Halkiokurssit

Järjestämme tavoitteellisia, ryhmämuotoisia kursseja halkiolasten perheille ja halkionuorille.

Perhekurssin tavoitteena on tukea perhettä, jossa lapsella on huuli- ja/tai suulakihalkio. Kursseilla käsitellään hoitoon, kuntoutukseen ja lapsen kehityksen tukemiseen liittyviä ajankohtaisia asioita perheiden omista tavoitteista lähtien, vertaistukea hyödyntäen. Järjestämme suosittuja perhekursseja vuosittain kolme ja ne on jaeteltu lapsen iän mukaan.

Perhekurssit 2022

Alakouluikäisten (n. 7-12.v) halkiolasten perhekurssi 13.-17.6.2022, Iiris-keskus, Helsinki
Hakuaika kurssille päättyy 8.5.2022

Leikki-ikäisten (n. 3-6.v) halkiolasten perhekurssi 5.-9.9.2022, Iiris-keskus, Helsinki
Hakuaika kurssille päättyy 8.8.2022

Vauvaikäisten (n. 0-2.v) halkiolasten perhekurssi 14.-18.11.2022, Iiris-keskus, Helsinki
Hakuaika kurssille päättyy 2.10.2022

Perhekurssien sisältö

Perhekurssit kestävät 5 päivää (ma-pe). Kurssipaikkana toimii Iiris-keskus (Marjaniementie 74) Helsingin Itäkeskuksessa. Kurssitilat soveltuvat hyvin lapsiperheiden tarpeisiin ja majoittuminen on perhehuoneissa. Iirikseen on hyvät kulkuyhteydet myös julkisilla kulkuvälineillä ja läheltä löytyy vapaa-ajalle paljon tekemistä.

Kurssin ohjelmassa on asiantuntijaluentoja, ajatusten ja kokemusten vaihtoa muiden perheiden kanssa sekä koko perheen yhteistä tekemistä. Vanhempien ohjelma sisältää tietoa ja keskustelua muun muassa hoidosta, kuntoutuksesta, voimavaroista vanhempana, lapsen itsetunnosta, sisaruudesta ja yhteiskunnan tukimuodoista. Kurssien sisällöt keskittyvät lapsen sen hetkiseen ikävaiheeseen. Luennoimassa ovat usein esimerkiksi kirurgi, hammaslääkäri, puheterapeutti ja psykologi. Lapsille on kurssilla päivisin omaa ohjelmaa, joka koostuu muun muassa toiminnallisista ryhmistä, leikistä ja ulkoilusta.

Perhekurssille hakeminen

Perhekurssille haetaan täyttämällä hakulomake verkossa.
Hakulomakkeeseen pääset klikkaamalla tästä webropol-lomakkeeseen.

Kurssin järjestää Harvinaiskeskus Norio ja sen rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla. Yhteistyössä toimii SUHUPO ry. Osallistujille kurssi on maksuton. Matkakulut ovat omakustanteisia, eikä niihin ole mahdollista hakea Kelan matkakorvausta.

Tarkista kunkin kurssin viimeinen hakupäivä ja hae kurssille ajoissa. Kurssille ovat tervetulleita ensikertalaiset, mutta myös vastaavanlaisella kurssilla aikaisemmin olleet.

Kaikille hakijoille ilmoitetaan valinnoista viikon sisällä hakuajan päättymisestä. Kurssille voidaan valita enintään kahdeksan perhettä.

Halkionuorten kurssi

Halkionuorten kurssi on suunnattu noin 13-17 -vuotiaille nuorille. Vuoden 2022 kurssi järjestetään 4.–7.8.2022 Hailuodossa, merialueittemme kolmanneksi suurimmalla saarella. Majoittuminen tapahtuu yhteishuoneissa Hailuodon Majakkapihassa (Marjaniementie 783, Hailuoto).

Kurssin aikana seikkaillaan luonnossa, nautitaan vauhdista, jutellaan kurssin vetäjien johdolla nuorten elämään liittyvistä jutuista sekä jaetaan kokemuksia halkioon liittyen.

Hakuaika kurssille päättyy 29.5.2022. Kurssille haetaan täyttämällä hakulomake verkossa.
Hakulomakkeeseen pääset klikkaamalla tästä Webropol-lomakkeeseen. Hakulomake avautuu uudessa ikkunassa.

Kaikki kurssit järjestetään koronapandemian mahdollisesti aiheuttamia kokoontumisrajoituksia ja valtakunnallisia ja alueellisia ohjeistuksia noudattaen.

Lämpimästi tervetuloa kurssille!