Verkkoauttaminen

Verkkoauttaminen on verkossa järjestettyjä kursseja, valmennusta, keskusteluja sekä vertaistukea.

Verkossa tapahtuu

Verkkotarjontamme hyödyntämiseen riittävät tavanomaiset netinkäyttötaidot ja tietokone, tabletti tai älypuhelin. Suosittelemme käyttämään jotain muuta nettiselainta, kuin Internet Exploreria, koska esimerkiksi Tukinetin sivut eivät aukea sillä oikein

Verkkokurssit ja verkkovalmennukset

Perheille

HAKU KÄYNNISSÄ: Taitoa tulevaan -voimavarakeskeinen verkkovalmennus itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten vanhemmille 26.10. – 27.11.2020.

Voimavarakeskeisessä verkkovalmennuksessa aiheina ovat mm. vanhemman oma aika ja jaksaminen, irtipäästämisen tunteet ja nuoren tukeminen omaan elämään. Valmennuksessa saat yksilöllistä tukea työntekijöiltä ja pohdintatehtäviä. Ryhmäkeskustelut ja vertaistuki toteutuvat videopuhelun välityksellä. Haku valmennukseen alkaa 24.8. Valmennus tehdään yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Elämänmuutostoiminnan kanssa.

Lisätietoja valmennuksesta löydät tästä  sekä Tukiliiton tapahtumakalenterista.

HAKU KÄYNNISSÄ: Näin haet henkilökohtaista apua -pienryhmäkurssi

Tarvitsetko apua kouluikäisen lapsesi henkilökohtaisen avun hakemuksen täyttämiseen? Jos henkilökohtaisen avun hakeminen tuntuu monimutkaiselta, tämä kurssi on juuri sinulle. Kurssi on tarkoitettu kouluikäisten lasten vanhemmille ja muille läheisille, jotka haluaisivat hakea vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua lapselle tai nuorelle vapaa-aikaa varten. Tällä kurssilla hakemus täytetään yhdessä.

Kurssille haetaan 14.9. – 14.10. välisenä aikana. Kurssille valitut saavat pienen ennakkotehtävän ja kurssimateriaalin etukäteen. Kurssin verkkotapaamiset ovat keskiviikkoina 21.10. ja 11.11. klo 18-19.30. Lue lisää ja ilmoittaudu tästä.

Ammattilaisille

Syksyllä 2020 perheitä kohtaaville ammattilaisille verkkokoulutukset:

Vanhempien kohtaamisesta, kun vanhemmilla on tuen tarvetta.

Tietoa erityisestä sisaruudesta.

Lasten osallisuudesta (lisätietoja myöhemmin, kurssin osuus toteutuu marras-joulukuussa).

Itseopiskeltavat verkkokurssit läheisille ja ammattilaisille

Palvelusuunnitelma tutuksi, Erityishuolto-ohjelma tutuksi ja henkilökohtainen apu tutuksi ovat avoimia itseopiskelukurseja kaikille asiasta kiinnostuneille. Kurssin voi suorittaa omaan tahtiin joko yksin tai vaikka läheisen kanssa.Lue lisää kursseista.

Verkkovertaisryhmät

Voikukkia-ryhmä huostaanotettujen lasten vanhemmille. Lue lisää täältä.

Keväällä 2020 kokeiltu Tsemppiryhmä toteutuu jälleen syksyllä. Seuraa ilmoittelua. Tsemppiryhmä on tarkoitettu sinulle, jos sinulla on alle 10-vuotias lapsi tai lapsia ja lapsellasi on erityisen tuen tarvetta tai sinulla itselläsi on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä.

Voit tulla mukaan myös, jos sinulla ja lapsellasi molemmilla on tuentarvetta. Tsemppiryhmässä jaetaan arjen kokemuksia ja mietteitä vanhemmuudesta poikkeuksellisessa tilanteessa. Ryhmästä saat vinkkejä omaan jaksamiseen, arjen sujumiseen ja yhteiseen tekemiseen. Ryhmä kokoontuu verkossa. Tarvitset osallistumista varten tietokoneen, tablettitietokoneen tai älypuhelimen sekä interneyhteyden.

Harvinaisnuorten chat-ryhmä

Harvinaiskeskus Norion vetämä kahden tunnin mittainen chat-ryhmä järjestetään Tukinetissä. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Tulevat chat-ajat löytyvät Harvinaiskeskus Norion sivuilta https://www.norio-keskus.fi/palvelut/vertaistuki/nuorille.html

Keskustelun teema nousee nuorten tarpeista. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Chat-ryhmiä on tarjolla myös keväällä 2020. Seuraa ilmoittelua.

Suljettuja ryhmiä

Lisäksi jo alkaneita, suljettuja ryhmiä on perustettu muun muassa harvinaiseen PWS-oireyhtymään sekä Mahti-kurssilla FASD:iin liittyen.

Muuta apua ja tukea verkon kautta

Harvinaiskeskus Norion chat

Harvinaiskeskus Norioon on mahdollista ottaa yhteyttä kotisivujen www.norio-keskus.fi chatin kautta. Chat-ikkuna aukeaa aina kun henkilökuntaa on chatissa ja kysyä voi mitä tahansa Harvinaiskeskus Norion palveluihin ja harvinaisiin tai perinnöllisiin sairauksiin liittyen.

Verkkovertaistuen kehittäjien ryhmä

Verkkovertaistukea tukeville tai sen aloittamista suunnitteleville järjestötyöntekijöille on perustettu suljettu ryhmä Tukinettiin. Tule mukaan jakamaan kokemuksia ja ideoimaan verkkovertaistuen kehittämistä. Ryhmään ”Hae”-nappi näkyy, kun olet kirjautunut Tukinettiin muulla tunnuksella, kuin sellaisella jolla hallinnoit omia Tukinetin ryhmiäsi. Ryhmä löytyy täältä, kun olet kirjautuneena Tukinettiin.

Tutustu Tukiliiton verkkovertaistuen sääntöihin

Olemme määritelleet sääntöjä ja periaatteita, jotka auttavat meitä kaikkia toimimaan verkossa kunnioittaen toisia. Ryhmän ohjaajalla on oikeus poistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvä henkilö ryhmästä. Haluamme, että keskustelu on rakentavaa ja toisia tukevaa. Ryhmissä noudatetaan hyvää verkkokeskustelun tapaa. Ryhmässä jaetaan vertaisten kokemuksia. Haluamme, että verkkovertaisryhmissä keskitytään uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytämiseen sekä osallistujien voimavarojen vahvistamiseen.

Verkkovertaistuen säännöt (pdf).