Verkkoauttaminen

Verkkoauttaminen on verkossa järjestettyjä kursseja, valmennusta, keskusteluja sekä vertaistukea.

Verkossa tapahtuu

Verkkotarjontamme hyödyntämiseen riittävät tavanomaiset netinkäyttötaidot ja tietokone, tabletti tai älypuhelin.

Verkkovertaistukiryhmät Tukinetissä

Verkkovertaisryhmä nuorten vanhemmille

Aloitamme verkkovertaisryhmän vanhemmille, joiden nuorella on kehitysvamma tai samankaltaista tuen tarvetta. Uusi Tukinet aloitti 1.4. ja me saamme sinne heti ryhmän käyntiin.  Ryhmän ohjaajana toimii vanhempi ja taustatukena Tuleva-hankkeen työntekijä. Vaikka et pääsisikään heti ensimmäiselle kerralle mukaan, niin voit silti hakea mukaan ryhmään.

Ryhmä keskustelee torstaisin klo 18 – 19.30 Tukinetin chatissa. Chat tarkoittaa netissä kirjoittamalla käytävää keskustelua. Uusi Tukinet on huomattavasti käyttäjäystävällisempi kuin vanha versio. Muun muassa teksti on isompaa ja ikkuna selkeämpi.

Kokeiluryhmän ajankohdat tälle keväälle:

• 4.4. klo 18 – 19.30
  • 11.4. klo 18 – 19.30
  • 25.4. klo 18 – 19.30
  • 2.5. klo 18 – 19.30
  • 9.5. klo 18 – 19.30
  • 16.5. klo 18 – 19.30
  • 23.5. klo 18 -19.30

Järjestäjänä Tukiliiton Tuleva-hanke. Tästä löydät lisätietoja verkkovertaisryhmästä.

Vahvistu vanhempana -verkkovertaisryhmä isovanhemmille

Ryhmä on tarkoitettu isovanhemmille, joiden kehitysvammainen aikuinen lapsi on itse tullut vanhemmaksi. Ryhmässä jaetaan omia kokemuksia, ajatuksia ja tunteita muiden isovanhempien kanssa. Et ole ainoa!
Haku vertaisryhmään on 31.5. mennessä. Lisätietoja löydät tapahtuman sivulta https://www.tukiliitto.fi/tapahtuma/verkkovertaisryhma-isovanhemmille/
Järjestäjänä Tukiliiton Vahvistu vanhempana -hanke.

Harvinaisnuorten chat-ryhmä

Harvinaiskeskus Norion vetämä kahden tunnin mittainen chat-ryhmä järjestetään kerran kuussa Tukinetissä. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Tulevat chat-ajat löytyvät Harvinaiskeskus Norion sivuilta https://www.norio-keskus.fi/palvelut/vertaistuki/nuorille.html

Verkkokurssit ja verkkovalmennukset

Tietoa tulevaan -verkkokurssi nuorten vanhemmille 2.9. – 13.10.2019

Verkkokurssi vanhemmille, joiden noin 13 – 29 -vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Kurssin tavoitteena on lisätä perheiden tietoa palveluista, tukitoimista ja oikeuksista liittyen nuoren itsenäistymisvaiheeseen. Tavalliset netinkäyttötaidot riittävät osallistumiseen. Kurssi on osallistujalle maksuton. Ilmoittautuminen alkaa elokuussa. Järjestäjänä Tuleva-hanke yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa
Lisätietoja verkkokurssista.

”Ammattitaidolla järjestetty kurssi. Tuntuu hyvältä, kun jostakin saa näin tärkeää tietoa näin helposti.” (osallistujan kommentti)

Järjestäjänä Tukiliiton verkkoauttamisen Tuleva-hanke yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.

Taitoa tulevaan -ratkaisu- ja voimavarakeskeinen verkkovalmennus nuorten vanhemmille 21.10. – 29.11.2019

Verkkovalmennus vanhemmille, joiden noin 13 – 29 -vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Verkkovalmennuksen tavoitteena on vahvistaa vanhempien voimavaroja ja vanhemmuuden taitoja olla nuoren tukena itsenäistymisvaiheessa. Lähtökohtana ovat jokaisen osallistujan omat tavoitteet ja uusien vanhemmuuden taitojen oppiminen. Tavalliset netinkäyttötaidot riittävät osallistumiseen. Valmennus on osallistujalle maksuton. Hakuaika valmennukseen on syyskuussa. Järjestäjänä Tuleva-hanke yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa. Lisätietoja valmennuksesta.

Lisäksi jo alkaneita, suljettuja ryhmiä on perustettu muun muassa harvinaiseen PWS-oireyhtymään sekä Mahti-kurssilla FASD:iin liittyen.

Muita verkkopalveluita

Harvinaiskeskus Norion chat

Harvinaiskeskus Norioon on mahdollista ottaa yhteyttä kotisivujen www.norio-keskus.fi chatin kautta. Chat-ikkuna aukeaa aina kun henkilökuntaa on chatissa ja kysyä voi mitä tahansa Harvinaiskeskus Norion palveluihin ja harvinaisiin tai perinnöllisiin sairauksiin liittyen.

Verkkovertaistuen kehittäjien ryhmä

Verkkovertaistukea tukeville tai sen aloittamista suunnitteleville järjestötyöntekijöille on perustettu suljettu ryhmä Tukinettiin. Tule mukaan jakamaan kokemuksia ja ideoimaan verkkovertaistuen kehittämistä. Ryhmään “Hae”-nappi näkyy, kun olet kirjautunut Tukinettiin muulla tunnuksella, kuin sellaisella jolla hallinnoit omia Tukinetin ryhmiäsi. Ryhmä löytyy täältä, kun olet kirjautuneena Tukinettiin.

Tutustu Tukiliiton verkkovertaistuen sääntöihin

Olemme määritelleet sääntöjä ja periaatteita, jotka auttavat meitä kaikkia toimimaan verkossa kunnioittaen toisia. Ryhmän ohjaajalla on oikeus poistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvä henkilö ryhmästä. Haluamme, että keskustelu on rakentavaa ja toisia tukevaa. Ryhmissä noudatetaan hyvää verkkokeskustelun tapaa. Ryhmässä jaetaan vertaisten kokemuksia. Haluamme, että verkkovertaisryhmissä keskitytään uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytämiseen sekä osallistujien voimavarojen vahvistamiseen.

Verkkovertaistuen säännöt (pdf).

Mies etsii netistä tietoa.