Verkkoauttaminen

Verkkoauttaminen on verkossa järjestettyjä kursseja, valmennusta, keskusteluja sekä vertaistukea.

Verkossa tapahtuu

Verkkotarjontamme hyödyntämiseen riittävät tavanomaiset netinkäyttötaidot ja tietokone, tabletti tai älypuhelin. Suosittelemme käyttämään jotain muuta nettiselainta, kuin Internet Exploreria, koska esimerkiksi Tukinetin sivut eivät aukea sillä oikein.

Verkkovälitteiset tapahtumat

Kaikille avoin Verkkokahvila

tiistaina 5.5. kello 17 – 19
tiistaina 12.5. kello 17 – 19
tiistaina 19.5. kello 17 – 19
tiistaina 26.5. kello 17 – 19
tiistaina 2.6.  kello 17 – 19
tiistaina 9.6. kell0 17 – 19 ja
tiistaina 16.6. kello 17 – 19

Verkkokahvilaan voit liittyä tälle sivulle tulevasta linkistä. Et tarvitse käyttäjätunnuksia etukäteen. Mikäli kirjautumisessa on ongelmia, soita 040 6743 631/Wilma

Linkin avauduttua, hyväksy kutsu liittyä kanavalle. Sen jälkeen avautuu ninchat-ikkuna. Valitse “Luo tunnus”. Anna pyydettäessä nimimerkki. Sähköpostiosoitetta tai salasanaa ei tarvitse laittaa.Valitse “Luo vierastunnus” ja voit aloittaa keskustelun muiden kanssa.

Tarjoamme kohtaamispaikan verkossa. Istahda omalle kotisohvalle ja tule verkkokahvilaan. Verkkokahvilassamme voit jutella muiden kanssa tämän yllättävän tilanteen vaikutuksista omaan ja perheesi elämään.

Verkkovertaisryhmät Tukinetissä

Ennakkotiedoista poiketen Tukea tulevaan – itsenäistyvien nuorten vanhempien ryhmä toteutuu syksyllä 2020.

Tsemppiryhmä

Tsemppiryhmä on tarkoitettu sinulle, jos

sinulla on alle 10-vuotias lapsi tai lapsia
JA
lapsellasi on erityisen tuen tarvetta
sinulla itselläsi on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä.
Voit tulla mukaan myös, jos sinulla ja lapsellasi molemmilla on tuentarvetta. Tsemppiryhmässä jaetaan arjen kokemuksia ja mietteitä vanhemmuudesta poikkeuksellisessa tilanteessa. Ryhmästä saat vinkkejä omaan jaksamiseen, arjen sujumiseen ja yhteiseen tekemiseen. Lue lisää ja hae mukaan klikkaamalla tätä tekstiä.

Verkkovertaisryhmä vanhemmille tai vanhemmuudesta haaveileville, joilla itsellään on kehitysvamma tai vastaavaa tuen tarvetta

Tämä ryhmä on tarkoitettu kehitysvammaisille aikuisille ja muille vastaava tukea tarvitseville ihmisille, jotka haaveilevat vauvasta tai joita mietityttävät lapsen saaminen sekä vanhemmaksi tuleminen. Vahvistu vanhempana -hanke järjestää verkkovertaisryhmän Tukinetissä.

Ryhmässä voit keskustella vanhemmaksi tulemiseen tai vauvahaaveisiin liittyvistä asioista muiden samanlaisessa tilanteessa olevien ihmisten kanssa. Seuraavan kerran ryhmään otetaan lisää osallistujia elokuussa. Klikkaa tästä, niin saat lisätietoja ryhmästä ja siihen liittymisestä.

Vahvistu vanhempana -verkkovertaisryhmä isovanhemmille

Ryhmä on tarkoitettu isovanhemmille, joiden kehitysvammainen aikuinen lapsi on itse tullut vanhemmaksi. Ryhmässä jaetaan omia kokemuksia, ajatuksia ja tunteita muiden isovanhempien kanssa. Et ole ainoa! Toistaiseksi ryhmä on täynnä, mutta vapautuvista paikoista tai toisen vastaavan ryhmän perustamisesta voi kysyä hankkeen työntekijöiltä. Lisätietoja löydät tapahtuman sivulta https://www.tukiliitto.fi/tapahtuma/verkkovertaisryhma-isovanhemmille/
Järjestäjänä Tukiliiton Vahvistu vanhempana -hanke.

