Kesäisiä ratkaisuja vesille

Mikä voisikaan olla parempaa, kuin lämmin kesäpäivä vesillä laineiden liplatusta kuunnellen ja virkistävästä tuulenvireestä nauttien?

Jos perheessä on vaikeasti vammainen perheenjäsen, saattaa veneily koko perheen voimin tuntua vaikealta tai jopa mahdottomalta ajatukselta.

Vaikeasti vammainen perheenjäsen saadaan kuitenkin mukaan veneretkelle, kun käytettävissä on sopivia ratkaisuja asennon tukemiseen. Usein veneilyn mahdollistavat istuimet ovat rakennettavissa itse tai hankittavissa tavallisesta urheiluliikkeestä tai tavaratalosta.

Kanoottituoli voidaan rakentaa tai teettää esimerkiksi muovituolista ja vesivanerista ja päällystää solumuovilla. Kanoottituoli asetetaan soutuveneen tai kanootin pohjalle. Sen selkänoja ja sivutuet antavat vartalolle tukea, minkä lisäksi asennon tukemiseen voidaan käyttää tyhjiö- tai rouhetyynyjä.

Veneessä asennon tukemiseen voidaan käyttää myös ilmatäytteistä perhokalastajan tuolia/kelluntarengasta. Kelluntatuoli asetetaan veneen pohjalle. Tuolin istuinosa irrotetaan ja tilalle asetetaan istuinpehmuste. Tuolin ilmatyynyt antavat hyvin sivutukea aikuiselle tai isokokoiselle lapselle. Pienelle veneilijälle istuin on liian iso, mutta kelluntatuolin keskelle voidaan nostaa esimerkiksi hänen oma turvaistuimensa autosta. Tällöin tuolin ilmatyynyt tukevat turvaistuimen paikoilleen. Erilaisia perhokalastajan kelluntatuoleja löytyy urheiluvälineliikkeistä ja tavarataloista.

Toisinaan veneen pohjalle asetettu säkkituoli mahdollistaa mukavan istuma-asennon erityistä tukea tarvitsevalle lapselle tai aikuiselle. Veneilyretkellä säkkituoli on helppo siirtää taukopaikalle, jolloin evästelyn aikana saadaan mukava asento säilytettyä

Jos nämä istumaratkaisut eivät riitä, asennon tukemiseen voidaan käyttää lisäksi rouhe- ja tyhjiötyynyjä. Malikkeen toiminnassa neopreenipintainen Stabilo-asentotyyny on todettu toimivaksi. Sen avulla istuma-asento saadaan muokattua yksilölliseksi tukemalla tyyny haluttuun asentoon ja pumppaamalla ilma pois. Tyyny kovettuu tällöin haluttuun muotoon ja se on tukeva, mutta miellyttävän pehmeä käyttää. Stabilo-asentotyynyä voi käyttää huoletta myös vesillä, sillä materiaali pitää vettä.

HUOM! Ketään vesillä liikkujaa ei saa koskaan kiinnittää tuoliin tai veneeseen! Muistathan käyttää pelastusliivejä!

Teksti on julkaistu alunperin Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n lehdessä Liikuntavinkki-palstalla 2/2016.

Teksti: Soile Honkala ja Tanja Tauria
Kuvat: Malike