3M-oireyhtymä

3M-oireyhtymän eräs tunnusomaisimmista piirteistä varhaislapsuudessa ovat korostuneet kantapäät.

Lääketieteen toimittaja Johanna Rintahaka, Harvinaiskeskus Norio 13.10.2021

ORPHA:2616
ICD-10: Q87.1
OMIM: 273750, 612921, 614205

Avainsanat: 3M Syndrome, Le Merrer Syndrome

Lyhyesti

3M-oireyhtymä on synnynnäinen oireyhtymä, jolle ovat ominaista lyhytkasvuisuus, alhainen syntymäpaino sekä vähäiset poikkeavuudet ulkonäössä, kuten kolmiomaisen sirot kasvonpiirteet ja tietyt luustomuutokset. Pituuskasvu yltää 120-130 cm:iin aikuisuudessa. 3M-oireyhtymä ei vaikuta yleensä oppimiseen tai älykkyyteen.

Oireet ja löydökset

3M-oireyhtymä on havaittavissa usein jo syntymähetkellä perusteellisessa tutkimuksessa. Vauva syntyy yleensä pienipainoisena ja -kokoisena ja kasvoissa ja luustossa on poikkeavuuksia. Kasvonpiirteille on tyypillistä dolikokefalia eli kallon pitkä muoto, kasvojen kolmiomaisuus, keskikasvojen vajaakehittyminen, kuten matalat posket. Otsa, suu ja huulet ovat korostuneet ja korvat ovat isot. Leuka voi olla terävä ja purentaviat ovat mahdollisia. Kasvojen piirteet eivät ole vanhemmiten yhtä korostuneita kuin nuorena.

Joillakin 3M-oireyhtymään liittyy lyhyt kaula ja rintakehä. Rintakehä voi olla muodoltaan kuopparinta (pectus excavatum) tai harjurinta (pectus carinatum). Epäkäslihas voi olla korostunut, lapaluu poikkeava ja hartiat neliömäiset. Mahdollinen notkoselkä voi aiheuttaa kipuja. Viides sormi voi olla käyrä.

Oireyhtymälle on tyypillistä lapsuudessa korostuneet, ”fleshy heels”, kantapäät. Nivelet saattavat olla yliliikkuvia ja joillakin vastasyntyneillä lonkka voi mennä helposti sijoiltaan.

Jotkut miehet, joilla on 3M-oireyhtymä, voivat olla hedelmättömiä ja/tai heillä on laskeutumattomat kivekset. Naisilla munasarjat toimivat normaalisti.

Syy ja perinnöllisyys

Oireyhtymä aiheutuu CUL7-, OBSL- tai CCDC8-geenien mutaatiosta. CUL7-geenin mutaatiot kromosomissa 6 (6p21.1) käsittävät noin 67 %, OBSL-geenin mutaatiot kromosomissa 2 (2q35-36.1) noin 28 % ja CCDC8-geenin mutaatiot kromosomissa 19 (19q13.33) noin 5 %. Epäselvää on miten näiden geenien mutaatiot johtavat poikkeavaan kasvuun 3M-oireyhtymässä. Ajatellaan että geeni muutokset häiritsevän mahdollisesti kasvuhormonin ja insuliinin kaltaisen kasvutekijän (IGF, Insulin gwoth factor) solunsisäistä viestintää. Geenimutaation tyyppi ei vaikuta oireyhtymän kliinisiin tai radiologisiin löydöksiin. Myös muut geenit voivat olla osallisina oireyhtymän syntyyn.

3M-oireyhtymä periytyy autosomissa resessiivisesti eli peittyvästi. Perheenjäseniä neuvotaan hakeutumaan lääkärin arviointiin, mikäli heillä on samantyyppisiä tai lievempiä oireita.

