Helposti sovellettavat pelit

Erilaiset pelit tarjoavat haasteita sekä mukavia kokemuksia ja elämyksiä.  Vaikeasti vammainen ihminen voi harrastaa yhdessä muiden kanssa, kun valitaan sopivat pelit ja sovelletaan niitä tarpeen mukaan.

Helposti sovellettavilla peleillä mukavaa tekemistä

Peliohjeet ja soveltamisvinkit helposti sovellettavien pelien pelaamiseen ovat vammaisjärjestöjen yhteistyössä laatimia. Ohjeisiin valitut pelit ovat: pöytäpeli, pöytäkeilailu, tarkkuusboccia, sisäcurling ja puhallustikka. Helposti sovellettavista peleistä löytyy jokaiselle peli, jota voi pelata ja jota voidaan tarvittaessa soveltaa pelaajien mukaan.

Pelit soveltuvat lapsista aikuisille ja ovat helppoja ohjata pienissäkin tiloissa. Ne soveltuvat pelattavaksi esim. asumisyksiköissä, päivätoiminnassa, koulussa ja päiväkodissa. Näiden pelien taustalla on oikea liikuntalaji. Tämä mahdollistaa sen, että pelaaja voi edetä lajin harrastajaksi seurassa ja aina kilpailutoimintaan asti esimerkiksi siirtyä pöytäkeilailun pelaamisesta keilailuun tai tarkkuusbocciasta boccian harrastamiseen. Valittujen pelien ideana on ollut se, että kaikki lajit ovat sellaisia, joita pystyy harrastamaan ja joissa pystyy jopa kilpailemaan.

Malike vuokraa pelikassia, joka sisältää välineet sovellettavaan pöytäkeilailuun, pöytäpeliin, tarkkuusbocciaan, sisäcurlingiin ja puhallustikkaan.

Ohjeet pelien pelaamiseen ja soveltamiseen:

Tekstiversiot peliohjeista (ei kuvia):

Solian vuokraamoista löytyy myös yksittäisiä pelejä vuokrattavaksi. Useat vammaisjärjestöt yhteistyössä ovat laatineet ohjeet ja soveltamisvinkkejä näiden pelien pelaamiseen. Pelit tarjoavat paitsi leikkimielistä kisailua ja hyvää mieltä, myös tavoitteellisempaa harrastamista.

Kuvassa pelataan helposti sovellettavia sisäpelejä. Kuva: Sanna Salmela.
Pöytäpelin mailoina voi käyttää mm. paistolastoja ja laidat voi tehdä itse puusta tai halkaistusta parvekelaatikosta. Kuva: Sanna Salmela