Koulutukset ja tilaisuudet

Tervetuloa mukaan Tukiliiton ja muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin ja tilaisuuksiin. Koulutuksia järjestetään myös jäsenyhdistysten pyynnöstä tilauskoulutuksina.

Tukiliitto järjestää jäsenyhdistyksilleen ja yhdistysten yhteistyössä alueellisia koulutuskiertueita ja teemallisia tilaisuuksia. Koulutukset käsittelevät ajankohtaisia ja jäsenistölle tarpeellisia aiheita. Liiton jäsenyhdistykset voivat myös tilata koulutuksia alueelleen.

Syksyn Järjestöpäivä 3.11. Tulppaanitalolla, Tampere

Tervetuloa Tulppaanitalolle keskustelemaan Kehitysvammaisten Tukiliiton ajankohtaisista aiheista. Järjestöpäivässä on lyhyitä alustuksia ja keskusteluita liiton sääntöjen uudistamisesta ja toiminnan erilaisista tasoista ja rakenteista. Iltapäivässä esitellään myös Tukiliiton jäsenyhdistyksilleen tarjoamaa tukea ja koulutuksia, jotka löytyvät myös kotisivuiltamme  Tuemme yhdistyksiä. Järjestöpäivä on tarkoitettu jäsenyhdistyksien edustajille ja siihen voi osallistua 1-2 edustajaa jokaisesta jäsenyhdistyksestä.

Edellisenä iltana 2.11. saapuvilla on klo 19 alkaen mahdollisuus kokoontua yhteen ja tavata muita yhdistysten edustajia Tulppaanitalolla. Järjestöpäivä on maksuton, mutta osallistujat maksavat itse matkansa ja majoituksensa. Tutustu päivän ohjelmaan ja ilmoittaudu viimestään 25.10. mennessä. Järjestöpäivään voi osallistua myös etäyhteydellä, joka tulee mainita ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Risto Burman, risto.burman@tukiliitto.fi, puhelin 050 5569 900

Paikallinen ja alueellinen vaikuttaminen – Tukiliiton tuki yhdistyksille sekä selkokielinen Verkko voittaa välimatkat -koulutus

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry järjestää vuosina 2019 – 2020 maakunnallisen Aluetreffit-koulutuskiertueen. Treffit järjestetään lauantaipäivänä klo 9 – 16 ja ne ovat kohdennettu Tukiliiton jäsenyhdistysten kaikille jäsenille sekä päivän aiheista kiinnostuneille. Aluetreffien yhteydessä järjestetään myös selkokielinen Verkko voittaa välimatkat -koulutus.  Katso paikkakuntakohtaiset ilmoittautumiset:

Syksyllä 2019 järjestetään kuudet aluetreffit seuraavissa maakunnissa:

Vuoden 2019 pääteemat ovat:
1) yhdistyksen paikallinen ja alueellinen vaikuttaminen sekä siihen saatava liiton tuki, 2) alueellinen yhteistyö sotejärjestöissä sekä
3) läheiset kehitysvammaisten ihmisten asioiden hoitamisen tukena. Lisäksi päivän muita aiheita ovat esimerkiksi kehitysvammaisten henkilöiden ryhmätoiminta ja vaikuttaminen tukeen sekä palveluihin, Tukiliiton kehittämistoiminnan kokemusasiantuntijuuden hyvät käytännöt sekä yleistietoa Tukiliiton hankkeista ja Harvinaiskeskus Noriosta (aiheet vaihtelevat hiukan maakunnittain).

Vuoden 2020 aikana Aluetreffit-kiertue jatkuu.

Lisätietoja: johtava aluekoordinaattori Ritva Still, ritva.still@tukiliitto.fi, puhelin 050 5695360.

Verkko voittaa välimatkat -koulutus

Aluetreffien yhteydessä järjestetään selkokielinen Verkko voittaa välimatkat -koulutus.
Perustaitojen koulutus antaa osallistujille käsityksen verkon vuorovaikutuksen perusteista ja tarvittavista digitaidoista. Koulutuksiin voidaan ottaa enintään 12 osallistujaa kerrallaan. Koulutus on maksuton.

Ilmoittautuminen Verkko voittaa välimatkat -koulutukseen pääset painamalla tästä.

Lisätietoja: koulutussuunnittelija Veijo Nikkanen, veijo.nikkanen@tukiliitto.fi, puhelin 050 4646006.

Jäsenyhdistysten tilauskoulutukset 2019

Yhdistys tai tukipiiri voi tilata koulutuksen seuraavista aihealueista:

• Tiedä oikeudet -koulutus
  • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen, IMO-keskustelutilaisuudet
  • Vaikuttamiskoulutukset
  • Vaikuttamisen välineet
  • Hyvällä mielellä
  • Kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta
  • Kohderyhmästä toimijaksi – kehitysvammaisten ihmisten osallisuus
  • Malikkeen kanssa tehtävä retki tai perhetapaaminen
  • Palvelut kommunikoinnin tukemiseen

Näissä tilauskoulutuksissa Tukiliitto tarjoaa kouluttajat ja yhdistys puolestaan hoitaa käytännön järjestelyt kuluineen (tilat, tiedottaminen ja tarjoilut). Koulutuksista aiheutuviin kuluihin voi käyttää liiton jakamaa toimintarahaa, jonka hakuaika on tammikuussa.

Lue lisää tilauskoulutuksistamme

Tutustu muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin