Hyviä käytäntöjä koronatilanteesta selviytymiseen

Poikkeustilanne vaatii poikkeuskeinoja. Kokoamme esimerkkejä ja vinkkejä keinoista, joiden avulla kehitysvammaisten ihmisten arki voi jatkua mahdollisimman turvallisena ja hyvänä.

Toimintakeskuksille

• Asiakkaiden säännöllinen kontaktointi kotikäynnein tai puhelimitse ja etäyhteyksin, jos asiakas pystyy käyttämään teknisiä laitteita kommunikointiin.
  • Ryhmätapaaminen videopuhelusovelluksella. Esimerkiksi Juuan toimintakeskus tarjoaa toimintaa etäyhteyksin, virtuaaliklubeja Teams-sovelluksella : www.facebook.com/touhula. (Sinun on kirjauduttava facebookiin, jotta linkki aukeaa.)
  • Päivystävä puhelinpalvelu keskusteluun.
  • Facebook live -tuokiot. Esimerkiksi Kohtaamispaikka Tärskyn työntekijät tekevät livelähetyksiä Facebookissa: facebook.com/tarsky.kohtaamispaikka. (Sinun on kirjauduttava facebookiin, jotta linkki aukeaa.)
  • Musiikkia etänä esimerkiksi ohjaajien pihakeikat ja musiikkituokiot somekanavissa tai videoyhteyksillä. Esimerkiksi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän päivätoiminnassa: Musaetämeno. (Sinun on kirjauduttava facebookiin, jotta linkki aukeaa.)
  • Sosiaalisen median käytön opettelua kotikäynneillä.
  • Ohjauksellinen yksilötapaaminen, esim. keskustelua kävelylenkillä.
  • Jumppatuokio tai muu ohjattu liikunnallinen hetki pihalla / ikkunan takaa.

Kunnille

• Henkilökohtaisen avun palvelun lisääminen ripeästi.
  • Työtoiminnan ohjaajien työvuorot joustaviksi.
  • Kotona asuville päivätoiminnan asiakkaille edelleen päivätoimintaa toimintakeskuksessa. Ainakin niille asiakkaille, joiden lähi-ihmiset eivät pysty esimerkiksi kriittisillä aloilla työskentelyn vuoksi, huolehtimaan läheisestään päiväaikaan. Lue linkistä Oulun kaupungin tiedote.
  • Omaishoitajat tarvitsevat kodeissaan suojavälineitä, jos hoidettava läheinen sairastuu, esimerkiksi suojamaskeja ja suojahanskoja. Kunnan omaishoidon yhteyshenkilö muistuttaa, että niitä voidaan toimittaa maksutta kotiin hoitotehtävää varten.
  • Omaishoitajan mahdollisesti sairastuessa tarvittavat sijaisjärjestelyt ovat kunnan vastuulla ja niitä olisi hyvä jo nyt kartoittaa valmiiksi.

Etäopiskeluun

• Videolla erityisluokanopettaja Lauri Räty esittelee esimerkkejä toimivasta mallista kehitysvammaisten oppilaiden etäopetuksessa: Etäkoulu – esimerkki toimivasta.
  • Tällä videolla erityispedagogi Erja Sandbergin antaa vinkkejä tuen järjestämiseen kotikouluihin: Tukea etäopiskeluun, Erja Sandberg.
  • Oppilaitoksen ohjaaja hakee kotona opiskelevan Telma -koulutuksen opiskelijan kerran viikossa noin tunnin ulkoilulle ja samalla vaihdetaan kuulumiset.
  • Etäopetukseen otetan mukaan joukko koulunkäyntiavustajia. Koulunkäyntiavustajien etäavun ansiosta erityistä tai tehostettua tukea tarvitsevat lapset voivat olla yhteydessä erityisopettajaan tai koulunkäyntiavustajaan jopa useita kertoja päivässä. Linkissä uutinen mikkeliläisen Rantakylän koulun toimintamallista.

Yhdistyksille

Sivua päivitetään.

Oman uuden tai muuten koronaviruksen aiheuttamaan tilanteeseen sopivan hyvän käytännön voit vinkata meille listaan päivitettäväksi lähettämällä sen sähköpostilla Mari Hakolalle, mari.hakola@tukiliitto.fi