Hyviä käytäntöjä koronatilanteesta selviytymiseen

Poikkeustilanne vaatii poikkeuskeinoja. Kokoamme esimerkkejä ja vinkkejä keinoista, joiden avulla kehitysvammaisten ihmisten arki voi jatkua mahdollisimman turvallisena ja hyvänä.

Selkokielisiä materiaaleja ja oppaita

Toimintamalleja toimintakeskuksille ja asumispalveluille

• Asiakkaiden säännöllinen kontaktointi kotikäynnein tai puhelimitse ja etäyhteyksin, jos asiakas pystyy käyttämään teknisiä laitteita kommunikointiin.
  • Ohjauksellinen yksilötapaaminen, esim. keskustelua kävelylenkillä.
  • Sosiaalisen median käytön opettelua kotikäynneillä.
  • Päivystävä puhelinpalvelu, jossa päivätoiminnan tuttu ohjaaja vastaa mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
  • Ryhmätapaaminen videopuhelusovelluksella. Esimerkiksi Juuan toimintakeskus tarjoaa toimintaa etäyhteyksin, virtuaaliklubeja Teams-sovelluksella : www.facebook.com/touhula. (Sinun on kirjauduttava facebookiin, jotta linkki aukeaa.)
  • Ryhmäpuhelut (neuvottelupuhelut) mahdollistavat heidän ryhmä- ja vertaistoimintaa, joilla ei ole älylaitteita. Puheluissa ohjaaja voi esim. pitää ryhmäkeskusteluja eri aiheista, kannustaa vuorovaikutukseen  ja samalla ohjata/ opettaa vuorovaikutustaidoissa.
  • Facebook live -tuokiot. Esimerkiksi Kohtaamispaikka Tärskyn työntekijät tekevät livelähetyksiä Facebookissa: facebook.com/tarsky.kohtaamispaikka. (Sinun on kirjauduttava facebookiin, jotta linkki aukeaa.)
  • Musiikkia etänä esimerkiksi ohjaajien pihakeikat ja musiikkituokiot somekanavissa tai videoyhteyksillä. Esimerkiksi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän päivätoiminnassa: Musaetämeno. (Sinun on kirjauduttava facebookiin, jotta linkki aukeaa.)
  • Jumppatuokio tai muu ohjattu liikunnallinen hetki pihalla / ikkunan takaa.
  • Kahoot-visa kahdesti viikossa toimintakeskuksen Facebook-sivulla livevideon kautta.
  • Toimintakeskuksen asiakkaiden ja ohjaajien yhteinen WhatsApp-ryhmä.
  • Honkalampisäätiön Ihan diginä -hanke, jonka materiaalipankista löytyy ohjeistusta kaikkien käyttöön ihandigina.fi/

Suosituksia kunnille

• Henkilökohtaisen avun palvelun lisääminen ripeästi.
  • Työtoiminnan ohjaajien työvuorot joustaviksi, jotta he voivat tukea asiakkaita kodeissaan eri tavoin.
  • Kotona asuville päivätoiminnan asiakkaille edelleen päivätoimintaa toimintakeskuksessa. Toimintaa on hyvä järjestää ainakin niille asiakkaille, joiden lähi-ihmiset eivät pysty esimerkiksi kriittisillä aloilla työskentelyn vuoksi huolehtimaan läheisestään päiväaikaan. Lue linkistä Oulun kaupungin tiedote.
  • Omaishoitajat tarvitsevat kodeissaan suojavälineitä, jos hoidettava läheinen sairastuu, esimerkiksi suojamaskeja ja suojahanskoja. Kunnan omaishoidon yhteyshenkilö muistuttaa, että niitä voidaan toimittaa maksutta kotiin hoitotehtävää varten.
  • Omaishoitajan mahdollisesti sairastuessa tarvittavat sijaisjärjestelyt ovat kunnan vastuulla ja niitä olisi hyvä jo nyt kartoittaa valmiiksi.

Vinkkejä etäopiskeluun

Ideoita yhdistyksille

Lisää vinkkejä poikkeusoloihin sopivasta toiminnasta ja tekemisestä: www.verneri.net/yleis/tyovalineita-koronatilanteessa.

Sivua päivitetään.

Oman uuden tai muuten koronaviruksen aiheuttamaan tilanteeseen sopivan hyvän käytännön voit vinkata meille listaan päivitettäväksi lähettämällä sen sähköpostilla Mari Hakolalle, mari.hakola@tukiliitto.fi

Kuva: Papunet / ARASAAC