Taloudellinen tuki

Myönnämme toimintarahaa jäsenyhdistysten yhteistyöhön sekä jäsenjärjestöavustuksia tukipiireille. Yhdistysten kerho- ja koulutustoimintaa tukee Opintokeskus Sivis.

Tukiliiton toimintaraha

Myönnämme toimintarahaa yhdistysten ja tukipiirien toimintaan vuosina 2017–2020. Yhdistykset voivat hakea toimintarahaa Tukiliiton strategiaan kirjattujen tavoitteiden edistämiseksi.

Haettava tuki on suuruudeltaan 500 €, 1000 €, 2000 € tai 3000 € vuodessa. Yhdistykset voivat hakea tukea kerralla yhdeksi tai useammaksi vuodeksi.

Taloudellisen tuen saamisen edellytyksenä on yhteistyö toisen tukiyhdistyksen kanssa. Poikkeuksena tästä ovat tukipiirit, valtakunnalliset jäsenyhdistykset, Lapin alueen yhdistykset sekä yhdistykset, jotka ovat yhdistyneet viimeisen viiden vuoden aikana. Niiltä ei edellytetä yhteistyötä toisen jäsenyhdistyksen kanssa, mutta muu yhteistyö on eduksi.

Seuraavan kerran toimintarahaa voi hakea tammikuussa 2019. Niiden yhdistysten, joille on jo myönnetty toimintarahaa vuodelle 2019/2020 ei tarvitse hakea tukea uudelleen. Toimintarahan jakokriteereihin voit tutustua tästä linkistä.

Vuonna 2018 myönnetyt toimintarahat

Tammikuun haussa toimintarahaa haki 29 yhdistyskimppaa. Myönsimme avustusta 23:lle yhdistyskimpalle. Neljälle hakijalle tuki oli jo myönnetty samaan tarkoitukseen ja kaksi hakijaa ei täyttänyt hakuehtoja.
Edellisessä haussa tukea oli myönnetty tukipiireille sekä 23 hakijalle vuodelle 2018. Jaettava tukisumma on yhteensä 74 000 euroa.

Toimintarahaa vuoden 2018 haussa myönnetään seuraaville hakijoille:
Etelä-Hämeen Tukipiiri ry
Etelä-Savon Kehitysvammaisten tukipiiri ry
Hämeenlinnan Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry
Ikaalisten-Parkanon kvt ry
Kajaanin Kehitysvammaisten Tuki ry
Kalajoen Kehitysvammaisten Tuki ry
Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry
Keski-Uudenmaan kehitysvammaisten tuki ry
Killin kehitysvammaisten tuki ry
Kiuruveden Kehitysvammaisten Tuki ry
Lappeenrannan Kehitysvammaisten Tuki ry
Lieksan Kehitysvammaisten Tuki ry
Oulun Kehitysvammaisten tuki ry
Pielaveden Kehitysvammaisten Tuki ry
POPOKE ry (Pohjois-Pohjanmaan Kehitysvammaisten Tukipiiri ry)
Ranuan Kehitysvammaisten Tuki ry
Rauman Seudun Kehitysvammaisten Tukiyhdistys ry.
Riihimäen Kehitysvammatuki ry
Rovaniemen Kehitysvammaisen Tuki Ry
Salon Kehitysvammaisten Tuki ry
Suonenjoen Kehitysvammaisten Tuki ry
Suomen Angelman-yhdistys ry
Vaasan seudun Kehitysvammaisten Tuki ry
Ähtärin Sisupussit ry

Kysy lisää toimintarahasta:
kansalaistoiminnan päällikkö Lea Vaitti
lea.vaitti@tukiliitto.fi

Saiko yhdistyksenne toimintarahaa vuonna 2017?

Täytä toimintarahan käytön seurantalomake, jos ette ole vielä täyttäneet sitä.

Tukiliiton jäsenjärjestöavustus Tukipiireille

Tukipiireille jaetaan 1000 € jäsenjärjestöavustusta vuosina 2017 ja 2018. Tätä tukea ei tarvitse hakea erikseen, mutta sillä toteutettu toiminta täytyy raportoida vuosittain kattojärjestön sähköisellä lomakkeella. Tämän lisäksi tukipiirit alueellisina jäsenyhteisöinä voivat hakea toimintarahaa edellä mainittujen kriteerien mukaisesti.

Opintokeskus Siviksen tuki jäsenyhdistysten järjestämiin koulutuksiin

Opintokeskus Sivis (entinen OK-opintokeskus) on järjestöllisen koulutuksen asiantuntija ja valtakunnallinen oppilaitos. Opintokeskus Siviksen jäsenjärjestönä voimme hakea opintokeskuksen taloudellista tukea omien koulutustemme järjestämiseen.

Jos pyöritätte tukiyhdistyksessänne kerhotoimintaa tai järjestätte kursseja tai koulutustilaisuuksia, kannattaa teidän hakea Siviksen taloudellista tukea. Siviksen tukea voi hakea myös Tukiliiton toimintarahalla tuettuihin tilaisuuksiin.

Vertaisopintoryhmien taloudellista tukea voitte hakea kaikenlaiseen kerhotoimintaan.

Esimerkki: tukiyhdistyksen järjestämä kokkikerho kokoontuu tammikuun alusta toukokuun loppuun kerran viikossa. Tukiyhdistys hakee kerhon pyörittämiseen Siviksen taloudellisen tuen.

Opintojaksojen taloudellista tukea voitte hakea koulutusten, kurssien, teemapäivien, leirien tai luentotilaisuuksien järjestämiseen.

Esimerkki: Tukiyhdistys järjestää vuoden aikana tanssikurssin, esteettömyyspäivän ja yhdistystoimintakoulutuksen. Näihin kaikkiin yhdistys hakee opintojaksojen taloudellista tukea.

Kysy lisää Opintokeskus Siviksen tuesta:
aluekoordinaattori Jonna Suhonen
jonna.suhonen@tukiliitto.fi