Hyviä käytäntöjä yhdistystoimintaan

Uusia ideoita ja käytäntöjä yhdistystoimintaan.

Juhlavuoden 2021 ideakilpailu

Osana Tukiliiton 60-vuotisjuhlavuotta järjestimme ideakilpailun, jossa etsittiin yhdistysten hyviä käytäntöjä. Avoimella äänestyksellä valittava voittajayhdistys sai palkinnoksi 2000 euroa. Lisäksi jaoimme kaksi 500 euron erikoispalkintoa, joiden valintakriteereitä olivat kekseliäisyys ja uuden kokeileminen.

Keräämme hyviä käytäntöjä

Tukiliiton jäsenyhdistyksissä ympäri Suomen tehdään arvokasta työtä. Yhdistykset tarjoavat vertaistukea, järjestävät toimintaa ja tapahtumia ja vaikuttavat oman alueensa päätöksentekoon kehitysvammaisia ihmisiä ja heidän läheisiään koskevissa asioissa. Yhdistyksissä ideoidaan ja kehitetään myös paljon uutta. Uusia keinoja on löydetty muun muassa verkkotoimintaan, vaikuttamiseen ja toiminnan järjestämiseen turvallisesti myös korona-aikana.

Tavoitteena on kerätä kaikki nämä loistavat ideat ja hyvät käytännöt tälle sivulle, jotta niistä olisi hyötyä mahdollisimman monelle.  Voit ilmiantaa oman hyvän ideasi tai hyväksi havaitun käytännön meille. Julkaisemme niitä tällä sivulla sekä Yhdistysposti Akkunassa.

Voit ilmoittaa hyvästä käytännöstä tai uudesta ideasta täyttämällä verkkolomakkeen, joka aukeaa tästä linkistä.

Jotkut listalla olevista hyvistä käytännöistä ja ideoista sopisivat useammankin otsikon alle, koska niiden toiminta on monipuolista ja sitä tehdään esimerkiksi yhteistyössä muiden kanssa tai toimintaa toteutetaan sekä kasvotusten että verkossa. Kannattaa siis lukaista vaikka koko lista läpi. Laitetaan hyvät käytännöt porukalla jakoon!

Ideoita kohtaamisiin ja yhteisiin hetkiin

• Suonenjoen Kehitysvammaisten Tuki ry on järjestänyt yksityisen hoivayrityksen kanssa Suonenjoen kaupungin tukemana kehitysvammaisille suunnattuja Kaverikahvila-iltoja. Iltojen suunnitteluun ovat osallistuneet kehitysvammaiset itse ja ne järjestetään hoivayrityksen kahvilassa, jossa työskentelee ohjaajan lisäksi kehitysvammaisia. Kokoontumisista ilmoitetaan Facebookin kautta yhdistyksen sivuilla ja kävijöitä tulee eri asumisyksiköistä ja avopuolelta. Kaverikahvila on kohtauspaikka ja moni on saanut uusia kavereita kahvilan kautta. Illoissa on mm. pelattu bingoa, askarreltu, laulettu karaokea, pidetty levyraatia ja visailtu. Ohjelman vetämisestä ovat vastanneet kehitysvammaiset yhdessä ohjaajan kanssa.
  • Joutsenon Kehitysvammaisten Tuki ry järjestää pyöräretkiä paikkakunnan eri kohteisiin kuten laavuille ja rannoille nuotion ääreen nauttimaan makkaroista ja mehuista. Ne, joilta pyöräily ei onnistu, pääsevät retkikohteeseen huoltoauton kyydissä nauttimaan retkieväistä ja muiden seurasta. Ohjaavien avustajien opastuksella pyöräretkillä opitaan samalla liikennekäyttäytymistä sekä pyörien huoltoa ja korjausta. Tärkeintä retkillä on kuitenkin kavereiden ja muiden ihmisten kanssa yhdessä oleminen ja tekeminen sekä uusien läheisten ihmissuhteiden syntyminen.

