Teemaviikko nostaa esille kehitysvammaisten ihmisten oikeuksia

03.12.2018

Kehitysvammaisten viikon 1. – 7.12.2018 teemana on tänä vuonna osallisuus. Kohtaa mut!

Tänä vuonna joulukuun alussa monella paikkakunnalla puhutaan kehitysvammaisten ihmisten osallisuudesta ja itsenäisyydestä. Teemaviikon tunnus 2018 on “Itte saa päättää”.  Kohtaa mut!

Tapahtumapaikkoja on huikeasti: Espoo, Haapavesi, Hamina, Helsinki, Huittinen, Hämeenlinna, Imatra, Inari, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kaarina, Kajaani, Kauhajoki, Kalajoki, Kiukainen, Kristiinankaupunki, Kuhmo, Lapinlahti, Lieksa, Merikarvia, Mäntyharju, Oulainen, Oulu, Pielavesi, Pori, Posio, Pudasjärvi, Punkaharju, Riihimäki, Rovaniemi, Sastamala, Seinäjoki, Suonenjoki, Tampere, Tyrnävä, Ylikiiminki ja Varkaus.

Loppuviikon tapahtumia ovat muun muassa

“Kiireisin tapahtuma- ja tempauspäivä taitaa tänä vuonna maanantai 3. joulukuuta, joka on samalla kansainvälinen Vammaisten päivä. Silloin on muun muassa Tiedä oikeudet -koulutus Inarissa, jääkiekkojoukkue Jokipoikien tempaus Joensuussa sekä tietoiskuja ja joululauluja Tyrnävällä,” suunnittelija Soilikki Alanne Tukiliitosta sanoo.

Osallisuuden toteutuessa ihminen on mahdollisimman omatoiminen toimija, jolla on vaihtoehtoisia toimintamahdollisuuksia ja valinnanvaraa. Hänellä on valtaa omissa ja yhteisissä asioissa. Osallisuuden toteutuessa hän toimii yhdenvertaisena yhdessä erilaisten, samasta asiasta kiinnostuneiden ihmisten kanssa.

Teemaviikko joulukuun alussa

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset, Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12. Viikon aikana vietetään Kansainvälistä vammaisten päivää 3.12. Netissä tunnuksemme on tuttu #kohtaamut.

Viikolla juhlistetaan myös vapaaehtoisia: Kansainvälinen vapaaehtoistoiminnan päivä eli vapaaehtoisten päivä on 5.12. Halukkaat yhdistykset voivatkin ilmoittaa omat tapahtumansa myös Hiiopin sivulle Kansalaisareenan kautta. Netissä ovat käytössä hashtagit #vapaaehtoistenpäivä ja #hiiop.

Tapahtumista kootaan tietoa omalle tapahtumasivulleen. Kehitysvammaisten viikolla yhdistykset järjestävät tapahtumia ja tempauksia, joiden tarkoitus on mukavan tekemisen lisäksi lisätä tietoa kehitysvammaisten ihmisten oikeuksista. Miten lisäämme kehitysvammaisten ihmisten mahdollisuuksia päättää omista asioistaan? Tähän Suomea velvoittaa myös YK:n vammaisten ihmisten oikeuksien sopimus.

Tänä vuonna teemaviikolla on kaksi isoa seminaaria: Osallisuuden ytimessä -elokuvaseminaari 4.12.2018 Porissa ja Tiedämme, toimimme, vaikutamme -seminaari 5.12.2018 Jyväskylässä. Jyväskylässä teemaviikon tapahtumia muuten riittää  peräti kaksi viikkoa, ne on koottu omalle sivulleen.

Tukiliiton teemaviikolla yhdistykset järjestävät tapahtumia ja tempauksia, joissa on mukavaa tekemistä ja tarjolla tietoa kehitysvammaisten ihmisten oikeuksista. #kohtaamut

Teemaviikon julkilausuma 2018

Voit ladata Teemaviikon julkilausuman (.doc-muodossa)
tästä linkistä

Teemaviikon julkilaususuma videolla 2018. Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikon julkilausuman lukee videolla Jaana Nordlund Me Itse ry:stä. Videon pituus 2,28 min. Tuotanto SEKK / MEKA TV.

Kehitysvammaisten ihmisten viikon tapahtumista

Tervetuloa tapahtumiin! Kehitysvammaisten viikon tapahtumia järjestetään yli 40 paikkakunnalla eri puolia Suomea. Monet yhdistykset ovat keksineet jälleen hauskoja tapoja käsitellä viikon teemaa. Espoossa voit valokuvata itsesi iskulauseen kanssa. Oulussa tehdään Itte saa päättää -kuvia Taidepaja-kahvilassa. Rovaniemellä kehitysvammaiset ihmiset tapaavat opiskelijoita. #Kohtaamut!

Teemaviikon tapahtumia varten on oma sivunsa, jonne on koottu viikon tilaisuuksia ympäri Suomea:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko/teemaviikko-tapahtumat

Muista myös seminaarit:
Osallisuuden ytimessä -elokuvaseminaari 4.12.2018 Porissa ja
Tiedämme, toimimme, vaikutamme -seminaari 5.12.2018 Jyväskylässä.

Kehitysvammaisten ihmisten viikko 1. – 7.12.2018, hyvä tietää

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset, Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät vuosittain valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12.
Lisätietoa sivulta:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko

Viikon slogan on ”Itte saa päättää”.

Lisätietoja tapahtumista:
Jaana Teräväinen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
jaana.teravainen@tukiliitto.fi,

Lisätietoja kehitysvammaisten ihmisten osallisuudesta:
Kari Vuorenpää
Työelämän asiantuntija, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
kari.vuorenpaa@tukiliitto.fi

ja
Pia Mölsä
Suunnittelija, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
pia.molsa@tukiliitto.fi

Kuva: Osallisuus-teatterin ensi-ilta Porissa 4.12.2018 Teemaviikolla. Kuvaaja Jaana Teräväinen.