Tukeminen on neuvoja, ohjausta ja valmennusta

Päivitämme tätä sivua…

Moni meistä tarvitsee jossakin elämänsä vaiheessa tukea. Toiset tarvitsevat tukea paljon ja pysyvästi, toiset vähemmän ja ajoittain. Joku taas tarvitsee tukea ajoittain paljon ja joku taas jatkuvasti, mutta vähän. On tärkeää, että tukija miettii, miten tukea niin, että tuki vahvistaa ihmisen omaa toimintaa ja oman äänen kuulumista sekä varmistaa hänelle omanlaisensa elämän elämisen. Tukijan on tärkeää miettiä, miten on mahdollisimman puolueeton, sekä kuinka jättää oman vallankäyttönsä mahdollisimman vähäiseksi.

Tuettaessa ihmistä on ensin tunnistettava hänen omat tietonsa ja taitonsa; tilanteet, joissa hän ajattelee ja toimii itsenäisesti. Tukemisen kannalta on tärkeä tunnistaa ne asiat ja tilanteet, joista ihminen selviää vihjeiden, neuvojen ja ohjauksen avulla. Tässä yhteydessä vihjeet, neuvot ja ohjaus eivät anna valmiita ratkaisuja ja vastauksia, vaan ne auttavat tuen saajaa löytämään ne itse. Kevyenä esimerkkinä tästä voisi toimia pakohuonepeli, pienten vinkkien, neuvojen ja ohjauksen avulla pelaajat pääsevät huoneessa eteenpäin ja sieltä ulos.

Tuki on hyödyllisintä kohdistaa niihin tilanteisiin ja asioihin, joista ihminen selviää vihjeiden, neuvojen ja ohjauksen avulla (vrt. Vygotskyn lähikehityksen vyöhyke, esim. Silvonen, J. 2004, 50-58). Silloin toimijuus säilyy ihmisellä itsellään, hän toimii tuen avulla kykyjensä ylärajoilla, harjoittelee uusia taitoja ja toimii itsenäisemmin. Harjoittelun ja harjaantumisen sekä uusien taitojen jälkeen tuen tarve siirtyy monimutkaisempiin asioihin.

Ihmiset saavat tukea eri asioista. (painamalla sanan kohdalta saat näkyviin  lisätietoa aiheesta):

Tukea voi saada:

Uudet kokemukset lisäävät tietoa. Niistä saa uusia ajatuksia ja niitä voi hyödyntää tulevaisuudessa. Vanhoista kokemuksista on hyötyä, kun pohtii jotakin pulmaa.

Tuen tarve voi johtua tiedon puutteesta. Jo pelkästään se, että tietää asiasta enemmän auttaa ihmistä muodostamaan mielipiteitä, päättämään asioita ja toimimaan itsenäisemmin ja johdonmukaisemmin. Tiedon tulee olla ihmiselle sopivaa; sellaista, jota hänen on mahdollista ymmärtää.

Tuen tarvitsijan ajatukset voivat selkeentyä, kun hän saa neuvoja. Neuvot ovat eri asioiden eri puolia. Neuvominen tarkoittaa eri toimintavaihtoehtojen kertomista ja niiden seurauksien kuvailua.

Tuettavan ajatuksia voi selventää myös, kun hän kuulee erilaisista tavoista ajatella jotakin asiaa tai saa vinkkejä itseään hyödyttävistä tavoista toimia jossakin tilanteessa.

Tuen tarvetta voi vähentää myös ohjeilla. Selkeät toimintaohjeet lisäävät kykyä itsenäiseen toimintaan ja vahvistavat ihmisen toimijuutta

Toisen ihmisen tekemästä mallisuorituksesta, voi saada tuen omaan tekemiseensä. Silloin kun näkee muiden tekevän asioita, saa itselleen mallia omaan toimintaansa. Mallin avulla voi opetella ja harjoitella uusia asioita omiksi taidoiksi. Harjoittelemalla uutta, tottuu ja harjaantuu toimimaan omatoimisemmin.

Ohjauksen aluksi ihminen selvittää yhdessä ohjaajan kanssa käsiteltävään asiaan liittyvät tosiseikat, jotta tietää, mistä on kysymys. Näin tuen saaja ja ohjaaja varmistuvat siitä, että tuettava tietää asian edellytykset ja vaatimukset, asiaan liittyvät hyvät ja huonot puolet sekä toiminnan hyödyt. Lisäksi ihminen selkiyttää yhdessä ohjaajan kanssa ymmärrystä itsestään. Hän miettii omia kiinnostuksen kohteita, asenteitaan, kykyjään ja voimavarojaan sekä niiden mahdollisia rajoituksia.

Ohjaus on sitä, että ohjaaja auttaa tuettavaa ihmistä tekemään arviointia käsiteltävän asian tosiseikkojen ja itseen liittyvien asioiden välillä. Ohjauksessa oleva ihminen pohtii itseensä liittyvien asioiden vaikutuksia käsiteltävään asiaan sekä arvioi omia taitojaan suhteessa tavoiteltavaan toimintaan. Ohjaaja auttaa tuettavaa ihmistä miettimään, millaisten seikkojen on muututtava ja miten, että oma toimintakyky kohtaa toiminnan edellytykset.

Tukea voi saada, kun kuulee muiden kokemuksia ja keskustelee samassa tilanteessa olevien tai olleiden ihmisten kanssa. Heidän ajatuksistaan, toimintatavoistaan ja ratkaisuistaan voi saada hyviä vinkkejä omaan toimintaansa.

Kun tuen tarve on suuri, voi valmennuksesta olla hyötyä. Valmennus on suunniteltu ja tavoitteellinen kokonaisuus, jossa tukea tarjotaan sen eri muodoissa. Valmennuksessa tarjotaan tietoa, neuvoja ja toimintaohjeita. Valmennukseen sisältyy usein asioiden opettelua ja harjoittelua. Vertaiskokemukset ja -tuki ovat myös usein osa valmennusta

Tuki voi olla myös rahallista auttamista ja toiminnasta aiheutuvien kustannusten alentamista.