Ideoita vertaistoimintaan ja perheille suunnattuun toimintaan

• Vertaisryhmä voi kokoontua sekä livenä että verkossa. Hyvä toimintatapa voi olla esimerkiksi aloitus ja lopetus kasvokkain (tilanteen niin salliessa) ja välitapaamiset verkossa. Vertaisten ryhmä voi kokoontua kävelyn, makkaranpaiston tai muun mukavan ulkoilun merkeissä. Kukin ryhmäläinen voi vuorollaan ideoida oman luontokohteen lähialueelta. Verkkoryhmä on osallistujalle helppo, koska ei tarvitse lähteä paikan päälle. Myös verkkoryhmään voi osallistua vaikkapa kävelyn merkeissä, jolloin samalla saa itselleen piristävän liikuntatuokion. Tosin tällöin kameran käyttö on vaikeampaa.
  • Tukiliitosta saa apua ja tukea vertaistoiminnan käynnistämiseen. Tukiliiton jäsenyhdistykset voivat hakea vertaistoiminnan käynnistämiseen ja pyörittämiseen toimintarahaa. Tukiliiton kotisivuilta löydät tietoa, miten autamme yhdistyksiä vertaistoiminnan järjestämisessä. Yhdistykset voivat hakea tammikuun aikana toimintarahaa Tukiliitolta mm. vapaaehtois- ja ryhmätoiminnan toteuttamiseen.

Ideoita vaikuttamiseen kunnassa

• Lapuan Kehitysvammaisten Tuki ry aloitti tänä vuonna säännölliset yhteistyötapaamiset  kaupungin vammaispalvelujen kanssa. Syksyn kuntayhteistyötapaaminen järjestettiin siten, että yhdistyksen ja kaupungin edustajat olivat paikan päällä ja aluekoordinaattori osallistui tapaamiseen etäyhteydellä. Keskustelu ja yhteistyö sujui oikein hyvin myös näin toteuttetuna. Kuntayhteistyötapaamisen voi järjestää myös kokonaan verkossa nyt kun kasvokkaiset kohtaamiset eivät onnistu.
  • Lukeva ry eli Luoteis-Uudenmaan Kehitysvammaisten Tukiyhdistys ry järjesti Kehitysvammaisten viikon teemawebinaarin verkossa. Teemawebinaari tarjosi hyvän infopaketin keskeisistä Karviaisen alueella käynnissä olevista vammaispalveluihin, kuten kehitysvammapoliklinikkaan, kuljetuksiin ja työllistymisen tukipalveluihin liittyvistä kehityshankkeista.  Teemawebinaarista voi ottaa ideaa myös kuntavaalivaikuttamiseen.
  • Riihimäen Kehitysvammatuki ry:llä ja Riihimäen kaupungin vammaispalveluilla on yhteinen kehittämisfoorumi, joka kokoontuu säännöllisesti keskustelemaan kehitysvammaisten tarpeista. Foorumissa on mukana vammaispalvelupäällikkö, tukiyhdistyksen edustajat, Me Itse Riihimäki ry:n edustaja, vammaispalveluiden sosiaalityöntekijöitä sekä toimintakeskuksen johtaja ja varajohtaja ja tarvittaessa myös esimerkiksi asumisohjaaja. Aiemmin yhdistys joutui riitelemään kaupungin kanssa kehitysvammaisten palveluista ja varsin kiivasta keskustelua käytiin myös median kautta. Yhdistys suostuikin ilomielin kaupungilta tulleeseen ehdotukseen foorumin perustamisesta ja molemmat osapuolet ovat olleet tyytyväisiä käytäntöön. Yhdistyksellä on nyt helppo kanava tuoda näkemyksiä esille ja vammaispalvelu pysyy kehitysvamma-asioissa kartalla. Kaikkia epäkohtia ei ole saatu korjatuksi, mutta neuvottelemalla on päästy hyviin tuloksiin ja asioita on nyt miellyttävämpi hoitaa.

