Kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta
  • Kohderyhmästä toimijaksi – kehitysvammaisten ihmisten osallisuus
  • Palvelut kommunikoinnin tukemiseen
  • Vaikuttamiskoulutukset
  • Verkko voittaa välimatkat – Perustiedot haltuun
  • Hyvällä mielellä
  • Kuvitettuja pelejä ja leikkejä lapsiperhetapahtumiin
  • Vertaistoiminnan strarttipaketti
  • Malikkeen kanssa tehtävä retki tai perhetapaaminen
  • Yhteistyössä kohti ratkaisua -malli, lue lisää
  • Kuntayhteistyötilaisuus, lue lisää

Lue lisää tilauskoulutuksistamme

Tukiliiton verkkokurssit palvelusuunnitelmasta, erityishuolto-ohjelmasta ja henkilökohtaisesta avusta

Kurssit on suunnattu läheisille ja tukihenkilöille, opiskelijoille sekä muille aihealueista kiinnostuneille. Kurssit ovat kaikille avoimia eivätkä vaadi erillistä ilmoittautumista. Ne voi suorittaa omaan tahtiin, missä ja milloin tahansa, joko yksin tai yhdessä. Kurssit sisältävät lyhyitä videoita, 5-11 minuuttia, sekä lukumateriaalia.

Palvelusuunnitelma tutuksi. Kurssilla saat tietoa siitä, mikä palvelusuunnitelma on, miten palvelusuunnitelma laaditaan ja miten palvelusuunnitelmapalaveriin kannattaa valmistautua. Kurssi löytyy tästä.

Erityishuolto-ohjelma tutuksi. Kurssilla saat tietoa siitä, mikä erityishuolto-ohjelma on, mitä se sisältää ja miten se eroaa palvelusuunnitelmasta. Kurssi löytyy tästä.

Henkilökohtainen apu tutuksi. Kurssilla saat perustiedot siitä, mitä henkilökohtainen apu tarkoittaa, kuka sitä voi saada ja miten sitä voi hakea. Kurssi löytyy tästä.

Tutustu muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin