Tue lapsen osallisuutta

Lapsen osallisuus koostuu jännittävistä juttuhetkistä, mukaansa tempaavasta tekemisestä ja iloisista kohtaamisista.

Lapsen osallisuus Tukiliiton toiminnassa

Tukiliitto kehittää yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa toimintatapoja, jotka edistävät kehitysvammaisen tai samankaltaista tukea tarvitsevan lapsen aktiivista roolia omassa arjessa ja yhteiskunnassa. Olemme mukana järjestämässä lasten työpajoja, tapahtumia ja vaikuttamassa matalankynnyksen lapsiperhetoimintaan Perheentalojen sekä Pirkanmaan Perhekeskusten kanssa tehtävässä yhteistyössä. Sivustoa päivitetään sitä mukaa, kun saamme kokemuksia uusista toimintatavoista.

Mielipiteillä täytyy olla vaikutusta

Lasten mielipiteiden huomioimen pitää olla lapsille suunnatun toiminnan lähtökohta. Lapsen mielipiteen kuunteleminen on ensimmäinen askel kohti lapsilähtöisempää toimintakulttuuria. Tukiliiton tapahtumissa kerätään vuoden 2018 vammaisten lasten mielipiteitä vapaa-ajanvietosta iPad:lle tehdyn sisällön avulla. Tarkoituksena on saada selville millaisen tekemisten ja harrastusten parissa lapset haluaisivat viettää aikaa. Tämä tieto luovutetaan mieluusti vammaisten lasten kanssa toimiville tahoille ja hankkeille. Jos olet kiinnostunut kerätystä tiedosta, olethan rohkeasti yhteydessä perhetyön suunnittelijaan (johanna.kaario@tukiliitto.fi, p. 040 5268 272).

Lapset mukana tapahtuman suunnittelussa ja toteuttamisessa

Iisalmessa järjestettiin keväällä 2018 Lapselta Lapselle – tapahtuma, jossa lapset ideoivat tapahtuman itselleen. Tapahtumaa oli koordinoimassa Iisalmen kaupunkialueen kehittämisyhdistys Iiden ry. Järjestelyissä oli mukana Perheentalo Onni & Ilona, Vamlasin koordinoima Valpas-hanke ja Tukiliiton Perheily yhdessä Iisalmen Kehitysvammaisten Tuki ry:n kanssa sekä monia muita alueen yhdistystoimijoita.

Kerää mukava porukka toimijoita ja järjestä tapahtuma yhdessä lasten kanssa. Aloita suunnittelu lasten tapahtumatyöpajalla, jossa leikin lomassa tulee kerättyä lasten mielipiteitä ja ideoita tulevaan tapahtumaan. Tapahtuman mainonnassa on mukava käyttää kuvallista materiaalia, minkä lapset ymmärtävät. Huomio lapset kaikille lapsille sopivalla tekemisellä ja omalla kuvallisella tapahtumaohjelmalla. Parhaassa tapauksessa lapset ovat myös toteuttamassa tapahtuman ohjelmaa aikuisten kanssa.

Esimerkkejä järjestelyistä:

Tapahtumatyöpajan ohjelma

Työpajassa kerättiin leikkien ja jutustelun avulla lasten ideoita. Lapsille tarjottiin valinnanvaihtoehtoja kuvien ja esineiden avulla. Laiva on lastattu – leikin aikana valittiin tapahtumaan toivottuja herkkutarjottavia. Yllätyspussissa oli esineitä, jotka kuvasivat mahdollisia tapahtuman tekemisen ja ohjelman sisältöjä. Tapahtumaan liittyvät toivemusiikkikappaleet valittiin mm.toimintataulun avulla ja soittamalla musiikkivideoita.

Ideakollaasi ja musatoive-toimintataulu

Sosiaalinen tarina työpajasta

Tapahtuman ohjelma kuvitettuna

Hevosajeluun liittyvä toimintataulu

Leikkipäivä

Tukiliitto kuuluu Leikkipäivä-verkostoon, joka jakaa monipuolista leikkitietoutta, pitää yllä Leikkipankkia ja kannustaa kaiken ikäisiä ihmisiä leikkimään. Leikkipankista löydät perinteisiä leikkejä myös kuvitettuina versioina. Vuosittain leikkiä juhlitaan valtakunnallisena Leikkipäivänä! Leikkipäivän voi järjestää kuka tahansa. Leikkiä voi lyhyen vartin tuokion tai järjestää vaikka koko päivän kestävä tapahtuman, tai jotain siltä väliltä. Osallistumisen tulee olla maksutonta ja kaikki ovat tervetulleita leikkipäivään. Jos kaipaat leikkikaveria tapahtuman järjestämiseen voit olla meihin yhteydessä! (johanna.kaario@tukiliitto.fi, p. 040 5268 272).

Malike monessa mukana

Malike-toiminta ja Soveltavan liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA julkaisivat uuden toimintamallin Kaikki liikkuu – kärry kiertää, jonka tavoitteena on lisätä koululaisten osallistumista koululiikuntaan, välituntileikkeihin ja koulun retkiin. Samalla  myös koulujen henkilökunta saa vinkkejä kaikkien oppilaiden mukaan ottamiseen. Katso lisää Malikkeen kotisivuilta!