Ideoita vaikuttamiseen hyvinvointialueella

Ideoita verkkotoimintaan ja osallistavaan etätoimintaan

• Useissa yhdistyksissä on pidetty etädiscoja Facebookissa. Esimerkiksi Porin Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry on järjestänyt Facebookissa musatuokion ja etätanssit. Myös Turun Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry:ssä Kohtaamispaikka Tärskyllä tärkeä vuorovaikutuksen väline kohtaamispaikan kävijöiden välillä on Facebook-profiili, jossa tärkein toiminto on Facebook-live. Livelähetyksen kautta seuraajia osallistetaan vaikka musiikkivisaan tai sanaselitykseen.  Lähetyksiä on tehty monista eri paikoista sekä sisältä että ulkoa. Osallistua voi joko kirjoittamalla tai ääniviestein ja myös Facebook-kyselytoimintoa voi hyödyntää liven aikana. Livelähetykset voi myös tallentaa Facebookin seinälle. Hyvinkään Kehitysvammaisten Tuki ry järjestää ystävänpäivätanssiaisia, jotka on korona-aikana toteutettu etänä livestriimattuna lähetyksenä. Paikan päällä on ollut vain dj, tanssiva juontaja ja teknistä henkilöstöä. Linkki tapahtumaan osallistumista varten on kaikkien sidosryhmien käytettävissä ja se julkaistaan myös yhdistyksen nettisivuilla. Tanssiaistapahtumaan voi etukäteen lähettää WhatsApilla biisitoiveita ja ystävänpäiväterveisiä.
  • Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry on perustanut oman YouTube-kanavan Oketuki Oulu, jonne tuotetaan katsottavaksi videoita. Yksi videosarja on nimeltään ”Oketuki kokkaa” ja sarja sisältää videoituja ohjeita omatoimiseen kokkaamiseen. Yhdistys on järjestänyt myös taidenäyttelyn, johon taidetta saatiin eri asumisyksiköistä, päivä- ja työtoiminnan yksiköistä sekä yksityisiltä henkilöiltä. Taidenäyttelystä tehtiin video yhdistyksen YouTube-kanavalle, jota kautta näyttelyyn voi osallistua myös virtuaalisesti. Yhdistys on järjestänyt verkon kautta yhteislaululivelähetyksiä ja mielikuvajumppaa (näistäkin löytyy tallenteet yhdistyksen YouTube-kanavalta Oketuki Oulu). Suosittuja ovat olleet Facebook Live -lähetykset eli vinkkivartit, joissa on koottuna alueen toimintaa sekä verkossa tapahtuvaa toimintaa. Vinkkejä on koottu itse ja pyydetty alueen toimijoilta vinkkejä omasta tarjonnastaan.
  • Teams-alustan kautta Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry on toteuttanut teemallisia livelähetyksiä, esimerkiksi yhteislaulutilaisuuksia, musiikkivisan ja vapputapahtuman. Lähetyksen aikana osallistujille voidaan antaa tehtäväidea seuraavaa kertaa varten, esim. jokin piirrostehtävä ja tuotoksia käydään läpi seuraavalla kerralla. Yhdistys suosittelee käyttämään pöytäkaiutinta, joka mahdollistaa livelähetykset paremmin. Myös yhdistyksen hallitus käyttää Teamsiä kokouksissaan, koska sen kautta on helppo jakaa kokouskutsut, pöytäkirjat ja muu yhteinen materiaali. Teamsin kautta on kätevää seurata ja kommentoida asiakirjoja itselle sopivana aikana sekä työstää niitä yhdessä.
  • Lieksan Kehitysvammaisten Tuki ry järjestää jäsenilleen Teamsin kautta etätapaamisia, joissa kuulumisten vaihdon lisäksi on jotain ohjelmaa, kuten musiikkiesityksiä, tietokilpailuja ja levyraateja. Yhdistyksen ja asumisyksiköiden välisen yhteistyön kautta yhdistysjäseniä on tavoitettu hyvin ja heitä on opastettu Teamsin käytössä. Opastusta on annettu myös muualla kuin asumisyksiköissä asuville henkilöille, jotta mahdollisimman moni on päässyt mukaan. Yhdistyksen kokouksiin on ollut mahdollista osallistua Teamsilläkin.
  • Pohjois-Karjalan tukipiiri järjestää Teams-videoyhteyden kautta Lauantai-kahvilaa, jossa voi tavata entisiä tuttuja ja uusia kavereita. Tarjolla on juttuseuraa, mukavia keskusteluja ja ajatusten vaihtoa. Kahvilassa voi moikata kavereita ja kertoa kuulumisia tai ihan vain kuunnella muiden juttuja.
  • Menojengi on Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry:n itsenäisesti asuvien kehitysvammaisten oma porukka. Porukka tapaa ja vaihtaa ajatuksia Teamsin lisäksi myös Tukinet.net-chatissä ja Jitsissä, joka on helppokäyttöinen alusta. Jitsin käytön opastusvideo on jaettu Menojengin Facebook-ryhmään ja Jitsin käyttöä on harjoiteltu yhdessä. Myös Turun Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry:n Kohtaamispaikka Tärskyn verkkovertaisryhmät käyttävät Jitsi-sovellusta, koska se ei vaadi kirjautumista ja on helppo käyttää. Ensimmäisellä kerralla osallistujat perehdytetään sovelluksen käyttöön. Verkkovertaisissa osallistujat tutustuvat uusiin kavereihin ihan uudella tavalla. He oppivat kommunikoimaan verkossa, jakamaan omaa sisältöä sekä oppivat yhä taitavammiksi digitaidoissa. Hämeenlinnan Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry:kin on järjestänyt Jitsillä teemallisia verkkotapaamisia kehitysvammaisille henkilöille, heidän läheisilleen ja omaisilleen. Myös työn tai opiskelujen kautta tai muuten aiheesta kiinnostuneet ovat voineet tulla mukaan.
  • Hämeenlinnan Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry:ssä nuorten aikuisten vertaisryhmä kokoontui WhatsApissa sekä viesteillä että videopuheluilla. Ryhmän ohjaajana toimi sosiaalialan ammattilainen. Alussa käytiin läpi yhteiset pelisäännöt ja yleiset tietosuojakäytännöt. Ryhmäläiset valitsivat vaihtuvat teemat itse ja aiheena olivat seurustelu ja ystävyyssuhteet, harrastukset, lemmikit, koti ja asuminen, työ ja raha. Ryhmän loppuessa käytiin läpi kaikkien tunnelmat. Whatsapp sopii pienten ryhmien pitoon matalalla kynnyksellä.

