Koulutukset ja tilaisuudet

Tervetuloa mukaan Tukiliiton sekä muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin ja tilaisuuksiin. Koulutuksia järjestetään myös jäsenyhdistysten pyynnöstä tilauskoulutuksina.

Tukiliitto järjestää jäsenyhdistyksilleen ja yhdistysten yhteistyössä alueellisia koulutuskiertueita ja teemallisia tilaisuuksia. Koulutukset käsittelevät ajankohtaisia ja jäsenistölle tarpeellisia aiheita. Jäsenyhdistykset ja tukipiirit voivat myös tilata koulutuksia alueelleen.

Syksyn Aluetreffit-koulutuskiertue 2018

• Voiko vaikeasti kehitysvammainen henkilö asua yksin?
  • Mitä tulee avotyötoiminnan tilalle?
  • Pääseekö kehitysvammainen yhdistyksen jäsen mukaan suunnitteluun ja vapaaehtoiseksi?
  • Mikä on EU:n Vammaiskortti?

Alueellisia Aluetreffejä järjestetään syksyn 2018 aikana viidellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Tilaisuuksissa käsitellään kansalaisuuteen liittyviä teemoja ja yhdistystoiminnan ajankohtaisia asioita. Teemaluennot työ, asuminen ja tuettu vapaaehtoistyö vaihtelevat paikkakunnittain. Osallisuusteema on kaikilla paikkakunnilla. Työpajoissa pohditaan, kuinka vammainen tukiyhdistyksen jäsen pääsee mukaan toiminnan suunnitteluun ja vapaaehtoiseksi.

Treffit on tarkoitettu kaikille Tukiliiton jäsenyhdistysten vapaaehtoistoimijoille. Mukaan toivotaan myös kehitysvammaisia henkilöiltä ja Me Itse ryhmien taustatyöntekijöitä. Aluetreffit ovat maksuttomia. Tarjoamme osallistujille lounaan ja kahdet kahvit. Tämän vuoden aluetreffeillä on käytössä hashtag #aluetreffikiertue2018

Paljon uutta, tarpeellista tietoa, hyviä vinkkejä, hienoa verkottumista. Kiitos!  (Yhdistyskysely 2017) #aluetreffit #yhdistystoiminta

Aluetreffit-koulutuskiertue järjestetään lauantaisin klo 9-16 viidellä paikkakunnalla:

6.10.2018 Oulu, katso koulutusmateriaalit
13.10.2018 Turku, katso koulutusmateriaalit
27.10.2018 Tampere, katso koulutusmateriaalit
17.11.2018 Helsinki, teemaluento Mitä avotyön tilalle?: KT, ekonomi, järjestöneuvos Marja Irjala (ohjelma ja ilmoittautuminen)
24.11.2018 Mikkeli, teemaluento asuminen: erityisasiantuntija Saara Nyyssölä, ARA (ohjelma ja ilmoittautuminen)

Lisätietoja: johtava aluekoordinaattori Ritva Still, ritva.still@tukiliitto.fi, puhelin 050 5695360

Aluetreffit -koulutuskiertue 2019

Syksyllä 2019 järjestetään kuudet (6) aluetreffit Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Kymeen Tukipiirien alueilla. Treffit on tarkoitettu Tukiliiton jäsenyhdistysten kaikille jäsenille sekä päivän aiheista kiinnostuneille.

Vastaa kyselyyn  ja vaikuta päivän ohjelmaan

Vuoden 2019 Aluetreffit -koulutuksen yleisenä teemana on “tuki ja palvelut & vaikuttaminen”. Kyselyn tarkoituksena on kartoittaa, minkälaisia toiveita jäsenillä on koulutuksen suhteen. Kyselyssä halutaan kuulla jäsenien lisäksi myös vapaaehtoistoimijoiden sekä koulutuksesta kiinnostuneiden toiveita ohjelman sisällön kehittämisessä. Vastausaika päättyy sunnuntaina 25.11.2018. Lisätietoja johtava aluekoordinaattori Ritva Stil, ritva.still@tukiliitto.fi

Jäsenyhdistysten tilauskoulutukset 2018

Yhdistys tai tukipiiri voi tilata koulutuksen seuraavista aihealueista:

• Tiedä oikeudet -koulutus
  • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen, IMO-keskustelutilaisuudet
  • Vaikuttamiskoulutukset
  • Vaikuttamisen välineet
  • Hyvällä mielellä
  • Kehitysvammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta
  • Kohderyhmästä toimijaksi – kehitysvammaisten ihmisten osallisuus
  • Malikkeen kanssa tehtävä retki tai perhetapaaminen
  • Kuvapaja – ei pelkkää puhetta
  • Valmistaudu lapsen nuoruuteen
  • Palvelut kommunikoinnin tukemiseen

Näissä tilauskoulutuksissa Tukiliitto tarjoaa kouluttajat ja yhdistys puolestaan hoitaa käytännön järjestelyt kuluineen (tilat, tiedottaminen ja tarjoilut). Koulutuksista aiheutuviin kuluihin voi käyttää liiton jakamaa toimintarahaa, jonka hakuaika on tammikuussa 2018.

Lue lisää tilauskoulutuksistamme

Tutustu muiden tahojen järjestämiin koulutuksiin

• Mediaryhmien käynnistämiskoulutukset

Haluaisitko, että sinun paikkakunnallasi toimii oma Radio Valo -kerho? Haluaisitko oppia radion, videon, animaation, valokuvaamisen, blogien kirjoittamisen tai sosiaalisen median tekemistä? Radio Valo tarjoaa ilmaisia ryhmämuotoisia koulutuksia yhteisöille, jotka haluavat aloittaa omaa kehitysvammaisten vapaa-ajan mediatoimintaa eri puolilla Suomea. Katso osoitteesta www.radiovalo.fi, mitä muut Radio Valo -ryhmät tekevät ja tule mukaan!  Ota yhteyttä – info@radiovalo.fi