Pohjois-Suomen Elämä omaksi -jatkohanke (ESR)

Pohjois-Suomen Elämä omaksi -jatkohanke luo kohtaamispaikkoja ja kehittää kokemustoimijuutta kehitysvammaisten ihmisten osallisuuden tukemiseksi.

Hankkeella haemme ratkaisua yhdenvertaisuuden, yksinäisyyden ja turvattomuuden ongelmiin, jotka koskettavat kehitysvammaisia ja samankaltaista tukea tarvitsevia nuoria ja aikuisia. Hyödynnämme hankkeessa toimintatapoja, jotka on kehitetty Tukiliiton aiemmissa kehittämishankkeissa.

Pohjois-Suomen Elämä omaksi -hankkeelle on myönnetty jatkorahoitus Euroopan sosiaalirahastolta (ESR). Hankkeen toteutus-aika on 1.9.2023-30.6.2026.

Hankkeen tavoitteet

• Osallistujat löytävät mieleisiään vapaa-ajanviettotapoja ja uusia ihmissuhteita.
  • Osallistujat saavat tietoa tuetun työllistymisen mahdollisuuksista.
  • Osallistujien kokonaisvaltainen mielenhyvinvointi vahvistuu.
  • Osallistujat saavat mahdollisuuksia ja valmiuksia vaikuttaa heille suunnattuun tukeen ja palveluihin sekä yhdistysten toimintaan.

Hankkeen toimintamallit

• Alueella käynnistetään paikallisia ja verkossa toimivia kohtaamispaikkoja eli Kohtaa mut -kahviloita tukea tarvitseville nuorille ja aikuisille. Työskentelemme yhteistyössä Tukiliiton jäsenyhdistysten ja muiden alueellisten kumppanien kanssa. Toimintaan kuuluu myös yksilöllinen matalankynnyksen tuki omannäköisen arjen ja vapaa-ajan pohdintaan.
  • Elämä omaksi -hankkeessa on kehitetty toimintamalli päiväaikaisesta verkkokahvilasta työ – ja päivätoimintaan. Verkkokahvilat ovat virtuaalinen kohtaamispaikka. Työ- ja päivätoimintojen verkkokahvilassa on ideana, että jokaisen toimintaan osallistuvan paikkakunnan ryhmä tekee ja valmistelee vuorollaan sisältöä verkkokahvilaan.
    Lue lisää verkkokahvilasta täältä: Työ- ja päivätoiminnan verkkokahvila | Tukiliitto
  • Kaikille avoin Pop Up -kahvila toimintamalli. Pop Up -kahvilaa voi pitää koko viikon tai vaikka yhden päivän. Perustamalla kahvilan näkyvälle paikalle ja markkinoimalla sitä, voi saada omalle toiminnalle ja asialleen näkyvyyttä.
    Lisätietoja Pop Up- kahvilan toimintamallista löydät täältä:
    Kohtaa mut -pop up kahvila | Tukiliitto
  • Kehitämme tukea tarvitseville ihmisille suunnattua kokemustoimijakoulutusta ja materiaaleja. Toimimme koulutettujen kokemustoimijoiden tukena ja edistämme toimintamallin käyttöönottoa alueen yhdistyksissä ja verkostoissa.Elmo kokemustoiminta
  • Kehitämme lyhytkoulutuksia yhteiskunnallisista ja työelämää tukevista aiheista.

Elämä omaksi hankkeessa kehitettyä materiaalia

• Haasteonnenpyörä on Kohtaa mut -kahviloissa kehitetty hauska peli.
    Tutustu haasteonnenpyörään täältä: Haasteonnenpyörä | Tukiliitto
  • Sanataidetyöpaja on sanoilla leikkimistä ja runojen sekä kirjoitusten
    tekemistä halutuista aihealueista.
    Vinkkejä sanataidepajan toteuttamiseen löydät täältä: Sanataidetyöpaja | Tukiliitto

Lisätietoa hankkeesta saat Tietojulisteesta sekä hankepäällikkö Anne Vuorenpäältä. Annen yhteystiedot löytyvät sivun alareunasta.

Tietojuliste Elämä omaksi jatkohankkeesta

Eu-lippu kertoo että hanke on Eu:n osarahoittama