Ideakilpailu

#SiksiTukiyhdistys-ideakilpailu yhdistysten hyvistä käytännöistä.

Tukiliiton jäsenyhdistykset tekevät korvaamatonta työtä: tarjoavat vertaistukea, toimintaa ja tapahtumia, ja vaikuttavat oman alueensa päätöksentekoon kehitysvammaisia ihmisiä ja heidän läheisiään koskevissa asioissa. Yhdistyksissä myös ideoidaan ja kehitetään paljon uutta. Uusia keinoja on löydetty muun muassa verkkotoimintaan, vaikuttamiseen ja toiminnan järjestämiseen turvallisesti myös korona-aikana.

Osana juhlavuottamme järjestämme ideakilpailun, jossa etsitään yhdistysten hyviä käytäntöjä. Avoimella äänestyksellä valittava voittajayhdistys saa palkinnoksi 2000 euroa. Kilpailuun ilmoitetut ideat ovat nähtävillä ja äänestys järjestetään verkkosivuillamme.

Osallistu näin:

• Yhdistys ilmoittaa hyvän käytäntönsä tällä Webropol-lomakkeella (lomake avautuu 26.2.2021). Tarvittaessa voit ilmoittautua myös aluekoordinaattori Sari Pohjolaiselle, joka siirtää tiedot lomakkeelle: sari.pohjolainen@tukiliitto.fi tai 050 5288 394.
  • Muista aina ilmoittaa myös yhdistyksen nimi sekä yhdistyksen yhteyshenkilön yhteystiedot.
  • Voit ilmoittautua mukaan 26.2. − 25.4.2021.
  • Voittaja valitaan kaikille avoimella äänestyksellä 28.4. − 16.5.2021. Myös äänestys suoritetaan Webropol-lomakkeella (lomake avautuu tälle sivulle 28.4.)
  • Yhdistys voi ilmoittaa kisaan useamman kuin yhden käytännön. Jokainen käytäntö tulee ilmoittaa erikseen omalla lomakkeellaan. Yhdistys voi osallistua myös idealla, josta on jo aiemmin kerrottu liiton viestintävälineissä. Silloinkin on ilmoittauduttava ohjeiden mukaisesti.
  • Voittajayhdistys saa palkintona 2000 euroa.
  • Äänestyksen voittajan lisäksi jaamme kaksi muuta 500 euron erikoispalkintoa, joiden valintakriteereitä ovat kekseliäisyys ja uuden kokeileminen.
  • Lisätietoja: Sari Pohjolainen, ks. yhteystiedot alla

Kaikkien juhlavuoden kilpailujen satoa esitellään ja voittajat palkitaan Tukiliiton 60 vuotta tekoja -juhlassa 11.6.2021. Liiton 60-vuotisjuhla striimataan ja kaikki halukkaat pääsevät seuraamaan ohjelmaa verkon välityksellä, tervetuloa mukaan! Julkaisemme tarinoita ja yhdistysten hyviä käytäntöjä myös verkkosivuilla ja muissa viestintävälineissämme.

Kilpailun tunnus on #SiksiTukiyhdistys. Laitetaan porukalla hyvät ideat ja käytännöt jakoon!

Kilpailun jälkeen hyviä käytäntöjä ja uusia ideoita voi jakaa myös Facebookissa Tukiliiton yhdistystoiminta- ryhmässä.

Kilpailuun ilmoitetut hyvät käytännöt:

NUMERO 1
OHJELMALLISET ETÄTAPAAMISET TEAMS-YHTEYDELLÄ YHTEISTYÖSSÄ ASUMISYKSIKÖIDEN KANSSA
LIEKSAN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Syksyllä 2020 aloitimme jäsenten yhteydenpitoa etänä Teams-yhteydellä, koska retkiä, tapahtumia ja kerhoja, joissa jäsenet tavallisesti tapaavat toisiaan, ei pystytty turvallisesti järjestämään. Etätapaamisia järjestettiin noin kerran kuussa. Oli ihanaa jutella, vaihtaa kuulumisia, lähetellä etähaleja ja nähdä tuttuja kasvoja. Tapaamisissa oli aina kuulumisten vaihdon lisäksi jotain pientä ohjelmaa; musiikkiesityksiä, runoja, tietokilpailu ja levyraati. Yhteydenpidossa etänä on ollut tärkeää asumisyksiköiden ja yhdistyksen välinen yhteistyö. Asumisyksiköiden kautta on tavoitettu suurin osa jäsenistöstä, mutta linjoille on liittynyt muuallakin asuvia jäseniä pienen Teams-opastuksen jälkeen. Etäyhteydenpitoa jatketaan jäsenten toiveesta taas maaliskuussa.

