Tietoa tulevaan -verkkokurssit

Verkkokursseja itsenäistyvien nuorten perheille. Seuraava kurssi on syksyllä 2024.

Itsenäistyvien nuorten perheille

”Ammattitaidolla järjestetty kurssi. Tuntuu hyvältä, kun jostakin saa näin tärkeää tietoa näin helposti.” (osallistujan kommentti)

Vanhempi, mietityttääkö sinua nuoresi tulevaisuus ja itsenäistyminen? Tarvitsetko sinä ja nuoresi tietoa mm. palveluista ja nuoren omaan kotiin muuttamisesta?

Verkkokurssillamme saat tietoa eri aihealueista, asiantuntija-alustuksia ja vastauksia kysymyksiisi, tehtäviä pohdittavaksi yhdessä nuoren kanssa sekä mahdollisuuden vertaiskeskusteluun toisten vanhempien kanssa. Kunkin aiheen materiaaleihin tutustumiseen, kuten videoiden katseluun ja tekstitiedostojen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen menee aikaa noin pari tuntia viikossa. Lisäksi kurssin aikana järjestetään verkkokeskusteluja Teamsissa, joissa on mahdollista keskustella asiantuntijoiden sekä toisten vanhempien kanssa. Aihealue vaihtuu viikoittain.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:  Vanhemmille, joiden noin 13–29-vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai nuori tarvitsee muuta tukea ymmärtämiseen, arjen toimintoihin ja oppimiseen. Kurssi on osallistujalle maksuton.

Toteutustapa: Jokaisesta kurssin aiheesta on koostettu materiaalipaketti. Paketti voi sisältää asiantuntijan videoita, aiheeseen liittyvää kirjallista tietoa tai tehtäviä. Kurssia varten tarvitset älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen, sekä tavanomaiset netinkäyttötaidot. Myös kuulokkeet tai kaiuttimet ovat tarpeen, sillä kaikissa videoissa ei ole tekstitystä. Kuulokkeiden avulla voit katsoa lyhyen videon vaikkapa ruokatauolla tai työmatkabussissa.

Seuraava kurssi järjestetään syksyllä 2024. Löydät kurssin Tapahtumakalenteristamme ajankohdan varmistuttua.
Tietoa tulevaan -verkkokurssi itsenaistyvien nuorten vanhemmille

Kurssille otetaan 20 osallistujaa.

Kurssin aihealueet:

• 1. viikko: Tutustuminen ja kurssin käytännöt
  • 2. viikko: Suunnittelemme yhdessä palveluita
    Miten asiakassuunnitelma laaditaan ja miten palaveriin kannattaa valmistautua? Tavoitteena on kertoa perheille erilaisista palveluista, palvelutarpeen arvioinnista sekä palveluiden toteutumisen pohjana olevista asiakirjoista.
  • 3. viikko: Omaan kotiin
    Millaisen kodin nuori haluaisi? Mitkä ovat nuoren omat tarpeet ja mieltymykset oman kodin suhteen? Asiaa yksilöllisestä asumisesta sekä muuttovalmennuksesta. Tavoitteena on antaa perheille tietoa erilaisista mahdollisuuksista. Pohdimme myös kokonaisvaltaisesti nuoren muuttoa pois lapsuuden kodista.
  • 4. viikko: Henkilökohtainen apu sekä omannäköinen vapaa-aika
    Mikä mahdollistaa nuoren omannäköisen vapaa-ajan toteutumisen? Kerromme esimerkiksi henkilökohtaisen avun palvelusta ja muista mahdollisuuksista. Henkilökohtaista apua myönnetään myös muuhun kuin vapaa-aikaan, esimerkiksi työhön, opiskeluun tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen.
  • 5. viikko: Nuoren tukena asioiden hoitamisessa
    Tarvitseeko nuori edunvalvojan vai riittävätkö kevyemmät keinot? Tavoitteena on antaa tietoa miten läheiset voivat olla tukena nuoren asioiden hoitamisessa sekä edunvalvonnasta.
  • 6. viikko: Kurssin päätös

Kohdataan verkossa!