Verkkokurssi itsenäistyvien 13 - 29-vuotiaiden nuorten perheille. Täynnä!

24.08.2018

Itsenäistyvien nuorten perheille suunnattu ensimmäinen verkkokurssi täyttyi suuren kiinnostuksen vuoksi nopeasti.

Tukiliiton uusi verkkokurssi, joka palvelee perheitä, jotka tarvitsevat tietoa nuorensa itsenäistymiseen liittyvistä palveluista, tukimuodoista ja niiden eri mahdollisuuksista, täyttyi todella nopeasti. Olemme ilahtuneita siitä, että verkkokursseille on selvästi ollut tarvetta.

• Seuraavan kerran vastaava tiedollinen verkkokurssi järjestetään ensi keväänä 2019.
  • Sitä ennen tarjoamme itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten vanhemmille ratkaisu- ja voimavarakeskeistä verkkovalmennusta tammi-helmikuussa 2019. Katso seuraava teksti:

Tuleva-verkkovalmennus

Itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten vanhempien ratkaisu- ja voimavarakeskeinen verkkovalmennus tammi-helmikuussa 2019. Osallistuaksesi valmennukseen tarvitset tietokoneen, padin tai älypuhelimen sekä toimivan verkkoyhteyden ja perustaidot netin käytöstä. Mukaan mahtuu kymmenen osallistujaa, jotka valitsemme hakijoiden joukosta. Hakuaika on 1. – 31.10.2018 ja ilmoittautuminen tapahtuu verkossa. Valmennukseen osallistuminen ei edellytä tiedollisen kurssin käymistä.

Lue lisää verkkovalmennuksesta:
www.tukiliitto.fi/toiminta/verkkoauttaminen/tuleva/verkkovalmennus

Kohdataan verkossa!

Verkkokurssi itsenäistyvien 13 – 29-vuotiaiden nuorten perheille. Täynnä!

Kuuluuko perheeseesi 13 – 29-vuotias nuori, jolla on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita? Nuoren itsenäistymiseen liittyy muutoksia, jotka aiheuttavat perheissä epätietoisuutta. Kurssin tavoitteena on lisätä tietoa ja tukea perhettäsi kohtaamaan nuoren itsenäistymisvaiheen tuomat muutokset.

Tukiliiton uusi verkkokurssi palvelee perheitä, jotka tarvitsevat tietoa nuorensa itsenäistymiseen liittyvistä palveluista, tukimuodoista ja niiden eri mahdollisuuksista. Kurssilla käymme läpi muun muassa erilaisia asumisen vaihtoehtoja, peruskoulun jälkeisiä opintoja, työelämää sekä sitä miten mahdollistetaan nuoren omannäköinen vapaa-aika. Kurssilla saat esimerkiksi tietoa siitä, miten palvelusuunnitelman tekoon kannattaa valmistautua ja miten voit olla tukena nuoren asioiden hoitamisessa.

Nuoren itsenäistymiseen liittyy muutoksia, jotka aiheuttavat perheissä epätietoisuutta. Tukiliiton verkkokurssi lisää tietoa ja tukee perhettäsi.

Tavoitteena on lisätä tietoa, joka auttaa perhettäsi käyttämään erilaisia tukia ja palveluita. Asiantuntijamme antavat eväitä siihen, miten voit tukea nuoren omia tulevaisuuden suunnitelmia ja toiveita. Kurssilla voit jakaa kokemuksiasi toisten perheiden kanssa ja saada vertaistukea.

Kurssi koostuu kuudesta kerrasta, joista voit valita kiinnostuksesi mukaan ne kerrat, joille haluat osallistua. Jokaisella kerralla on oma aiheensa ja omat asiantuntijansa. Kurssilla tutustut mCoach-verkkoalustalla olevaan ennakkomateriaaliin, jonka saat käyttöösi muutama päivä ennen ryhmächattia. Tukinetissä pidettävässä ryhmächatissa asiantuntija vastaa kysymyksiisi ja voit keskustella kerran aiheesta toisten perheiden kanssa. Ennakkomateriaalina voi olla esimerkiksi lyhyt video, pohdintatehtävä tai lyhyt teksti. Tavanomaiset netinkäyttötaidot riittävät. Kurssi on maksuton.

Katso kurssikertojen aiheet ja ajankohdat tästä:
www.tukiliitto.fi/toiminta/verkkoauttaminen/tulevaverkkokurssit/

Koko kurssin kesto on 30.9. – 15.11.2018. Kurssi täyttyi neljässä päivässä. Verkkokurssin toteuttaa Kehitysvammaisten Tukiliiton verkkoauttamisen Tuleva-hanke yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön kanssa. #veikkaustukee

Tuleva on verkkoauttamisen hanke

Tuleva-hankkeessa kehitetään verkkoauttamisen ja -vertaistuen muotoja perheille, joiden perheenjäsenellä on kehitysvamma tai muita oppimiseen ja ymmärtämiseen liittyviä tuen tarpeita.
www.tukiliitto.fi/toiminta/verkkoauttaminen/tuleva