Verkkoauttaminen

Verkkoauttaminen on verkossa järjestettyjä kursseja, valmennusta, keskusteluja sekä vertaistukea.

Verkossa tapahtuu

Verkkotarjontamme hyödyntämiseen riittävät tavanomaiset netinkäyttötaidot ja tietokone, tabletti tai älypuhelin. Suosittelemme käyttämään jotain muuta nettiselainta, kuin Internet Exploreria, koska esimerkiksi Tukinetin sivut eivät aukea sillä oikein

Verkkokurssit ja verkkovalmennukset

Perheille

Verkkokeskustelu: Haastavat tilanteet, alustus ja keskustelu (Teams)

Teams-keskustelu kello 18 – 19.30. Ilmoittautuminen on päättynyt, koska osallistujamäärä täyttyi.

Tule kuuntelemaan ja pohtimaan, miten vanhemman tai läheisen kannattaa toimia, kun lapsen tai nuoren käyttäytyminen tuntuu arjen tilanteissa haastavalta. Teams-keskustelu on tarkoitettu kaikille, joita aihe koskettaa omassa arjessa. Linkki tapahtumaan.

Ammattilaisille

Habaa perhetyöhön -verkkoseminaari ammattilaisille 1.12.2020

Tämä seminaari on sinulle, perheitä kohtaava ammattilainen. Tule löytämään uusia näkökulmia ja keinoja perheiden kanssa työskentelyyn silloin, kun perheessä on erityistä tukea tarvitseva perheenjäsen tai harvinaissairaus. Seminaarissa esittelemme kokemuksia ja käytännön keinoja Tukiliiton kehittämishankkeista, perhetyöstä, Harvinaiskeskus Norion ja Kehitysvammatuki57 ry:n toiminnasta. Puheenvuoroissa tarkastellaan voimavara- ja ratkaisukeskeisyyttä erilaisista näkökulmista. Seminaariin osallistujat saavat mukaan välineitä arjen työhön, monimuotoisten perheiden ja perhetilanteiden tukemiseen. Linkki tapahtumaan.

Syksyllä 2020 perheitä kohtaaville ammattilaisille verkkokoulutukset:

Vanhempien kohtaamisesta, kun vanhemmilla on tuen tarvetta.

Tietoa erityisestä sisaruudesta.

Lasten osallisuudesta (lisätietoja myöhemmin, kurssin osuus toteutuu marras-joulukuussa).

Itseopiskeltavat verkkokurssit läheisille ja ammattilaisille

Palvelusuunnitelma tutuksi, Erityishuolto-ohjelma tutuksi ja henkilökohtainen apu tutuksi ovat avoimia itseopiskelukurseja kaikille asiasta kiinnostuneille. Kurssin voi suorittaa omaan tahtiin joko yksin tai vaikka läheisen kanssa.Lue lisää kursseista.

Verkkovertaisryhmät

Voikukkia-ryhmä huostaanotettujen lasten vanhemmille. Lue lisää täältä.

Keväällä 2020 kokeiltu Tsemppiryhmä toteutuu jälleen syksyllä. Seuraa ilmoittelua. Tsemppiryhmä on tarkoitettu sinulle, jos sinulla on alle 10-vuotias lapsi tai lapsia ja lapsellasi on erityisen tuen tarvetta tai sinulla itselläsi on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä.

Voit tulla mukaan myös, jos sinulla ja lapsellasi molemmilla on tuentarvetta. Tsemppiryhmässä jaetaan arjen kokemuksia ja mietteitä vanhemmuudesta poikkeuksellisessa tilanteessa. Ryhmästä saat vinkkejä omaan jaksamiseen, arjen sujumiseen ja yhteiseen tekemiseen. Ryhmä kokoontuu verkossa. Tarvitset osallistumista varten tietokoneen, tablettitietokoneen tai älypuhelimen sekä interneyhteyden.

Harvinaisnuorten chat-ryhmä

Harvinaiskeskus Norion vetämä kahden tunnin mittainen chat-ryhmä järjestetään Tukinetissä. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Tulevat chat-ajat löytyvät Harvinaiskeskus Norion sivuilta https://www.norio-keskus.fi/palvelut/vertaistuki/nuorille.html

Keskustelun teema nousee nuorten tarpeista. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Chat-ryhmiä on tarjolla myös keväällä 2020. Seuraa ilmoittelua.

Suljettuja ryhmiä

Lisäksi jo alkaneita, suljettuja ryhmiä on perustettu muun muassa harvinaiseen PWS-oireyhtymään sekä Mahti-kurssilla FASD:iin liittyen.

Muuta apua ja tukea verkon kautta

Harvinaiskeskus Norion chat

Harvinaiskeskus Norioon on mahdollista ottaa yhteyttä kotisivujen www.norio-keskus.fi chatin kautta. Chat-ikkuna aukeaa aina kun henkilökuntaa on chatissa ja kysyä voi mitä tahansa Harvinaiskeskus Norion palveluihin ja harvinaisiin tai perinnöllisiin sairauksiin liittyen.

Verkkovertaistuen kehittäjien ryhmä

Verkkovertaistukea tukeville tai sen aloittamista suunnitteleville järjestötyöntekijöille on perustettu suljettu ryhmä Tukinettiin. Tule mukaan jakamaan kokemuksia ja ideoimaan verkkovertaistuen kehittämistä. Ryhmään ”Hae”-nappi näkyy, kun olet kirjautunut Tukinettiin muulla tunnuksella, kuin sellaisella jolla hallinnoit omia Tukinetin ryhmiäsi. Ryhmä löytyy täältä, kun olet kirjautuneena Tukinettiin.

Tutustu Tukiliiton verkkovertaistuen sääntöihin

Olemme määritelleet sääntöjä ja periaatteita, jotka auttavat meitä kaikkia toimimaan verkossa kunnioittaen toisia. Ryhmän ohjaajalla on oikeus poistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvä henkilö ryhmästä. Haluamme, että keskustelu on rakentavaa ja toisia tukevaa. Ryhmissä noudatetaan hyvää verkkokeskustelun tapaa. Ryhmässä jaetaan vertaisten kokemuksia. Haluamme, että verkkovertaisryhmissä keskitytään uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytämiseen sekä osallistujien voimavarojen vahvistamiseen.

Verkkovertaistuen säännöt (pdf).