Myös yhdistyksen syyskokous pidettiin Teams-yhteydellä. Ne kenellä ei ollut mahdollisuutta etäyhteyksiin, kokoontuivat pienellä porukalla kokouspaikalle. Oli hauskaa seurata, kun joulupukki ja muori ilmestyivät vuoron perään lahjoineen kaikkiin linjojen päässä oleviin paikkoihin.

NUMERO 2
OSALLISTAVA FACEBOOK-PROFIILI
TURUN SEUDUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Kohtaamispaikka Tärskyn Facebook-profiili on vuorovaikutuksen väline kohtaamispaikan kävijöiden välillä. Ylläpitäjät sekä tiedottavat, viestittävät että mahdollistavat tärskyläisten aktiivisen keskinäisen vuorovaikutuksen. Tärkein käyttämämme toiminto on Facebook-live. Lähetyksiä on kaksi kertaa viikossa. Perjantaisin ohjelmallisessa viihdelivessä osallistetaan lähetyksen seuraajat vaikka onnenpyörään, musiikkivisaan, sanaselitykseen, leffasuosituksiin tai luontopolun kysymyksiin. Lähetyksiä on tehty monista eri paikoista, esim. kotoa, ulkoa ja kohtaamispaikasta. Pyrimme huomioimaan jokaisen langoille tulevan katsojan ja vaihtamaan kuulumiset. Ohjelmaan voi osallistua joko kirjoittamalla tai ääniviestein. Olemme käyttäneet myös FB-kyselytoimintoa liven aikana ja sen kysymyksiin on helppo vastata painamalla oikeaa vaihtoehtoa. Tiistaisin on Facebookissa rupattelulive, joka on vapaamuotoista juttelua ja kuulumisten vaihtoa. Näissä tuokioissa voidaan jutella myös melko henkilökohtaisia asioita ja siitä syystä näitä ei tallenneta Face-seinälle.

Olemme myös juhlineet yhdessä kävijöiden kanssa vappua etänä. Osallistujat varasivat kotiin etukäteen ilmoitettuja esineitä. Ohjaajat kisasivat Tärskyssä ja tärskyläiset omassa kotonaan. Haastettiin toinen toisiamme. Lopuksi juotiin simat ja syötiin munkit. Olemme myös lavastaneet Tärskyyn hienon Gaala-illan, jossa palkittiin virtuaalisesti vuoden Tärskyläinen ja muita ansioituneita kävijöitä sekä muistettiin vapaaehtoisia. Myös jouluspesial-video sai paljon huomiota.Tämä hyvä käytäntö sopii monipuolistamaan kaikkien niiden yhdistysten toimintaa, jotka käyttävät tiedottamisessa Facebookia. Kannustamme livelähetyksiin, jossa tapahtuu jotakin, ihmiset liikkuvat ja toimivat. Suosittelemme käyttämään vaihtelevia ympäristöjä sekä ulkona että sisällä.

NUMERO 3
VERKKOVERTAISET-RYHMÄ
TURUN SEUDUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Kohtaamispaikka Tärskyn toimintana pyörii kaksi vertaisryhmää verkossa. Suunnittelu ja toteutus tehtiin pitkäjänteisesti ja huolella. Vastaava ohjaajamme kävi syksyllä 2020 Tukiliiton Vie yhdistystoimintasi verkkoon -koulutuksen, jossa aihetta käsiteltiin melko laajasti. Päätimme kokeilla uutta toimintaa heti keväällä. Se täydentäisi muuten rajoitusten piirissä olevaa toimintaa. Tärskyn Verkkovertaiset-ryhmät ovat suljettuja ammatillisesti ohjattuja vertaisryhmiä, jotka kokoontuvat verkossa joka toinen viikko. Verkkotapaamisten välissä käydään vapaata keskustelua omassa suljetussa Facebook-ryhmässä. Yhdessä Verkkovertaiset-ryhmässä on 4 – 6 erityistä tukea tarvitsevaa henkilöä. Osallistua voi myös tulkin tai avustajan kanssa.

