hero_image.alt

Verkko voittaa välimatkat

Digitaidot tukevat osallisuutta. Tuen avulla saat verkon mahdollisuudet käyttöön.

Jyväskylän seudulla syksyllä 2016 Pärnäsen rahaston tuella aloitettu Verkko Voittaa Välimatkat-pilotti tulee olemaan osana laajempaa Verkko Voittaa Välimatkat -hanketta, joka toteutetaan valtakunnallisesti. VVV-hankkeessa hankittavat vuorovaikutus- ja yhteydenpitotaidot tähtäävät osallistujien itsenäisen selviytymisen parantamiseen digitalisoituvassa elinympäristössä.

Hankkeen tarkoituksena on antaa osallistujilleen taitoja jotka ehkäisevät syrjäytymistä, tukevat osallisuutta ja mahdollistavat osallistumisen nykyaikaiseen työelämään. Tutkimuksellisena tavoitteena on kartoittaa sitä, minkälaista tukea kehitysvammaisten ihmisten osallistuminen sähköisesti edellyttää sekä testata sähköisen viestinnän käytön mahdollisuuksia ryhmämuotoisessa toiminnassa.

Ryhmän oppijat koostuvat kehitysvammaisista ihmisistä ja heidän lähi-ihmisistään (esimerkiksi yhdistysaktiivit, ohjaajat, vanhemmat, sisarukset, toisin sanoen ihmiset jotka vaikuttavat kehitysvammaisten ihmisten vuorovaikutukseen). Ryhmän voivat muodostaa esimerkiksi jonkin kerhon tai toimintakeskuksen väki tai yhdistyksen väki. Ryhmä voidaan koota esimerkiksi osaamisen tason mukaan.

Ensimmäinen ryhmä on aloittanut toimintansa Muuramessa, jossa toimitaan tabletti-tietokoneiden kanssa. Muuramen ryhmä koostuu pääasiassa Nuutinrannan ryhmäkodin ja Nuutintuvan toimintakeskuksen väestä.

Verkko voittaa välimatkat

Veijo Nikkanen.

Veijo Nikkanen

Koulutussuunnittelija