Hyviä käytäntöjä yhdistystoimintaan

Uusia ideoita ja käytäntöjä yhdistystoimintaan.

Sivua päivitetään…

Tukiliiton jäsenyhdistyksissä ympäri Suomen tehdään arvokasta työtä. Yhdistykset tarjoavat vertaistukea, järjestävät toimintaa ja tapahtumia ja vaikuttavat oman alueensa päätöksentekoon kehitysvammaisia ihmisiä ja heidän läheisiään koskevissa asioissa. Yhdistyksissä ideoidaan ja kehitetään myös paljon uutta. Uusia keinoja on löydetty  muun muassa verkkotoimintaan, vaikuttamiseen ja toiminnan järjestämiseen turvallisesti myös korona-aikana.

Tavoitteena on kerätä kaikki nämä loistavat ideat ja hyvät käytänteet tälle sivulle, jotta niistä olisi hyötyä mahdollisimman monelle.  Voit ilmiantaa oman hyvän ideasi tai hyväksi havaitun käytänteen meille. Julkaisimme niitä tällä sivulla sekä Yhdistysposti Akkunassa.

Voit ilmoittaa hyvästä käytännöstä tai uudesta ideasta täyttämällä verkkolomakkeen, joka aukeaa tästä linkistä. Vaihtoehtoisesti voit laittaa sähköpostia aluekoordinaattori Nanna Niemiselle, nanna.nieminen@tukiliitto.fi

Ideoita verkkotoimintaan

• Useissa yhdistyksissä on pidetty etädiscoja Facebookissa. Esimerkiksi Porin Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry järjesti Facebookissa musatuokion ja etätanssit.
  • Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry on järjestänyt yhteislaululivelähetyksiä ja mielikuvajumppaa (näistä löytyy tallenteet You Tubesta Oketuki Oulu). Yhdistys on järjestänyt myös infoillan yhdessä kaupungin koulutoimen kanssa kouluunlähtöön liittyvistä kysymyksistä.

Ideoita perheille suunnattuun toimintaan

• Ideoita vertaistoimintaan poikkeusaikana: Ryhmä voi kokoontua sekä livenä että verkossa. Hyvä toimintatapa voi olla esimerkiksi aloitus ja lopetus kasvokkain (tilanteen niin salliessa) ja välitapaamiset verkossa. Vertaisten ryhmä voi kokoontua kävelyn, makkaranpaiston tai muun mukavan ulkoilun merkeissä. Kukin ryhmäläinen voi vaikkapa ideoida oman luontokohteen lähialueelta. Verkkoryhmä on osallistujalle helppo, koska ei tarvitse lähteä paikanpäälle. Myös verkkoryhmään voi osallistua vaikkapa kävelyn merkeissä. Tosin tällöin kameran käyttö on vaikeampaa.
  • Tukiliitosta saa apua vertaistoiminnan käynnistämiseen. Poikkeusaikana toiminta vaatii hieman enemmän luovuutta. Tukiliiton jäsenyhdistykset voivat hakea vertaistoiminnan käynnistämiseen ja pyörittämiseen toimintarahaa. Tukiliiton kotisivuilta löydät tietoa, miten autamme yhdistyksiä vertaistoiminnan järjestämisessä. Yhdistykset voivat hakea tammikuun aikana toimintarahaa Tukiliitolta mm. vapaaehtois- ja ryhmätoiminnan toteuttamiseen. Lue lisää tästä ajankohtaisuutisesta. Lisätietoja: tanja.laatikainen@tukiliitto.fi

Ideoita nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville ihmisille tarkoitettuun toimintaan

• Tukiliitto tarjoaa tukea yhdistyksille toiminnan käynnistämiseen tai kehittämiseen nuorille ja aikuisille tukea tarvitseville ihmisille yhdessä Aarne ja Aune -hankkeen kanssa. Tutustu hankkeeseen ja ota yhteyttä riikka.manninen@tukiliitto.fi ennen taloudellisen tuen hakemuksen jättämistä ja kerro suunnitelmasta. Lue lisää Tukiliiton sivuilta: Aarne ja Aune -hankkeen tuki yhdistykselle