Ensimmäisellä kerralla osallistujat perehdytetään sovelluksen käyttöön. Jokaisella on mukana oma laite, tietokone tai tabletti. Meillä on käytössä Jitsi-sovellus, koska se ei vaadi kirjautumista ja on helppo käyttää. Jotta uuden aloittaminen yhdistyksen omalla alueella onnistuu, kannattaa markkinointiin ja tiedottamiseen panostaa. Me tiedotimme somessa, sähköpostilla kaikille jäsenille sekä henkilökohtaisesti alueen yhteistyökumppaneiden avainhenkilöille. Meillä verkkotapaamisten teemoja ovat olleet tutustuminen, harrastukset, ystävyys, nettikäyttäytyminen ja ajankäyttö/päivän rytmittäminen. Verkossa on jaettu omia tai itse valittuja videoita ja kuvia käyty ohjattua keskustelua.

Tämä kokeilu on ollut erittäin onnistunut ja suosittelemme sitä kaikille yhdistyksille, erityisesti tämä sopii nuorille ja nuorille aikuisille. Verkkovertaisissa osallistujat tutustuvat uusiin kavereihin ihan uudella tavalla. He oppivat kommunikoimaan verkossa, jakamaan omaa sisältöä sekä oppivat yhä taitavammiksi digitaidoissa.

NUMERO 4
JUHANNUKSEN JA JOULUSAUNAN TUOKSUA
JOUTSENON KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Yhdistyksessämme virisi idea tuottaa iloa ja tunnelmaa juhannuksen ja joulun saunahetkiin. Niinpä päädyimme talkootoimintaan, jossa kaikki kynnelle kykenevät saattavat olla tuomassa kortensa kekoon. Kokoonnuimme juhannuksen alusviikolla vastantekotalkoisiin. Kauniina kesäiltana vastojen valmistaminen sujui helposti kuin heinänteko. Vapon turvesuoalueelta saimme lahjoituksena noutaa koivut vastaksia varten. Yhdistyksemme kehitysvammaiset miehet olivat innolla noutamassa vastaskoivuja. Vastojen tekoon osallistui vapaaehtoisia yhdistyksen jäsenistöstä ja muuten asiasta kiinnostuneita talkoolaisia. Työn ohessa oli luonnollisesti talkootarjoiluna kahvia, pullaa makkaraa ja mehua, joten nälkä ja janokaan ei päässyt yllättämään. Tämän kaltainen talkootoiminta sopii mainiosti toteutettavaksi myös korona-aikana, koska talkoot ja myynti ulkosalla on turvallista toteuttaa suurellekin joukolle.

Vastojen valmistaminen ja myynti toimii linkkinä yleisön ja yhdistyksemme välillä. Yhdessä tekeminen on innostanut jäsenistöä yhteisyöhön sekä lisännyt ja lähentänyt mukana toimivien henkilöiden kanssakäymistä kaveripiirissä. Vastojen markkinoinnin ja myynnin myötä toimintaamme on tullut entistä tunnetummaksi yleisön ja paikkakunnalla toimivien järjestöjen piirissä. Paikalliset Rotaryt ja Lions-club ovat antaneet tukea ja tunnustusta aktiivisesta ja näkyvästä toiminnastamme. Vastojen valmistamisesta ja myynnistä on nyt muodostunut yhdistykselle merkittävä tulolähde. Tämän vuoden alussa olemme saaneet sopimukset 500 vastan valmistuksesta S-ryhmän liikkeiden Joutsenon S-marketin ja Prisma Lappeenrannan kanssa. Lisäksi teemme 100 vastaa omaan torimyyntiin ja paikallisiin yhdistysten myyjäisiin. Näillä tuloilla yhdistyksemme järjestää vammaisten jäsentemme virkistystoimintaa, retkiä, illanviettoja ja muuta harrastustoimintaa. Ja käsitteiden selvittämiseksi: meidän vasta on joidenkin vihta.

