Yhdistyksen viestintä

Yhdistyksen viestintä luo näkyvyyttä, lisää vaikuttavuutta ja auttaa ihmisten innostamisessa mukaan.

Viestintään panostaminen kannattaa

Viestintään panostaminen kannattaa yksinkertaisesta syystä. Se on näkyvyys.
Kukaan ei voi tietää yhdistyksestä, jos yhdistys ei viesti itsestään ja tavoitteistaan. Näkyvyyden kautta voitte saada uusia jäseniä ja lisää vaikuttavuutta.

Kun suunnittelette yhdistyksen viestintää, asettukaa yhdistyksen ulkopuolisen henkilön asemaan:
Mitä ihmiset haluaisivat teistä tietää?

Viestintäkanavien valinta

Viestinnässä kannattaa hyödyntää useita viestintäkanavia. Eri viesteillä on eri kohderyhmät ja eri kohderyhmät tavoittaa osuvimmin käyttäen eri viestintäkanavaa.

Kanavien valintaan vaikuttaa se, haluatteko tavoittaa nykyiset jäsenet, mahdolliset uudet jäsenet, yhteistyökumppanit vai suuren yleisön. Viestinnässä voi hyödyntää esimerkiksi seuraavia kanavia:

  • kasvokkaisia kontakteja
  • kotisivuja
  • sosiaalista mediaa
  • sähköpostia
  • blogeja
  • mainontaa

Työnjako ja yhteistyö viestinnässä

Yhdistyksen viestintää suunniteltaessa on tärkeää miettiä viestinnän toteuttamisen työnjakoa ja vastuita.

  • Nimetkää henkilö tai -henkilöt, jotka vastaavat vastaavat viestinnän suunnittelusta ja toteuttamisesta.
  • Tehkää selkeä työnjako viestintään. Kuka hoitaa lehti-ilmoitukset, kuka sosiaalisen median ja kuka kotisivut.
  • Viestintä on kaikkien asia, vaikka vastuuhenkilöt onkin nimetty. Kaikki voivat esimerkiksi jakaa yhdistyksen Facebook-päivityksiä.

Lisätietoja ja vinkkejä viestintään

Vinkkejä yhdistyksen viestintään

  1. Luokaa yhdessä lista aiheista, joista haluatte kirjoittaa sosiaaliseen mediaan.
  2. Tuo yhdistyksenne päämäärät esiin.
    Kerro, mitä yhdistyksenne tahtoo saada aikaan ja antakaa intohimonne näkyä.
  3. Hyödynnä Tukiliiton materiaaleja, kuten uutiskirjeitä, kotisivuja ja sosiaalisen median päivityksiä. Näin saat luotua vaivattomasti sisältöä viestintään.
  4. Kerro asioista tavallisella kielellä.
    Vältä liiallista virallisuutta ja etäännyttävää organisaatiokieltä.
  5. Näytä yhteisönne. Välitä tunne.
    Viestinnässä ei ole kyse vain tiedottamisesta, se on myös merkitysten, tunnelmien ja tunteiden luomista. Näytä sosiaalisessa mediassa yhdistyksenne hyvä meininki, myönteinen energia ja yhteisöllisyys.
  6. Käytä kuvia ja videoita.
    Visuaalinen sisältö huomataan ja muistetaan helpommin. Kuvilla ja videoilla on voima välittää tarinoita.
  7. Käytä päivityksien ajastusta. Kiireisinä aikoina kannattaa käyttää päivityksien ajastusta hyväksi. Voit tehdä vaikkapa yhdistyksenne joulutervehdyksen valmiiksi jo marraskuussa.

Lisää vinkkejä some-viestintään löydät esimerkiksi Ylen Digitreeneistä.

Verneri verkkopalvelussa on kerrottu selkokielellä eri sosiaalisen median alustoista: (linkki aukeaa uuteen ikkunaan) https://verneri.net/selko/tietotekniikka-ja-internet/suositut-somepalvelut/

Yhdistyksen kotisivut

Kotisivut toimivat yhdistyksen käyntikorttina. Ajan tasalla olevilta kotisivuilta voi jakaa helposti tietoa sosiaaliseen mediaan. Kotisivut kannattaa päivittää säännöllisesti.

Kertokaa kotisivuilla perustiedot yhdistyksestänne:

  • Miksi yhdistys on olemassa?
  • Kuinka toimintaan pääsee mukaan?
  • Miksi kannattaa liittyä jäseneksi?
  • Vastuuhenkilöt ja yhteystiedot

Edullisinta on perustaa kotisivu blogialustaan. Esimerkiksi maksuton WordPress-blogi on helppo perustaa ja yksinkertainen päivittää. Jos teetätte sivun ulkopuolisella taholla, kannattaa selvittää sivun ylläpitoon liittyvät kustannukset.

Esimerkkejä sosiaalisen median kanavista

Facebook

Yhdistyksen yleissivuksi kannattaa perustaa Facebook-sivu. Sivu mahdollistaa yhdistyksen näkyvyyden, asioiden esille nostamisen ja tapahtumien mainostamisen. Facebook-sivu näkyy myös hakukoneiden hakutuloksissa.

Facebook-ryhmät tarjoavat tilan pienemmän porukan keskinäiseen keskusteluun ja vertaistukeen. Ryhmä voi olla julkinen, tarvittaessa suljettu tai jopa salainen.

Instagram

Instagram on kuviin perustuva sosiaalisen median kanava. Instagramissa yhdistys voi kertoa kuvien avulla yhdistyksen tarkoituksesta, toiminnasta, tulevista tapahtumista sekä yhdistyksissä olevista ihmisistä. Instagramissa voi olla myös vuorovaikutuksessa jäsenten kanssa ja tavoittaa uusia ihmisiä.

X

X (entinen Twitter) on hyvä palvelu verkostoitumiseen, tiedon jakamiseen sekä kiinnostavien ihmisten ja yhteisöjen seuraamiseen. X on täysin julkinen sosiaalisen median palvelu ja viestejä voi lukea ilman, että kirjautuu palvelun käyttäjäksi.