Tukea harvinaiseen murrosikään – kurssit

Järjestämme tavoitteellisia, ryhmämuotoisia kursseja perheille, joissa on noin 12–17-vuotias harvinaista sairautta sairastava nuori.

Perhekurssin tavoitteena on tukea nuorta ja hänen läheisiään arjessa harvinaisen sairauden kanssa. Kursseilla käsitellään murrosikään, itsenäistymiseen ja nuoren kehityksen tukemiseen liittyviä ajankohtaisia asioita perheiden omista tavoitteista lähtien, vertaistukea hyödyntäen. Kursseilla keskitytään nuoruusiän taitekohtaan. Kurssien kohderyhmät vaihtelevat vuosittain.

Harvinaisnuorten perhekurssit 2024

• Tukea harvinaiseen murrosikään -perhekurssi 1: Perheet, joissa nuorella on harvinainen diagnoosi ja kehitysvamma.
    17.-19.5.2024 Backbyn kartano, Espoo + verkkotapaamiset 22.4., 29.4. ja 6.5. klo 18.00-19.30 Hakuaika päättyy 3.4.2024
  • Tukea harvinaiseen murrosikään -perhekurssi 2 TULOSSA SYKSYLLÄ 2024, TARKEMMAT TIEDOT ILMOITETAAN PIAN!
  • Tukea harvinaiseen murrosikään -perhekurssi: Prader-Willin oireyhtymä 25.-27.10.2024 Työväen Akatemia, Kauniainen + verkkotapaamiset 24.9., 1.10. ja 8.10. klo 18.00-19.30. Hakuaika päättyy 1.9.2024

Kurssien sisältö

Perhekurssit tarjoavat koko perheelle aikaa olla yhdessä poissa arjen kiireistä sekä mahdollistavat ajatusten ja kokemusten jakamisen muiden perheiden kanssa. Kurssilla tuetaan vanhempia nuoren murrosiän tuomien haasteiden keskellä. Vanhempien ohjelma sisältää ohjattuja ryhmäkeskusteluja ja eri alojen asiantuntijoiden pitämiä tiedollisia osuuksia nuoruusikään liittyvistä teemoista, kuten opiskelu ja työelämä, itsenäinen asuminen, ihmissuhteet ja seksuaalisuus sekä itsetunto ja psyykkinen terveys. Nuorille ja sisaruksille on kurssilla päivisin omaa ohjelmaa, joka pitää sisällään ohjattua pienryhmätoimintaa. Nuorten ja sisarusten ohjelmassa käsitellään ryhmän tarpeista nousevia teemoja erilaisin toiminnallisin menetelmin unohtamatta mukavaa yhdessäoloa ja hauskanpitoa. Lisäksi kurssilla on koko perheen yhteistä ohjelmaa tutustumisen, ulkoilun ja retkien merkeissä.

Kurssien toteutus

Kurssit toteutetaan verkossa sekä koko perheen viikonlopputapaamisena. Verkossa toteutuu osa vanhemmille suunnatuista luennoista sekä tutustuminen kurssiperheiden kanssa ennen koko perheen yhteistä viikonloppua. Verkkotapaamiset toteutuvat Teams -alustalla arki-iltoina klo 18.00-19.30.

Tukea harvinaiseen murrosikään -kurssi: Perheet, joissa nuorella on harvinainen diagnoosi ja kehitysvamma Kurssi koostuu kolmesta verkkotapaamisesta (22.4., 29.4. ja 6.5. klo 18.00-19.30) sekä yhteisestä viikonlopusta kauniissa Backbyn kartanossa Espoossa 17.-19.5.2024.

Tukea harvinaiseen murrosikään -kurssi: Prader-Willin oireyhtymä Kurssi koostuu kolmesta verkkotapaamisesta (24.9., 1.10. ja 8.10. klo 18.00-19.30) sekä yhteisestä viikonlopusta luonnonläheisessä ja kodikkaassa Työväen Akatemiassa Kauniaisissa 25.-27.10.2024.

Kurssille hakeminen

Kurssille haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake. Kurssia suunnitellaan perheiden toiveiden ja tarpeiden pohjalta, joten täytäthän hakulomakkeen huolella. Hakulomakkeen löydät täältä

Kurssin järjestää Harvinaiskeskus Norio ja sen rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA).  Osallistujille kurssi on maksuton. Matkakuluista perheet huolehtivat itse, eikä niihin ole mahdollista hakea Kelan matkakorvausta. Kurssille ei voi hakea myöskään Kelan myöntämää kuntoutusrahaa.

Tarkista kunkin kurssin viimeinen hakupäivä ja hae kurssille ajoissa. Kurssille ovat tervetulleita ensikertalaiset, mutta myös vastaavanlaisella kurssilla aikaisemmin olleet. Ensikertalaiset ovat etusijalla.

Kaikille hakijoille ilmoitetaan valinnoista viikon sisällä hakuajan päättymisestä. Kurssille voidaan valita enintään 7-8 perhettä tai max 40 henkilöä.

Lämpimästi tervetuloa kurssille!