hero_image.alt

Monimuotoinen yhteistyö

Teatterista voimaa vuorovaikutukseen toiminnan sisällön kehittäminen.

Olemme tehneet moniammatillista yhteistyötä pitkään

Kulttuurin ja sosiaalialan ammattilaisen yhdistäminen toimivaksi työpariksi on ollut Teatterista voimaa vuorovaikutuksessa yksi pitkäkestoisista tehtävistä. Työparityö vaati harjoittelua, puhumista ja kuuntelemista sekä roolien auki puhumista ja sopimista. Työparina ovat toimineet Petri Mäkipää (teatteriopettaja Teatteri Telakka) ja Anne Vuorenpää (koulutussuunnittelija/sosionomi YAMK, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry). Moniammatillisuus vaatii vahvaa dialogia kumppaneiden välillä.

Moniammatillisuus tuo esiin miksi kysymyksiä: Miksi teen niin kuin teen ohjatessani, miksi jokin toimii ja miksi jokin ei, miksi en voisi tehdä toisin. Moniammatillisuus näkyy myös eri taiteenlajien kirjona. Ohjaajien osaamisena on ollut tanssi, varjoteatteri, sirkus, nukketeatteri jne

Aktiivinen yhteistyö Teijo hankkeessa
Vuonna 2015 – 2016 Teatterista voimaa vuorovaikutukseen toiminta oli osana pirkanmaalaista Teijo-hanketta. Teijo – Tee se itse taidetta kokosi yhteen neljä kulttuurin toimijaa ja 10 sosiaali- ja terveysalan toimijaa Pirkanmaalla. Vuonna 2016 – 2017 Teijo-hanke oli osa valtakunnallista % kärkihanketta. Vuonna 2017 % TAIDETTA toiminnassa oli mukana jo neljäntoista SOTE- ja kulttuurialan toimijaa.

Hankkeessa kokeiltiin kestäviä ja monistettavia malleja kulttuuri- ja taidetoiminnan toteuttamiseksi SOTE- ja kulttuurisektorien yhteistyönä sekä mallinnetaan alueellista SOTEKU-yhteistyötä (TEIJO-aluekeskus). Hankkeen perustana on luottamuksellinen ja vuorovaikutteinen yhteistyö kulttuuri- ja SOTE -kumppanien välillä, laaja asiantuntemus erilaisten SOTE- ja kulttuurirakenteiden lainalaisuuksista, osallistujien elämäntilanteista ja toimintaympäristöistä. Toiminnassa on käytössä monimuotoiset osallistavat taidemenetelmät ja laaja eri taiteen lajien kirjo (mm. musiikki, tanssi, sirkus, teatteri ja kuvataide). Taide ja kulttuuritoimintaa toteutetaan osallistujalähtöisesti eri toimintaympäristöissä; osallistujien luona ja kulttuurilaitoksissa.” Katso lisää Kulttuuripiipoo.fi:stä.

Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n Teatterista voimaa vuorovaikutukseen oli osana Teijo-hanketta, jossa on ohjattu seitsemää pirkanmaalaista ryhmää 2 kertaa kuukaudessa. Pitkäkestoisella yhdessä työskentelyllä olemme mahdollistaneet kehittämistyön. Yhdessä olemme enemmän.

Yksi tärkeistä yhteistyönhedelmistä on myös Pirkanmaalla toteutettu kulttuurihyvinvoinnin suunnitelma.Kulttuurihyvinvointi suunnitelma

Teatterista voimaa ryhmissä tapahtui

Voit tutustua siihen mitä ryhmissä tapahtuu oheisessa kolmen päivän tarinassa.
Lisäksi Maija kirjoittaa omassa päiväkirjassaan erään torstai ryhmän kuvausta hyvin elävästi.

Näin tarinat ryhmässä syntyvät:

”Kukin sai isosta vaatemäärästä valita asut, ja sitten mietittiin millainen roolihahmo olisi. Jukka otti kassin. Hän oli pupu, joka vei suklaamunia Jukalle. Maija oli 43 vuotias opettaja, joka asui omakotitalossa. Juha-Ilmari otti itselleen 2 hattua, mustan ja vihreän. Hänellä oli sitten kaksi roolihahmoa. Mustassa hatussa hän oli leipuri, vihreässä hatussa siivooja, joka asui leipurin kanssa samassa talossa. Jape oli ottanut tennispallon ja oli koulupoika. Sanoi, että pallo toi mieleen hänen oman kouluaikansa ja siinä pelatun nelimaalin. Masillakin oli kaksi palloa, mutta hänen pallonsa kuljettivat minne tahansa, siinä mielessä herättivät hiekan kauhua.” Maija

Yhteistyö MekaTV :n ja Monituotteen kanssa

Teatterista voimaa vuorovaikutukseen toiminta toteutti keväällä 2018 ryhmäkertojen sarjan porilaisen Momonituotteen tiloissa yhteistyössä Meka TV:n kanssa. Tuon keväisen kokonaisuuden innoittamana Poriin syntyi Osallisuus teatteri. Osallisuusteatteri

Kesällä 2019 ryhmä toteutti yhteistyö leirin hämeenkyröläisen teatterista voimaa vuorovaikutukseen ryhmän kanssa. Leiri yhdisti Meka TV:n kuvaosaamista teatterin keinoihin.

Osallisuus teatterin esitys

Anne Vuorenpää.

Anne Vuorenpää

Suunnittelija

Puhelinnumero: 040 6418 025

Sähköposti: anne.vuorenpaa@tukiliitto.fi

Aarne ja Aune -hanke 2018 – 2021 sekä
Teatterista voimaa vuorovaikutukseen -koulutukset.

Tuotteita ostoskorissa: 0 Ostoskori