Ideoita piristämiseen ja hyvinvointiin

• Rauman Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry ilahdutti asumisyksiköiden asukkaita lahjoittamalla heille sipsejä, limsaa ja muita herkkuja. Saarijärven Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry puolestaan lahjoitti asumisyksiköihin rahaa kuntoutusvälineiden, pelien yms. hankkimiseen. Vieremän Kehitysvammaisten Tuki ry on huolehtinut kehitysvammaisten henkilöiden fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista antamalla heille mahdollisuuden käydä hierojalla, jalka- ja kasvohoidossa tai kampaajalla henkilön oman valinnan mukaan. Lisäksi yhdistys on hankkinut paikallisen asumisyksikön asukkaille pelejä, värejä, palapelejä ym. mukavaa tekemistä sekä ostanut ja vienyt asumisyksikön grillaushetkiin makkaraa, karkkeja, limsaa ja muita herkkuja.
  • Keuruun Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry on järjestänyt yhteistyössä seurakunnan kanssa useana vuonna jouluruokailun. Tarvittaessa ruoka-annokset on jaettu Seukalta tai kuljetettu kotiin ruokailuun ilmoittautuneille (korona-ajan toimintaa).
  • Lukeva ry eli Luoteis-Uudenmaan Kehitysvammaisten Tukiyhdistys ry järjesti keväällä ikkunakonserttikiertueen seitsemän eri asumisyksikön asukkaille ja henkilökunnalle. Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikolla yhdistys järjesti yhteistyössä toimintakeskuksen kanssa koronaturvallisen ikkunakeikan päivätoimintakeskuksen pihamaalla. Ikkunakeikalla toimintakeskuksen asiakkaat fiilistelivät ikkunoista keikkaa, tanssivat mukana ja esittivät biisitoiveita. (korona-ajan toimintaa)

Ideoita varainhankintaan ja jäsenten taloudelliseen tukemiseen

• Joutsenon Kehitysvammaisten Tuki ry tekee talkoilla saunavastoja/-vihtoja, joita myydään paikallisissa kaupoissa, torilla ja yhdistysten myyjäisissä juhannus- ja joulusaunaan. Yhdistys saa noutaa koivut vastaksia varten lahjoituksena Vapon turvesuoalueelta. Yhdessä tekeminen on innostanut jäsenistöä yhteistyöhön ja lisännyt kanssakäymistä. Vastojen myynti ja markkinointi on tehnyt yhdistystä tunnetuksi paikkakunnalla ja myynnistä on muodostunut yhdistykselle merkittävä tulolähde. Saaduilla tuloilla on järjestetty erilaista virkistys- ja harrastustoimintaa ja retkiä.
  • Vieremän Kehitysvammaisten Tuki ry painatti paikallisen valokuvaajan ottamia valokuvia mukeihin ja on mukeja myymällä tehnyt varainhankintaa. Kertyneet varat on käytetty asumisyksiköiden asukkaiden hyväksi.
  • Riihimäen Kehitysvammatuki ry järjestää kehitysvammaisille kimppakuljetuksia opintopiireihin ja kerhoihin, jolloin osallistujat maksavat itse vain pienen omavastuuosuuden kuljetuksista. Yhdistyksellä on sopimus tiettyjen taksiyrittäjien kanssa, jolloin kuljettajat tuntevat asiakkaansa hyvin, kyydit tulevat aikataulun mukaan ja tutussa porukassa jokainen tuntee olonsa turvatuksi.
  • Riihimäen Kehitysvammatuki ry maksaa Tukiliitolle kaikkien Me Itse ry:n jäseniksi haluavien riihimäkeläisten kehitysvammaisten jäsenmaksut. Yhdistys hoitaa maksut, jotta kenenkään ei tarvitsisi ainakaan jäsenmaksun takia jäädä pois Me Itse ry:n toiminnasta.

