Tukiliitto tukee ukrainalaisia

Venäjän hyökkäyssota koskettaa myös kehitysvammaisia ukrainalaisia ihmisiä, jotka ovat sodan keskellä erityisen haavoittuvassa asemassa. Tälle sivulle kokoamme omia blogitekstejämme ja uutisiamme Ukrainan tilanteesta. Kerromme myös, miten Tukiliitto tukee ukrainalaisia, ja miten voit olla mukana auttamassa.

Inclusion Europen puheenjohtaja Jyrki Pinomaa kertoo blogitekstissään, miten Tukiliiton eurooppalaisten sisarjärjestöjen kattojärjestö on auttanut Ukrainan kehitysvammaisia kevään ja alkukesän aikana. Juhannusaattona lahjoituksia oli kertynyt jo noin 600 000 euroa.
Blogi: Inclusion Europe on kerännyt Ukrainan kehitysvammaisille jo 600 000 euroa – tästä lähes 90 000 euroa on suomalaisilta lahjoittajilta

Lahjoita, tue kehitysvammaisia ukrainalaisia

Voit tukea kauttamme ukrainalaisia kehitysvammaisia ihmisiä ja heidän perheitään.
Lahjoita

Vitali, Timur ja Alina Smahliuk kantavat huolta Ukrainaan jääneistä läheisistään.

Sota mullisti Timurin arjen

Alina ja Vitali Smahliuk pakenivat Ukrainasta 9-vuotiaan vammaisen Timur-poikansa kanssa heti sodan alussa. Suomeen paennut perhe kertoo, että elämä erityislapsen kanssa oli Ukrainassa vaativaa jo ennen sotaa. Artikkeli on julkaistu myös Tukiviestissä 2 / 2022. Lehden teemana oli Muutosten aika.
Tarinat: Sota mullisti Timurin arjen

Järjestön neuvontapiste puolalaisella rautatieasemalla. Ihmisiä ja opastuskyltti.
Järjestön neuvontapiste puolalaisella rautatieasemalla. Kuva: Risto Burman

Miten Suomi voi auttaa?

Kehitysvammaisten Tukiliiton toiminnanjohtaja Risto Burman kävi Puolassa selvittämässä, miltä Ukrainan kehitysvammaisten pakolaisten tilanne näyttää naapurimaasta käsin. Matkalta syntyneessä blogisarjassa julkaistaan kaikkiaan kolme osaa. Tämä on sarjan kolmas ja viimeinen osa.
Venäjän sota Ukrainassa, blogisarjn osa 3/3: Miten Suomi voi auttaa?

Vammaiset ihmiset pakolaisina

Kehitysvammaisten Tukiliiton toiminnanjohtaja Risto Burman kävi Puolassa selvittämässä, miltä Ukrainan kehitysvammaisten pakolaisten tilanne näyttää naapurimaasta käsin. Matkalta syntyneessä blogisarjassa julkaistaan kaikkiaan kolme osaa. Tämä on sarjan toinen osa.
Venäjän sota Ukrainassa, blogisarjan osa 2/3: Vammaiset ihmiset pakolaisina

Mikä on kehitysvammaisten pakolaisten tilanne?

Kehitysvammaisten Tukiliiton toiminnanjohtaja Risto Burman kävi Puolassa selvittämässä, miltä Ukrainan kehitysvammaisten pakolaisten tilanne näyttää naapurimaasta käsin. Matkalta syntyneessä blogisarjassa julkaistaan kaikkiaan kolme osaa. Tämä on sarjan ensimmäinen osa.
Venäjän sota Ukrainassa, blogisarjan osa 1/3: Mikä on kehitysvammaisten pakolaisten tilanne ja kuka heitä auttaa?

""
Ukrainan pakolaisten joukossa on myös erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä.

Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry järjesti asunnon Ukrainasta paenneen monivammaisen pojan perheelle

Ukrainasta pakenevat kehitysvammaiset henkilöt tarvitsevat Suomessakin tukea, ja esimerkiksi ahtaan vastaanottokeskuksen olot voivat olla mahdottomat. Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry sai ensimmäisen kokemuksensa siitä, millaista käytännön apua Suomeen paennut perhe voi kaivata.

auringonkukkia
Huolehtimisen sijaan tekee hyvää keskittyä tietoisesti iloa tuottaviin asioihin.

Tänäänkin on hyvä päivä elää

Tukiliitossa työskentelevä, kahden erityistä tukea tarvitsevan nuoren äiti Sanna Salmela pohtii blogitekstissään, miten käsitellä Ukrainan sotaa erityistä tukea tarvitsevan nuoren kanssa ja miten nuorta voisi suojella mediasta silmille vyöryvältä sotamateriaalilta.
Tänäänkin on hyvä päivä elää