Erityisen tärkeät isovanhemmat – tietoa ja tukea lokakuussa

Lokakuussa valokeilassa ovat isovanhemmat, joilla on erityisen tärkeä rooli lastenlasten ja heidän perheidensä elämässä. Järjestämme verkkoluennon ja vertaistapaamisen isovanhemmille, joiden lapsenlapsella on harvinainen diagnoosi ja/tai kehitysvamma.

Isovanhempien ja lastenlasten välinen yhteys on aina arvokas ja ainutlaatuinen. Kun lapsenlapsella on harvinainen diagnoosi ja/tai kehitysvamma, voi se tuoda mukanaan myös isovanhemmuuteen jotain erityistä. Isovanhemmat ja lapsenlapset voivat olla toisilleen suuri voimavara ja ilon lähde. Samalla suhteeseen voi liittyä huolia ja surua, joita muiden voi olla vaikeaa ymmärtää. Monelle isovanhemmalle vertaistuesta ja keskusteluista muiden erityisten isovanhempien kanssa on iso apu.

Yhtä kaikki, isovanhemman rooli on erityinen ja tärkeä. Lauantaina 15.10. vietetäänkin isovanhempien päivää, jonka tarkoituksena on korostaa sukupolvien välistä yhteyttä ja nostaa isovanhemmuuden arvostusta yhteiskunnassa.

Harvinaiskeskus Noriossa ja Tukiliitossa isovanhempien roolia nostetaan esiin isovanhempien päivää edeltävän viikon aikana verkkoluennolla ja isovanhempien tapaamisessa.

Verkkoluento: Erityinen isovanhemmuus, maanantaina 10.10. klo 17.30 – 19.30

Verkkoluennolla nostetaan esiin näkökulmia isovanhemmuuteen silloin, kun lapsenlapsella on harvinainen diagnoosi ja/tai kehitysvamma. Tilaisuus on kohdennettu isovanhemmille ja vastaavassa roolissa oleville sekä kaikille teemasta kiinnostuneille. Lue lisää täältä.

Harvinaisten isovanhempien tapaaminen Tampereella 15.-16.10.2022

Isovanhempien omassa tapaamisessa keskustellaan ohjatusti vertaisten kesken ja vietetään yhdessä aikaa isovanhemmuuden teemojen äärellä. Mukaan ovat tervetulleita ympäri Suomen isovanhemmat tai vastaavassa roolissa olevat, joiden lapsenlapsella on harvinainen diagnoosi ja siihen liittyen kehitysvamma tai vastaavaa tuen tarvetta. Lue lisää täältä.

Lue juttu viimeisimmästä isovanhempien tapaamisesta ja erään mummin kullanmurusta täältä.

Tervetuloa mukaan tapahtumiimme!