Ideoita yhteistyöhön

• Lieksan Kehitysvammaisten Tuki ry on järjestänyt kokkikerhoa Ilomantsin-Tuupovaaran Kehitysvammaisten Tuki ry:n kanssa. Mukana on ollut noin 15 osallistujaa kolmesta eri asumisyksiköstä. Kokkikerho on järjestetty positiivisella asenteella ”Arvostele mun illallinen” -tyyliin vuorotellen eri asumisyksikössä. Porukka, joka on ollut ruuanlaittovuorossa, vastaa koko illasta ja illan menusta sekä harjoittelee samalla tarjoilua ja pöydän kattamista juhlallisemmin, tilaisuuden isännöintiä ja emännöintiä yms. Yhdistykset ovat järjestäneet myös kokkikerhon yhteisen metsäretken.
  • Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry on järjestänyt verkossa infoillan yhdessä kaupungin koulutoimen kanssa kouluunlähtöön liittyvistä kysymyksistä. Illan aikana vanhempien oli mahdollista kysellä ja keskustella koulunalkuun liittyvistä mieltä askarruttavista asioista.
  • Riihimäen Kehitysvammatuki ry:llä on yhteistyössä Riihimäen Palloseuran kanssa kehitysvammaisten jalkapallojoukkue Rips Kevarit. Harjoittelun lisäksi on kauden aikana otteluita muiden paikkakuntien kehitysvammaisten joukkueiden kanssa. Tavoitteet ovat kunnon kohottamisen lisäksi myös sosiaalisia: on hienoa kuulua joukkoon ja olla yhteistyöhenkisen ryhmän jäsen. Iso yhteiskunnallinen merkitys on sillä, että joukkueen jäsenet toimivat Riihimäen Palloseuran useimmissa otteluissa avustajina: pallopoikina, esitteiden jakajina ja avustajina makkaramyynissä. Muut joukkueet ja yleisö tottuu näkemään kehitysvammaisia toimivina kansalaisina muiden joukossa. Kehitysvammaisten tunnettavuutta ja näkyvyyttä lisää myös vuosittain pelattava ystävyysottelu Riihimäen Lionsklubien joukkuetta vastaan.  Joukkue tekee siis vahvasti vaikuttavaa pr-työtä koko kehitysvammaväen hyväksi. Paikallislehti Aamupostin urheilusivuilla raportoidaan kehitysvammaisten otteluiden kulku ja tulokset aivan samoin kuin muutkin seudun urheilutapahtumat. Kehitysvammaisen itsetunto vahvistuu, kun hän näkee nimensä ja usein myös kuvansa lehdessä.
  • Mikkelin Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry on järjestänyt kulttuuritoimintaa kuten tanssi- ja diskoiltoja sekä omana toimintana että yhteistyössä muiden tahojen kanssa. ”Bailaava”-klubi-iltoja on järjestetty yhteistyönä Kehitysvammaliiton ja Sokos Hotel Vaakunan kanssa.
  • Riihimäen Kehitysvammatuki ry toteuttaa kehitysvammaisille tarkoitettua nettikahvilaa yhteistyössä kaupungin vammaispalvelun, seurakunnan, toimintakeskuksen, asumisyksikön sekä muiden kehitysvammaisten asumisyksiköiden kanssa. Jokainen taho on vuorollaan järjestämisvastuussa, mikä turvaa riittävän vaihtelevan ohjelman joka kerralle. Yhdistyksen edustaja toimii yhdyshenkilönä ja tukee muita toimijoita tarvittaessa esimerkiksi teknisissä ongelmissa tai muissa kysymyksissä. Nettikahvilan tavoite on, että jokainen osallistuja tulisi nähdyksi ja kuulluksi.