NUMERO 5
PYÖRÄLLÄ RETKELLE
JOUTSENON KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Yhdistyksessämme on monia innokkaita pyörällä liikkujia. Usein tavatessamme kehitysvammaisia jäseniä juttelemme polkupyöräilystä. Esille nousi kysymys, että minne ja kuinka pitkälle pyörällä uskaltaa mennä. Tästä muodostui ajatus pyöräillen tehtävistä yhteisistä retkistä paikkakunnan eri kohteisiin. Retkeilemme laavuilla, rannoilla ja muissa kokoontumispaikoissa johdetusti ja turvallisesti. Päätepisteessä nuotion äärellä levähdämme, jaamme kokemuksia sekä paistamme ja nautimme makkarat ja mehut. Kahden viikon välein toteutetut retket ovat odotettuja kesäajan tapahtumia. Näihin pyöräilytapahtumiin olemme yhdistäneet myös yhdistyksen toiminnan kesäkauden avajaiset ja syksyn tultua kesäkauden päättäjäiset.

Emme unohda myöskään heitä, joilta pyöräily ei onnistu. Heillä on paikka retkillä mukana olevassa huoltoautossa ja myös he pääsevät näin nauttimaan retkieväitä. Pyöräretkien myötä osallistujilla on mahdollisuus tutustua oman kotipaikan moniin retkikohteisiin. Samalla opimme liikennekäyttäytymistä ohjaavien avustajien avulla. Ensiarvoisen tärkeää on kuitenkin kavereiden kanssa yhdessä tekeminen. Osana pyöräilyharrastukseen olemme toteuttaneet myös pyörien huoltoa ja korjausta. Samalla kun ohjaajat tekevät huoltoa ja korjausta, muu joukko on oppimassa myös omatoimiseen pyörien kunnossapitoon. Yhdessä tekeminen synnyttää tärkeitä ihmissuhteita, niin että on läheisiä ystäviä ilojen ja murheiden kohdatessa.

NUMERO 6
OSALLISTAVA TAIDETOIMINTA
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Yhdistyksellä oli varattuna galleriatila, johon koottiin näyttely ”Syyskuu on taidekuu – ajatuksia koronakeväästä”. Tiedotimme taidenäyttelystä alueella jo keväällä 2020 yhdistyksen viestintäkanavissa ja mm. asumisyksiköitä sekä päivä- ja työtoiminnan yksiköitä. Taidenäyttelyn taidetta saimme useasta eri yksiköistä sekä yksityisiltä henkilöiltä. Taidenäyttelystä tehtiin video yhdistyksen YouTube- kanavalle, jota kautta näyttelyyn voi osallistua myös virtuaalisesti. Toukokuussa 2021 tulossa samalla idealla ”Kesän kynnyksellä” -taidenäyttely.

NUMERO 7
VINKKIVARTTI
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Säännölliset Facebook- livelähetykset, joissa on koottuna alueen toimintaa sekä verkossa tapahtuvaa toimintaa. Vinkkejä koottu itse ja pyydetty alueen toimijoilta lähettämään meille vinkkejä omasta tarjonnastaan. Vinkki-ideoita on vauvasta vaariin.

NUMERO 8
YOUTUBE-VIDEOSARJAT
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Yhdistyksen perustamalle YouTube- kanavalle on tuotettu useita videoita katsottavaksi. Kanavan laajin videosarja on Oketuki kokkaa -sarja, jossa on tällä hetkellä jo yli kymmenen erilaista videoitua ohjetta omatoimiseen kokkailuun. Kanavalla on myös mm. mielikuvajumppaa ja talvisia askarteluvinkkejä. Kanavalle tulee myös kehitysvammaisten kanssa korona-aikaan yhdessä tehtyjä videoita mm. työllistymiseen ja vapaa-ajan tekemiseen liittyen. Tulossa on mm. esittelyvideo Eräuistin-ryhmän toiminnasta, jonka käynnistymistä yhdistys tukee.

