Tuetut lapsiperhelomat

Lomajärjestöjen tuetut lomat kehitysvammaisten lasten perheille.

Loman tarkoitus

Tuetun lomatoiminnan tavoitteena on tarjota kodin ulkopuolinen lomamahdollisuus niille perheille, joilla ei muuten olisi mahdollisuutta lomaan. Perheille on tarjolla ohjattua virkistävää tekemistä sekä mahdollisuus viettää aikaa yhdessä ja rentoutua omien toiveiden mukaisesti. Loman tavoitteena on lisätä koko perheen hyvinvointia. Loman hakijana voi toimia myös lapsen isovanhempi. Lisätietoja hakuohjeista tästä linkistä

Lomien toteutus

Lomalle pääsyn perusteet ovat taloudelliset, sosiaaliset tai terveydelliset.

Lomat toteutetaan täysihoidolla, johon sisältyy aamiainen, lounas ja päivällinen sekä lomaohjelma. Välipaloista, matkakuluista ja mahdollisten retkien kustannuksista lomalaiset vastaavat itse. Samanaikaisesti järjestetään harvinaisten vammaryhmien sekä omatoimisten lapsiperheiden lomat. Kullekin perhelomalle valitaan 5 harvinaissairaan lapsen perhettä ja 5 perhettä, jossa lapsella on muu kehitysvamma. Loman omavastuuosuus on 20 euroa/vrk aikuisilta, alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta.

Lomat toteutetaan STEA:n tuella ja yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa.

Vuoden 2019 lomat

Hakuaika on alkanut, haku loppuu aina 3 kk ennen loman alkamista.

Ikaalisten kylpylässä 10. – 15.6.2019

Vesileppiksessä Leppävirralla 14. – 19.7.2019

Aikuisten tuetut lomat

Kehitysvammaisten aikuisten tuetut lomat järjestetään yhteistyössä lomajärjestöjen kanssa. Lomalle pääsyn perusteet ovat taloudelliset, sosiaaliset tai terveydelliset. Lue lisää:
/www.tukiliitto.fi/toiminta/aikuiset/tuetut-lomat

Tuetut lomat vaikeasti vammaisille

Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike-toiminta ja Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry järjestävät vuonna 2019 kolme tuettua lomaa, yhden aikuisille, joilla on vaikea kehitys- ja liikuntavamma sekä vaikeasti vammaisten lasten perheille.