Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry järjesti asunnon Ukrainasta paenneen monivammaisen pojan perheelle

28.04.2022

Ukrainasta pakenevat kehitysvammaiset henkilöt tarvitsevat Suomessakin tukea, ja esimerkiksi ahtaan vastaanottokeskuksen olot voivat olla mahdottomat. Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry sai ensimmäisen kokemuksensa siitä, millaista käytännön apua Suomeen paennut perhe voi kaivata.

Sisäministeriö on arvioinut, että tänä vuonna Suomeen tulee 40 000–80 000 ukrainalaispakolaista. Heidän joukossaan on varmasti myös kehitysvammaisia henkilöitä ja heidän läheisiään.

Kehitysvammaisten Tukiliiton jäsenyhdistyksistä ainakin Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry on jo päässyt tarjoamaan apuaan yhdelle ukrainalaiselle perheelle.

Yhdistyskoordinaattori Liisa Ansio kertoo, että yhdistyksen omistamaan esteettömään vuokra-asuntoon muutti huhtikuussa perhe, jonka 7-vuotiaalla pojalla on kehitysvamma. Yhdistyksen vapaaehtoiset ovat tukeneet perhettä myös suomalaisen arjen aloittamisessa näyttämällä esimerkiksi, miten Jyväskylässä tilataan invataksi ja hankkimalla pojalle apuvälineitä.

Asiat loksahtivat kohdalleen

Tilaisuus tarjota apua ilmaantui Keski-Suomen Kehitysvammaisten Tuki ry:lle monen onnekkaan sattumuksen summana.

”Yhdistyksellämme on Jyväskylässä kaksi asuntoa, joita olemme vuokranneet tuen tarpeessa oleville ihmisille. Huhtikuun alussa toinen asunnoista sattui olemaan tyhjillään ja siinä oli juuri saatu valmiiksi remontti”, Ansio kertoo.

Remontoituun asuntoon ei ollut löytynyt uutta vuokralaista, kunnes kesken Jyväskylässä toimivan kehitysvammapalveluiden yhteistyöryhmän kokouksen yksi osallistujista sai puhelun paikalliselta ihmisoikeusaktivistilta Irma Hirsjärveltä.

Suomen Punaisen Ristin ylläpitämään, Jyväskylässä sijaitsevaan Salmirannan vastaanottokeskukseen oli saapunut perhe, jonka poika oli monivammainen ja tarvitsi monia apuvälineitä, esimerkiksi pyörätuolia. Perhe oli joutunut majoittumaan vastaanottokeskuksessa pikkuruiseen kymmenen neliömetrin huoneeseen, eikä kaupunki pystynyt tarjoamaan heille esteetöntä vuokra-asuntoa.

”Tajusin, että yhdistyksemme vapaa vuokra-asunto voisi olla perheelle sopiva”, Ansio kertoo.

Kotiin vastaanottokeskuksesta

Alle viikon päästä puhelusta perhe oli jo päässyt muuttamaan vastaanottokeskuksesta oikeaan, esteettömään kotiin, mukavalle asuinalueelle, jossa naapurustosta löytyvät sekä koulu että kauppa. Arki uudessa kodissa on lähtenyt sujumaan vähitellen.

”Myös muilta yhdistyksiltä voisi olla hyvä idea olla yhteydessä oman alueensa vastaanottokeskuksiin ja tarjota apua”, Liisa Ansio vinkkaa.

* Voit auttaa ukrainalaisia myös lahjoittamalla. Tukiliitto on käynnistänyt Ukraina-keräyksen, jonka tuotto kohdennetaan kehitysvammaisille ihmisille ja heidän läheisilleen (keräyslupa RA/2021/535). Kanavoimme avun ukrainalaisille Inclusion Europe -kattojärjestön ja muiden kehitysvammaisia ihmisiä tukevien järjestöjen kautta. Voit lahjoittaa suoraan tai perustaa oman keräyksen: tuki.tukiliitto.fi/campaign/apua-ukrainan-kehitysvammaisille-ihmisille (linkki vie keräyssivullemme)