NUMERO 9
OSALLISTAVA ETÄTOIMINTA
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Toteutimme yhteistyössä kumppanin kanssa Teams-livelähetysten sarjan. Lähetykset olivat teemallisia alkaen vapputeemasta. Jokaisen lähetyksen aikana annettiin osallistujille tehtäväidea seuraavaa kertaa varten, esim. piirrä tai valokuvaa kevään merkkejä. Osallistujat tai heidän lähihenkilönsä lähettivät tuotokset meille ennakkoon ja niistä koostettiin diasetti seuraavalle kerralle. Yhden lähetyksen aiheena oli musiikkivisa, jonka ohjeistus ja kysymykset annettiin esim. asumisyksiköissä tehtäväksi ja oikeat vastaukset käytiin läpi seuraavassa lähetyksessä.

NUMERO 10
TEAMS-ALUSTA YHDISTYKSEN HALLITUKSEN KÄYTTÖÖN
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Yhdistyksen hallitus on ottanut käyttöönsä Teams-alustan. Kokoukset toteutetaan hybridinä tai osin kokonaan verkossa. Teamsia käytetään myös kokouskutsujen, pöytäkirjojen sekä muun yhteisen materiaalin jakamiseen. Hallituksen jäsenet voivat tätä kautta seurata esim. työstettävinä olevien suunnitelmien ja muiden asiakirjojen etenemistä ja kommentoida niitä itselle sopivana aikana.

NUMERO 11
INFOILTA JA TIETOISKUT VERKOSSA
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Olemme järjestäneet Teamsillä erilaisia infoiltoja, esim. Kouluunlähdön kysymyksiä -illan. Paikalle kutsuttiin keskustelemaan Oulun koulutoimen keskeisiä henkilöitä ja alueen pienten erityislasten vanhempia. Perheet saivat tietoa koulun aloituksen vaiheista ja koulumuodoista. Perheillä oli myös mahdollisuus kysyä viranhaltijoilta illan aikana pohdituttavia kysymyksiä.

NUMERO 12
YHTEISLAULUTILAISUUDET  JA TEEMALÄHETYKSET TEAMSISSÄ
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Yhdistys hankki pöytäkaiuttimen, joka mahdollistaa livelähetykset paremmin. Markkinoimme tapahtumia yhdistyksen tapahtumakalenterissa, Facebook-tapahtumana ja suoraan mm. asumis- ja päivä-/työtoimintaan. Livetapahtumien ohjelmassa on ollut mm. yhteis- ja toivelauluja. Ystävänpäivälähetyksessä oli mukana lauluja, keskustelua ystävyydestä ja pieni askarteluvinkki. Tulossa on samalla idealla pääsiäislivelähetyskin.

NUMERO 13
MENOJENGIN VERKKOTAPAAMISET
OULUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Menojengi on itsenäisesti asuvien kehitysvammaisten oma porukka. Korona-aikana on tavattu turvallisesti etänä ja vaihdettu ajatuksia Tukinet.net-chatissa, Teamsissa ja viimeisimmäksi Jitsissä. Jitsi on saanut eniten kannatusta, se on helppokäyttöinen. Jitsin käytön opastusvideo on jaettu Menojengin Facebookiin ja sen käyttöä on harjoiteltu yhdessä.

NUMERO 14
YHDISTYKSEN JÄRJESTÄMÄT KIMPPATAKSIKULJETUKSET
RIIHIMÄEN KEHITYSVAMMATUKI RY

Yhdistyksemme on jo usean vuoden ajan vastannut kehitysvammaisten kimppakuljetuksesta opintopiireihin ja kerhoihin. Yhdistyksellä on sopimus tiettyjen taksiyrittäjien kanssa, jotka laskuttavat yhdistystä kuukausittain. Käytäntö ei tule kuitenkaan maksamaan yhdistykselle paljoa, koska osallistujat maksavat 2,50 €/henkilö omavastuuta joka matkasta. Omavastuuosuus laskutetaan ennen joulua ja keväälla kurssien päättyessä.