Oireyhtymän uusiutumistodennäköisyys perheessä voidaan selvittää yksilöllisesti perinnöllisyyslääkärin vastaanotolla. Harvinaiskeskus Norion sivuilta löytyy tietoa myös perhesuunnittelusta, tilanteissa, joissa perheessä on mahdollisesti kohonnut todennäköisyys johonkin harvinaissairauteen: Perhesuunnittelu ja raskaus. Kaikista näistä aiheista voi myös keskustella ilman lähetettä ja veloituksetta Harvinaiskeskus Norion perinnöllisyyshoitajan kanssa. Yhteystiedot keskustelutukeen ja neuvontaan löydät tämän julkaisun lopusta.

Yleisyys

3M-oireyhtymä on erittäin harvinainen. Oireyhtymä on kuvattu reilulla 200 henkilöllä maailmassa. Koska oireyhtymä voi esiintyä hyvin lieväoireisena, oireyhtymän yleisyys on hyvin todennäköisesti nykyistä tietämystä yleisempi.

Diagnoosi ja hoito

Diagnoosi perustuu pääasiassa kliiniseen kuvaan: pieneen syntymäpainoon, kasvun jälkeen jäämiseen ja rakenteeltaan poikkeaviin kantapäihin. Lapsilla on usein normaali kasvuhormonipitoisuus ja normaali tai normaalia matalampi insuliinin kaltaisen kasvitekijän (IGF:n) määrä kehossaan. Diagnoosin vahvistaa patogeeninen eli tautia aiheuttava geenimutaatio CUL7-, OBSL– tai CCDC8-geeneissä.

Erotusdiagnostiikassa on otettava huomioon Silver-Russelin oireyhtymä, Dubowitzin oireyhtymä, Mulibrey nanismi ja FAS (fetal alcohol syndrome)-oireyhtymä.

3M-oireyhtymän hoitoon voivat osallistua mm. lastenlääkärit, hammaslääkärit, ortopedit ja fysioterapeutit. Lyhytkasvuisuutta voidaan hoitaa kasvuhormonilla. Leikkauksilla voidaan helpottaa pitkien ja hoikkien luiden aiheuttamia hankaluuksia, kuten selkäkipuja. Kirurgisten toimenpiteiden tarve arvioidaan yksilöllisesti

Ennuste

3M-oireyhtymän eliniänodote on hyvä.

Historia

Oireyhtymän nimi 3M tulee kolmesta tutkijan sukunimien alkukirjaimista: J.D. Milleristä, V.A. McKusickista ja P. Malvauxista. He kuvasivat oireyhtymän lääketieteellisessä julkaisussaan vuonna 1975.

Kokemustietoa

Onko sinulla omakohtaista kokemusta tästä diagnoosista? Keräämme kokemustietotarinoita, ja sinäkin voit osallistua. Lue lisää Kokemustietoa-sivulta.

Tukipalvelut

Harvinaiskeskus Noriosta voi tiedustella vertaistukea. Lue lisää Vertaistuki-sivultamme.

Harvinaiskeskus Norion perinnöllisyyshoitajaan voi ottaa yhteyttä, kun haluaa keskustella perimään tai harvinaissairauksiin liittyvistä asioista. Lue lisää Keskustelutuki ja ohjaus -sivultamme tai soita 044 5765 439.

Tukiliiton sivuilta löytyy runsaasti tietoa erilaisista palveluista: Tuki ja neuvot.

Aiheesta muualla

National Organization for Rare Disorders (NORD): Three M Syndrome

P. E. Clayton, D. Hanson, L. Magee, P. G. Murray, E. Saunders, S. N. Abu-Amero,Gudrun E. Moore, G. C. M. Black. Exploring the spectrum of 3M syndrome, a primordial short stature disorder of disrupted ubiquitination. Clinical Endokrinology (2012): 77 (3), 335-342. doi.org/10.1111/j.1365-2265.2012.04428.x

GeneReviews: Three M Syndrome

Lähteet

Orphanet: 3M syndrome
Online Mendelian Inheritance in Man (OMIM): Three M syndrome 1; 3M1
National Organization for Rare Disorders (NORD): Three M Syndrome

Julkaistu ensimmäisen kerran Harvinaiskeskus Norion sivuilla 23.2.2016.