hero_image.alt

Verkko voittaa välimatkat

Digitaidot tukevat osallisuutta. Tuen avulla saat verkon mahdollisuudet käyttöön.

Verkko voittaa välimatkat -hanke käynnistyi valtakunnallisena kesäkuun alussa 2019 Euroopan sosiaalirahaston tukemana.
Varsinainen toiminta alkaa kesän jälkeen kolmen ryhmän voimin Helsingissä, Lahdessa ja Turussa.

Fyysinen ryhmätoiminta kolmen ensimmäisen ryhmän osalta saatetaan loppuun syksyllä.
Ryhmien toiminta jatkuu tällä hetkellä pääasiallisesti yksillö-työskentelynä Tonin ja Veijon kanssa tehtävinä etäyhteysharjoituksina, joihin käytetään WhatsAppia, Messengeriä, sähköpostia ja Facebookia ja Skypeä.

Uusina aloittavien Kajaaninin, Kauhajoen ja Tampereen ryhmien aloitus siirtyy elokuuhun. Aloituksen muoto on vielä avoin ja riippuu sen hetkisestä tilanteesta Suomessa.

Verkko voittaa välimatkat – Perusteet haltuun

Selkokielinen Verkon vuorovaikutuksen perusteet haltuun -esittely ja koulutustilaisuus järjestettiin kuudella paikkakunnalla osana Tukiliiton Aluetreffit-koulutustapahtumaa. Koska koulutuksista pidettiin, voidaan vastaavia koulutuksia järjestää myös Tukiliiton tilauskoulutuksina ja ne korvaavat Vaikuttamisen välineet koulutukset.
Koulutuksiin voidaan ottaa enintään 12 osallistujaa kerrallaan.
Koulutus alkaa klo 9 ja päättyy klo 15.
Koulutukset ovat maksuttomia ja sisältävät kahvin ja lounaan.
Hakuaika päättyy aina kaksi viikkoa ennen koulutusta.

Perusteet haltuun -koulutuksessa tutustutaan verkon mahdollisuuksiin ja Verkko Voittaa Välimatkat-hankkeeseen.
Koulutuksen jälkeen osallistujalla on käsitys verkon vuorovaikutuksen perusteista ja tarvittavista digitaidoista.
Sisällöt:
1. VVV-hankkeen esittely. Mikä Verkko voittaa välimatkat on?
2. Järkevä ja turvallinen toimiminen verkossa, esimerkkinä Facebook
3. Sähköposti – avain Internetin palveluihin
4. Näin täytän verkkolomakkeen oikein
5. Näin käytän skypeä.
6. Kuvat ja luvat -miten käytän kuvia verkossa

Hankkeen taustaa

Jyväskylän seudulla syksyllä 2016 Pärnäsen rahaston tuella aloitettu Verkko Voittaa Välimatkat-pilotti tulee olemaan osana laajempaa Verkko Voittaa Välimatkat -hanketta, joka toteutetaan valtakunnallisesti. VVV-hankkeessa hankittavat vuorovaikutus- ja yhteydenpitotaidot tähtäävät osallistujien itsenäisen selviytymisen parantamiseen digitalisoituvassa elinympäristössä.

Hankkeen tarkoituksena on antaa osallistujilleen taitoja jotka ehkäisevät syrjäytymistä, tukevat osallisuutta ja mahdollistavat osallistumisen nykyaikaiseen työelämään. Tutkimuksellisena tavoitteena on kartoittaa sitä, minkälaista tukea kehitysvammaisten ihmisten osallistuminen sähköisesti edellyttää sekä testata sähköisen viestinnän käytön mahdollisuuksia ryhmämuotoisessa toiminnassa.

Ryhmän oppijat koostuvat kehitysvammaisista ihmisistä ja heidän lähi-ihmisistään (esimerkiksi yhdistysaktiivit, ohjaajat, vanhemmat, sisarukset, toisin sanoen ihmiset jotka vaikuttavat kehitysvammaisten ihmisten vuorovaikutukseen). Ryhmän voivat muodostaa esimerkiksi jonkin kerhon, toimintakeskuksen tai yhdistyksen väki. Ryhmä voidaan koota esimerkiksi osaamisen tason mukaan.

Ensimmäinen ryhmä toimi Muuramessa, jossa toimittiin tabletti-tietokoneiden kanssa. Muuramen ryhmä koostui pääasiassa Nuutinrannan ryhmäkodin ja Nuutintuvan toimintakeskuksen väestä.

Verkko voittaa välimatkat

VVV-hankkeessa hankittavat vuorovaikutus- ja yhteydenpitotaidot tähtäävät osallistujien itsenäisen selviytymisen parantamiseen digitalisoituvassa elinympäristössä sekä työelämävalmiuksien parantamiseen.

Euroopan unioni- Euroopan sosiaalirahasto ESRVipuvoimaa EU:lta Logo

Veijo Nikkanen.

Veijo Nikkanen

Koulutussuunnittelija