Käytäntö on osoittautunut hyväksi. Kuljettajat tuntevat jokaisen kuljetettavansa jo vuosien takaa ja tutussa porukassa jokainen tuntee olonsa turvatuksi. Erityisen onnistuneeksi systeemimme osoittautui uuden taksilain aikana. Vaikka lähes kaikilla on oma taksikortti, niin kaikki tiedämme, että nykyjärjestelmässä ei voi aina luottaa siihen, että taksi myös tulee. Vanhempien ei tarvitse nyt huolestua siitä, että joku jäisi värjöttelemään pakkaseen tai unohtuisi, jos sattuisi juuri auton tullessa poikkeamaan nurkan takana.

Esimerkiksi toissa vuonna taksikyytehin osallistumisia oli 714 kpl. Viime vuonna luku oli poikkeuksellisesti melkein puolet vähemmän, koska ryhmät eivät päässeet kokoontumaan.

NUMERO 15
KULTTUURITOIMINTA
MIKKELIN SEUDUN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Olemme järjestäneet kulttuuritoimintaa kuten tanssi- ja diskoiltoja joko omana toimintana tai yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Vuosina 2019-2020 järjestimme Kehitysvammaliiton ja Sokos Hotel Vaakunan kanssa yhteistyönä Bailaava-klubi-iltoja Mikkelissä.

NUMERO 16
KEHITTÄMISFOORUMI KAUPUNGIN KANSSA
RIIHIMÄEN KEHITYSVAMMATUKI RY

Yhdistyksellämme ja Riihimäen kaupungin vammaispalveluilla on yhteinen nk. kehittämisfoorumi, joka kokoontuu joka toinen kuukausi keskustelemaan kehitysvammaisten tarpeista. Kokoonkutsujana ja puheenjohtajana toimii vammaispalvelupäällikkö. Yhdistyksestämme on neljä edustajaa, Me Itse Riihimäki ry:stä on yksi edustaja avustajansa kanssa ja vammaispalveluista päällikön lisäksi kaksi sosiaalityöntekijää sekä toimintakeskuksen johtaja ja varajohtaja ja tarvittaessa esim. asumisohjaaja.

Foorumi perustettiin noin kuusi vuotta sitten. Jouduimme silloin riitelemään kaupungin kanssa mm. asumispalvelujen riittämättömyydestä, kilpailutusehdoista ja henkilökohtaisen avun kriteereistä. Kävimme varsin kiivasta keskustelua lehtien palstoilla, jopa Alueuutisissa sekä järjestämissämme seminaareissa, ja saimmekin päätöksiä aikaan. Lisäksi kaupungilta tuli ehdotus foorumin perustamisesta, mihin suostuimme ilomielin.

Olemme molemminpuolin olleet tyytyväisiä käytäntöön. Koska meillä on helppo kanava tuoda näkemyksemme esille, vammaispalvelu pysyy kehitysvamma-asioissa kartalla. Kaikkia epäkohtia ei tosin saada korjatuksi, mutta neuvottelemalla pääsemme vähintään yhtä hyviin tuloksiin kuin riitelemällä, ja asioita on miellyttävämpi hoitaa.

NUMERO 17
NETTIKAHVILA
RIIHIMÄEN KEHITYSVAMMATUKI RY

Yhdistyksellämme on kehitysvammaisille tarkoitettu nettikahvila joka torstai klo 12.30. Toteutusta helpotti se, että meiltä osallistui kesällä kolme henkilöä Tukiliiton Vie yhdistystoimintasi verkkoon -koulutukseen.

Jo suunnittelun alussa totesimme, että saadaksemme nettikahvilamme vankalle pohjalle, se kannattaa toteuttaa yhteistyössä kaupungin vammaispalvelun, toimintakeskuksen, asumisyksikön sekä muiden kehitysvammaisten asumisyksiköiden kanssa. Saimmekin kaikki nämä tahot mukaan. Järjestämisvastuuseen on sitoutunut kukin yksikkö vuorollaan, mikä turvaa riittävän vaihtelevan ohjelman joka kerralle. Myös yhdistyksellä on oma vuoro, ja sen lisäksi yhdistyksen edustaja toimii yhdyshenkilönä ja tukee muita toimijoita tarvittaessa esim. teknisissä ongelmissa tai muissa kysymyksissä. Myös seurakunta on tullut mukaan ja järjestänyt esim. pääsiäisaiheisen kahvilan.