Harvinaisnuorten chat-ryhmä

Harvinaiskeskus Norion vetämä kahden tunnin mittainen chat-ryhmä järjestetään Tukinetissä. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Tulevat chat-ajat löytyvät Harvinaiskeskus Norion sivuilta https://www.norio-keskus.fi/palvelut/vertaistuki/nuorille.html

Keskustelun teema nousee nuorten tarpeista. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Chat-ryhmiä on tarjolla myös keväällä 2020. Seuraa ilmoittelua.

Suljettuja ryhmiä

Lisäksi jo alkaneita, suljettuja ryhmiä on perustettu muun muassa harvinaiseen PWS-oireyhtymään sekä Mahti-kurssilla FASD:iin liittyen.

Verkkokurssit ja verkkovalmennukset

Perheille

Tietoa tulevaan -verkkokurssi paljon tukea tarvitsevien nuorten vanhemmille 1.9.-9.10.2020.

Kurssin aiheina ovat mm. palvelujen suunnittelu, tuettu päätöksenteko, asumiseen ja päivittäiseen toimintaan liittyvät asiat. Kurssilla saat tietopaketin kustakin aiheesta ja viikoittaisessa ryhmächatissa asiantuntija vastaa kysymyksiisi. Ilmoittautuminen alkaa 1.6.2020. Lue lisää ja ilmoittaudu tästä!

Taitoa tulevaan -voimavarakeskeinen verkkovalmennus nuorten vanhemmille 26.10. – 27.11.2020

Ota hetki aikaa itsellesi ja omille ajatuksillesi ja tule verkkovalmennukseen pysähtymään ja jakamaan ajatuksiasi muuttuneessa tilanteessa. Suunnataan ajatukset voimavarojen vahvistamiseen ja pohditaan myös tulevaisuutta ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä asioita. Valmennus on tarkoitettu vanhemmille, joiden nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Valmennuksessa saat yksilöllistä tukea valmentajilta ja ryhmässä kohtaat toisia vanhempia. . Haku valmennukseen alkaa 24.8. Tavalliset netinkäyttötaidot riittävät osallistumiseen.

Valmennus on osallistujalle maksuton. Järjestäjänä Tuleva-hanke yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa. Lisätietoja valmennuksesta löydät tästä.

Itseopiskeltavat verkkokurssit läheisille ja ammattilaisille

Palvelusuunnitelma tutuksi, Erityishuolto-ohjelma tutuksi ja henkilökohtainen apu tutuksi ovat avoimia itseopiskelukurseja kaikille asiasta kiinnostuneille. Kurssin voi suorittaa omaan tahtiin joko yksin tai vaikka läheisen kanssa.Lue lisää kursseista.

Muuta apua ja tukea verkon kautta

Harvinaiskeskus Norion chat

Harvinaiskeskus Norioon on mahdollista ottaa yhteyttä kotisivujen www.norio-keskus.fi chatin kautta. Chat-ikkuna aukeaa aina kun henkilökuntaa on chatissa ja kysyä voi mitä tahansa Harvinaiskeskus Norion palveluihin ja harvinaisiin tai perinnöllisiin sairauksiin liittyen.

Verkkovertaistuen kehittäjien ryhmä

Verkkovertaistukea tukeville tai sen aloittamista suunnitteleville järjestötyöntekijöille on perustettu suljettu ryhmä Tukinettiin. Tule mukaan jakamaan kokemuksia ja ideoimaan verkkovertaistuen kehittämistä. Ryhmään “Hae”-nappi näkyy, kun olet kirjautunut Tukinettiin muulla tunnuksella, kuin sellaisella jolla hallinnoit omia Tukinetin ryhmiäsi. Ryhmä löytyy täältä, kun olet kirjautuneena Tukinettiin.

Tutustu Tukiliiton verkkovertaistuen sääntöihin

Olemme määritelleet sääntöjä ja periaatteita, jotka auttavat meitä kaikkia toimimaan verkossa kunnioittaen toisia. Ryhmän ohjaajalla on oikeus poistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvä henkilö ryhmästä. Haluamme, että keskustelu on rakentavaa ja toisia tukevaa. Ryhmissä noudatetaan hyvää verkkokeskustelun tapaa. Ryhmässä jaetaan vertaisten kokemuksia. Haluamme, että verkkovertaisryhmissä keskitytään uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytämiseen sekä osallistujien voimavarojen vahvistamiseen.

Verkkovertaistuen säännöt (pdf).