Teemaviikko nostaa esille kehitysvammaisten ihmisten oikeuksia

04.12.2019

Tule mukaan! Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikon 1. – 7.12.2019 aiheena ovat hyvät palvelut ja yksilölliset tukimuodot. Kohtaa mut!

Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikkoa vietetään 1. – 7.12.2019, viikon aiheena ovat hyvät palvelut ja yksilölliset tukimuodot. Kymmenet ja kymmenet vapaaehtoiset järjestävät yli 40 tapahtumaa. Teemaviikon tunnus 2019 on “Oikeus hyvään palveluun”.  Kohtaa mut!

Tapahtumapaikkoja on huikeasti: Forssa, Hamina, Helsinki, Huittinen, Hämeenlinna, Imatra, Inari, Joutseno, Joensuu, Järvenpää, Kaarina, Kajaani, Kankaanpää, Kauhajoki, Lahti, Keitele, Kristiinankaupunki, Lapinlahti, Lieksa, Maaninka, Merikarvia, Mikkeli, Muurame, Mäntyharju, Oulainen, Oulu, Pielavesi, Polvijärvi, Pori, Pudasjärvi, Riihimäki, Rauma, Rovaniemi, Seinäjoki, Siilinjärvi, Suonenjoki, Sysmä, Tampere, Turku, Tyrnävä, Vaala, Vammala, Varkaus, Villähde, Vieremä, Virrat, Ylivieska, Ähtäri.

Muutamia poimintoja tapahtumista:

Kaikki ilmoitetut tapahtumat kirjataan sivulle:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko/teemaviikko-tapahtumat

Tempausten ja tapahtumien tavoitteena on, että kehitysvammaista ihmistä kuunnellaan ja hänen mielipiteensä vaikuttaa, kun palveluista päätetään. Teemaviikon etusivu on osoitteessa
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko

”Kiireisin tapahtuma- ja tempauspäivä oli tänäkin vuonna olla 3. joulukuuta, joka on samalla kansainvälinen Vammaisten päivä,” suunnittelija Soilikki Alanne Tukiliitosta sanoo.

Hinta ei yksin saa ratkaista palveluja

Me Itse -yhdistys on tehnyt teemaviikolle julkilausuman ”Oikeus hyvään palveluun”. Viikon julkilausumassa vammaispalvelujen käyttäjät vaativat laatua. Vammaisia ihmisiä on kuultava, kun vammaispalveluja, kuten asumista, suunnitellaan. Julkilausumassa vaaditaan aiheellisesti, että palveluista ja vaihtoehdoista on kerrottava selkokielellä, jota on helppo ymmärtää.

Tuettu päätöksenteko varmistaa vammaisen ihmisen osallisuuden. Kehitysvammaisten Tukiliitto ry muistuttaa, että kehitysvammaisella ihmisellä tulee olla mahdollisuus olla osa omaa lähiyhteisöään ja käyttää samoja palveluita kuin muillakin ihmisillä. Hänen tulee esimerkiksi saada päättää itse, missä ja kenen kanssa asuu. Tähän Suomea velvoittaa myös YK:n vammaisten ihmisten oikeuksien sopimus.

Tukea tarvitsevan ihmisen tehtävä ei ole tuntea hankintaprosessia, vaan omat tarpeensa. Jos palveluja kilpailutetaan, ei valintaa saa koskaan ratkaista vain hinta. Yhteistyöllä vammaispalveluiden käyttäjät, heidän läheisensä ja palveluiden järjestäjät voivat löytää ratkaisuja parempiin palveluihin.

Kehitysvammalaki ja nykyinen vammaispalvelulaki edelleen voimassa

Kehitysvammaisten Tukiliitto ja Kehitysvammaliitto muistuttavat yhteisessä kannanotossaan, että palvelut on saatava voimassa olevan lainsäädännön nojalla.
www.tukiliitto.fi/ajankohtaista/kehitysvammalaki-ja-nykyinen-vammaispalvelulaki-edelleen-voimassa

Teemaviikko joulukuun alussa

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset, Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät valtakunnallista teemaviikkoa vuosittain 1. – 7.12. Netissä tunnuksemme on tuttu #kohtaamut.

Viikon aikana ovat sekä Kansainvälistä vammaisten päivä 3.12. että Kansainvälinen vapaaehtoistoiminnan päivä eli vapaaehtoisten päivä on 5.12.

Kehitysvammaisten viikolla yhdistykset järjestävät tapahtumia ja tempauksia, joiden tarkoitus on mukavan tekemisen lisäksi lisätä tietoa kehitysvammaisten ihmisten oikeuksista. Miten lisäämme kehitysvammaisten ihmisten mahdollisuuksia tulla kuulluksi, kun palveluja järjestetään. Tähän Suomea velvoittaa myös YK:n vammaisten ihmisten oikeuksien sopimus.

Tukiliiton teemaviikolla yhdistykset järjestävät tapahtumia ja tempauksia, joissa on mukavaa tekemistä ja tarjolla tietoa kehitysvammaisten ihmisten oikeuksista. #kohtaamut

Teemaviikon julkilausuma 2019

Voit ladata Teemaviikon julkilausuman (.doc-muodossa)
teemaviikko_julkilausuma.doc

Lisätietoja tapahtumista:
Jaana Teräväinen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
jaana.teravainen@tukiliitto.fi,

Lisätietoja kehitysvammaisten ihmisten osallisuudesta:
Kari Vuorenpää
Työelämän asiantuntija, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
kari.vuorenpaa@tukiliitto.fi

ja
Pia Mölsä
Suunnittelija, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
pia.molsa@tukiliitto.fi

Kuvituskuvassa Eija Rantanen ja Erja Korhonen Kohtaa Mut -tapahtumassa Iltalinjalla Tampereella. Kuvaaja Laura Vesa.

Lataa käyttöösi Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikon kuvia, jaa somessa ja käytä vapaasti.