  • Hämeenlinnan Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry järjestää vuosittain Hämeen Kalatalouskeskuksen, Hämeenlinnan kalatalousalueen, Kuhaveljet ry:n, Hämeenlinnan Liikuntahallit Oy:n ja Vanajavesikeskuksen kanssa kalastus- ja ulkoilupäivän. Päivän aikana pääsee kokeilemaan mato-ongintaa tai voi nauttia muuten vaan ulkoilupäivästä. Yhteistyökumppanit hoitavat paikan päälle kaikki onkimiseen tarvittavat välineet sekä tarjoavat lohisoppaa ja seudun kalamiehet ja -naiset opastavat onkimisessa. Päivän aikana järjestetään myös monenlaista oheisohjelmaa kuten erilaisia toimintarasteja. Osallistujia on ollut runsaslukuisesti päivätoimintakeskuksista, asumisyksiköistä ja koulujen erityisryhmistä.
  • Varkauden Tuike ry järjesti yhdessä Varkauden seurakunnan kanssa Puurtilan seurakuntakodilla leirin, jonka toteuttaminen sujui hyvin, sillä yhteistyö seurakunnan vastuuhenkilön kanssa oli jo ennestäänkin tuttua. Kun leiri toteutettiin yhteistyössä seurakunnan kanssa, heidän vastuuhenkilönsä hoiti tilajärjestelyt ja ateriat toivottujen aikataulujen mukaan. Hän myös oli mukana leirillä apuna käytännön järjestelyissä ja turvallisuusvastaavana. Leirille oli mahdollisuus osallistua myös päiväseltään ilman yöpymistä. Leirin ilmoittautumisaika oli hyvissä ajoin eli noin 1,5 kuukautta ennen leiriä, jotta asumisyksiköt pystyivät huomioimaan leirin työvuorosuunnittelussaan. Ohjaajien ja avustajien lisäksi tällaisilla leireillä on hyvä olla myös yhdistyksestä tai muualta riittävästi vapaaehtoisia ”valvojia”, koska osallistujat haluavat tehdä eri asioita leirin aikana – yksi haluaa mennä kalastamaan, toinen kävelylle ja kuka minnekin. Leirin aikataulussa kannattaa huomioida riittävä väljyys, mutta on hyvä miettiä etukäteen puuhaa myös ohjelman väliin vapaa-ajalle. Leirillä oli mahdollisuus pelata lautapelejä, mölkkyä ja osallistua laulutuokioon. Jo 1,5 päivää voi hyvinkin riittää leirin pituudeksi, koska arjesta poikkeava ohjelma ja muualla kuin omassa kodissa yöpyminen saattaa olla joskus aika väsyttävääkin.
  • Salon Kehitysvammaisten tuki ry järjesti Salon alueella musiikillisen tapahtumakiertueen ”Kohtaa mut kesäillassa”. Tapahtumassa vierailtiin yhteensä kolmessatoista kehitysvammaisten ryhmäkodissa juhlistaen samalla Tukiliiton 60-vuotisjuhlavuotta. Paikan päälle ryhmäkotien pihoille toimitettuna mahdollistettiin tapahtuman terveysturvallinen toteutus ja tavoitettiin lähes kaksisataa Salon alueen ryhmäkotien asukasta. Illat toteutettiin positiivisella, osallistavalla ja yhteenkuuluvuutta vahvistavalla otteella. Tapahtumassa jaettiin myös kaikille osallistujille, niin ryhmäkotien asukkaille kuin henkilökunnallekin, Kohtaa mut -kassit, joiden sisältönä oli makoisia herkkuja ja jokaiselle myös oma Kohtaa mut -pinssi. Lisäksi kasseissa oli tietoa Salon tukiyhdistyksestä ja Kehitysvammaisten Tukiliitosta. Hyvä mieli onnistuneesta kiertueesta kantaa yhdistysväkeäkin eteenpäin.

Yhdistykset kertovat

Kauhajoen Kehitysvammaisten Tuki ry yhteistyössä paikallisen Me Itse -ryhmän Kauhajoen kamujen kanssa: Yhteistyö lähtee tarpeista. Ideavideo yhdistysten hyvistä käytännöistä. Videon pituus 3,59.