Koulutukset ja tilaisuudet

Tervetuloa mukaan Tukiliiton sekä muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin ja tilaisuuksiin. Koulutuksia järjestetään myös jäsenyhdistysten pyynnöstä tilauskoulutuksina.

Tukiliitto järjestää jäsenyhdistyksilleen ja yhdistysten kanssa yhteistyössä alueellisia koulutuskiertueita ja teemallisia tilaisuuksia. Koulutukset käsittelevät ajankohtaisia ja jäsenistölle tarpeellisia aiheita. Jäsenyhdistykset ja tukipiirit voivat myös tilata koulutuksia alueelleen.

Rekisterityöpaja yhdistystoimijoille 18.5.2018, Tampere

Rekisterityöpajassa opetellaan tarkastelemaan keskitetyssä jäsenrekisterissä olevan yhdistyksen jäsentietoja, tekemään jäsentietoihin korjauksia ja ottamaan jäsenlistoja. Työpaja on suunnattu jäsenyhdistysten toimijoille, joilla on oikeus käsitellä oman yhdistyksen jäsentietoja.
Lue lisää liittokokousviikonlopun 18.-19.5. yhteydessä järjestettävästä 18.5. Oodi osallisuudesta – minimessut tapahtumasta.

Syksyn Aluetreffit-koulutuskiertue 2018

• Voiko vaikeasti kehitysvammainen henkilö asua yksin?
  • Mitä tulee avotyötoiminnan tilalle?
  • Pääseekö kehitysvammainen yhdistyksen jäsen mukaan suunnitteluun ja vapaaehtoiseksi?

Alueellisia Aluetreffejä järjestetään syksyn 2018 aikana viidellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Tilaisuuksissa käsitellään kansalaisuuteen liittyviä teemoja ja yhdistystoiminnan ajankohtaisia asioita sekä tietoa vammaiskortista. Keskusteluteemat vaihtelevat paikkakunnittain. Treffit on tarkoitettu kaikille Tukiliiton jäsenyhdistysten vapaaehtoistoimijoille. Aluetreffit ovat maksuttomia. Tarjoamme osallistujille lounaan ja kahdet kahvit.

Paljon uutta, tarpeellista tietoa, hyviä vinkkejä, hienoa verkottumista. Kiitos!  (Yhdistyskysely 2017)

Aluetreffit-koulutuskiertue järjestetään lauantaisin klo 9-16 viidellä paikkakunnalla:

6.10.2018 Oulu, teemaluento avotyö: KT ekonomi, järjestöneuvos Marja Irjala (ohjelma ja ilmoittautuminen)
13.10.2018 Turku, teemaluento asuminen: erityisasiantuntija Saara Nyyssölä, ARA (ohjelma ja ilmoittautuminen)
27.10.2018 Tampere, teemaluento tuettu vapaaehtoistyö, kehittämispäällikkö Tiina Herttuainen, Kehitysvammatuki 57 (ohjelma ja ilmoittautuminen)
17.11.2018 Helsinki, teemaluento avotyö: KT, ekonomi, järjestöneuvos Marja Irjala (ohjelma ja ilmoittautuminen)
24.11.2018 Mikkeli, teemaluento asuminen: erityisasiantuntija Saara Nyyssölä, ARA (ohjelma ja ilmoittautuminen)

Lisätietoja: johtava aluekoordinaattori Ritva Still, ritva.still@tukiliitto.fi, puhelin 050 5695360

Jäsenyhdistysten tilauskoulutukset

Yhdistys tai tukipiiri voi tilata koulutuksen seuraavista aihealueista:

• Tiedä oikeudet -koulutus
  • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen, IMO-keskustelutilaisuudet
  • Vaikuttamiskoulutukset
  • Vaikuttamisen välineet
  • Hyvällä mielellä
  • Kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta
  • Kohderyhmästä toimijaksi – kehitysvammaisten ihmisten osallisuus
  • Malikkeen kanssa tehtävä retki tai perhetapaaminen
  • Kuvapaja – ei pelkkää puhetta
  • Valmistaudu lapsen nuoruuteen
  • Palvelut kommunikoinnin tukemiseen

Näissä tilauskoulutuksissa Tukiliitto tarjoaa kouluttajat ja yhdistys puolestaan hoitaa käytännön järjestelyt kuluineen (tilat, tiedottaminen ja tarjoilut). Koulutuksista aiheutuviin kuluihin voi käyttää liiton jakamaa toimintarahaa, jonka hakuaika on tammikuussa 2018.

Lue lisää tilauskoulutuksistamme

Tutustu muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin

• Mediaryhmien käynnistämiskoulutukset

Haluaisitko, että sinun paikkakunnallasi toimii oma Radio Valo -kerho? Haluaisitko oppia radion, videon, animaation, valokuvaamisen, blogien kirjoittamisen tai sosiaalisen median tekemistä? Radio Valo tarjoaa ilmaisia ryhmämuotoisia koulutuksia yhteisöille, jotka haluavat aloittaa omaa kehitysvammaisten vapaa-ajan mediatoimintaa eri puolilla Suomea. Katso osoitteesta www.radiovalo.fi, mitä muut Radio Valo -ryhmät tekevät ja tule mukaan!  Ota yhteyttä – info@radiovalo.fi