Suunnittelun alkuvaiheessa mietimme, että kun ensimmäisen kerran kaksi kahden eri asumisyksikön asukasta näkee ja kuulee toisensa ruudulla, olemme pitkällä. Tavoite saavutettiin hienosti. Heti ensimmäisellä kerralla osallistujia oli yli 20. Ennätys lienee 55 osallistujaa. Pyrimme kuitenkin tiukasti siihen, että jokainen tulisi nähdyksi ja kuulluksi, joten kehittämistyötä on tehtävä edelleen.

NUMERO 18
HERKUTTELUA JA TOIMINTAA KORONAN KYNSISSÄ
VIEREMÄN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Korona-aikana yhdistys on toimittanut aina erikoispyhiksi herkkuja esim. asumisyksiköihin: vapuksi munkit ja simaa, pitsoja, hampurilaisia, tuuttijäätelöitä, täytekakut äitien-, isän- ja ystävänpäiväksi, on paistettu muurinpohjalettuja ja käristemakkaroita ja viety paljon muitakin herkkuja.

Olemme myös toimittaneet pelejä, puuhapusseja ym. asumisyksiköihin. Kesällä ostimme ulkokeinun yhteen yksikköön.

NUMERO 19
FYYSISEN JA HENKISEN HYVINVOINNIN LISÄÄMINEN
VIEREMÄN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Korona-aikaan on mahdollistettu yhdistyksen laskuun käynnit hierojalla, jalka- ja kasvohoidossa tai kampaajalla kunkin valinnan mukaan. Samalla olemme tukeneet paikallisia yrittäjiä hankkimalla herkut ja hoidot täältä omalta paikkakunnalta.

NUMERO 20
TOIVEIDEN TOTEUTTAMINEN
VIEREMÄN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Ennen koronaa veimme porukkaa uimaan, saunomaan ja ruokailemaan kylpylään. Veimme myös elokuviin ja sen jälkeen nauttimaan pitsat ja jälkiherkut. Järjestimme myös joulujuhlan ja -aterian sekä toimintapäivän kesällä.

NUMERO 21
MUKIINMENEVÄ MAISEMA TALASKANKAALTA
VIEREMÄN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Painatimme valokuvaaja Ville Heikkisen ottamia valokuvia mukeihin, joita olemme myyneet. Mukeja on kahdella eri maisemalla ja niissä lukee Villen nimi ja VIEREMÄ. Olemme myyneet mukeja noin 400 kpl. Kertyneet varat olemme käyttäneet asumisyksiköiden asukkaiden hyväksi. Lisäksi olemme huomioineet myös kehitysvammaiset maahanmuuttajat.

NUMERO 22
KAVERIKAHVILA-ILLAT
SUONENJOEN KEHITYSVAMMAISTEN TUKI RY

Järjestimme yhdessä yksityisen hoivayrityksen kanssa Suonenjoen kaupungin tukemana kehitysvammaisille suunnatut Kaverikahvila-illat. Kaverikahvila-iltojen suunnitteluun ovat osallistuneet kehitysvammaiset itse ja  Kaverikahvila-illat järjestetään hoivayrityksen kahvilassa, jossa työskentelee ohjaajan lisäksi kehitysvammaisia. Kaverikahvila on joka toinen perjantai ja kokoontumisista ilmoitetaan Facebookin kautta kehitysvammaisten tukiyhdistyksen sivuilla ja kävijöitä tulee eri asumisyksiköistä ja avopuolelta.

Kaverikahvila on kohtauspaikka ja moni on saanut uusia kavereita kahvilan kautta. Illoissa on mm. pelattu bingoa, askarreltu, laulettu karaokea, pidetty levyraatia ja visailtu. Ohjelman vetämisestä ovat vastanneet kehitysvammaiset yhdessä ohjaajan kanssa. Kaverikahvila-illat ovat olleet suosittuja ja tykättyjä.