Ideoita korona-ajan toiminnaksi

• Rauman seudun Kehitysvammaisten Tuki ry ilahdutti asumisyksiköiden asukkaita lahjoittamalla heille kaikki discoihin varatut sipsit, limsat ja muut herkut. Saarijärven yhdistys puolestaan lahjoitti keväällä asumisykiköihin rahaa kuntoutusvälineiden, pelien yms. hankkimiseen.
  • Keuruun Seudun Kehitysvammaisten Tuki on järjestänyt yhteistyössä seurakunnan kanssa useana vuonna jouluruokailun. Poikkeusolojen takia jouluruokailua ei voitu järjestää paikan päällä, mutta ruoka-annokset jaettiin Seukalta tai kuljetettiin kotiin ruokailuun ilmoittautuneille.
  • Lukeva ry eli Luoteis-Uudenmaan Kehitysvammaisten Tukiyhdistys järjesti keväällä ikkunakonserttikiertueen seitsemän eri asumisyksikön asukkaille ja henkilökunnalle. Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikolla yhdistys järjesti yhteistyössä toimintakeskuksen kanssa koronaturvallisen ikkunakeikan päivätoimintakeskuksen pihamaalla. Ikkunakeikalla toimintakeskuksen asiakkaat fiilistelivät ikkunoista keikkaa, tanssivat mukana ja esittivät biisitoiveita.

Ideoita vaikuttamiseen

• Lapuan kehitysvammaisten Tuki aloitti tänä vuonna säännölliset yhteistyötapaamiset  kaupungin vammaispalvelujen kanssa. Syksyn kuntayhteistyötapaaminen järjestettiin siten, että yhdistyksen ja kaupungin edustajat olivat paikan päällä ja aluekoordinaattori osallistui tapaamiseen etäyhteydellä. Keskustelu ja yhteistyö sujui oikein hyvin myös näin toteuttetuna. Kuntayhteistyötapaamisen voi järjestää myös kokonaan verkossa nyt kun kasvokkaiset kohtaamiset eivät onnistu.
  • Lukeva ry järjesti Kehitysvammaisten viikon teemawebinaarin verkossa. Teemawebinaari tarjosi hyvän infopaketin keskeisistä Karviaisen alueella käynnissä olevista vammaispalveluihin, kuten kehitysvammapoliklinikkaan, kuljetuksiin ja työllistymisen tukipalveluihin liittyvistä kehityshankkeista.  Teemawebinaarista voi ottaa ideaa myös kuntavaalivaikuttamiseen.

Ideoita varainhankintaan

• Ilmoita yhdistyksesi varainhankintaan liittyvä hyvä käytäntö tai idea niin julkaisemme sen tässä.

Ideoita yhteistyöhön

• Lieksan Kehitysvammaisten Tuki on järjestänyt kokkikerhoa Ilomantsin-Tuupovaaran yhdistyksen kanssa. Mukana on ollut noin 15 osallistujaa kolmesta eri asumisyksiköstä. Kokkikerho on järjestetty positiivisella asenteella ”Arvostele mun illallinen” -tyyliin vuorotellen eri asumisyksikössä. Porukka, joka on ollut ruuanlaittovuorossa vastaa koko illasta ja illan menusta sekä harjoittelee samalla tarjoilua ja pöydän kattamista juhlallisemmin, tilaisuuden isännöintiä ja emännöintiä yms. Yhdistys on järjestänyt myös kokkikerhon yhteisen metsäretken yhdessä Tuupovaara-Ilomantsin yhdistyksen kanssa.

Yhdistykset kertovat

Kauhajoen kehitysvammaisten tuki ry yhteistyössä paikallisen Me Itse ryhmän Kauhajoen kamujen kanssa: Yhteistyö lähtee tarpeista. Ideavideo yhdistysten hyvistä käytänteistä. Videon pituus 3,59.