Verkkoauttaminen

Verkkoauttaminen on verkossa järjestettyjä kursseja, valmennusta, keskusteluja sekä vertaistukea.

Verkossa tapahtuu

Verkkotarjontamme hyödyntämiseen riittävät tavanomaiset netinkäyttötaidot ja tietokone, tabletti tai älypuhelin. Suosittelemme käyttämään jotain muuta nettiselainta, kuin Internet Exploreria, koska esimerkiksi Tukinetin sivut eivät aukea sillä oikein.

Verkkovertaisryhmät Tukinetissä

Verkkovertaisryhmä alle 16-vuotiaiden lasten vanhemmille

Ryhmä on tarkoitettu vanhemmille, joiden lapsilla on kehitysvamma tai vastaavaa tuen tarvetta. Ryhmässä on mahdollista keskustella muiden vanhempien kanssa arjen asioista ja mieltä askarruttavista asioista, lapsen kasvamisesta nuoreksi. Anonyymia chat-keskustelua ohjaa kaksi vertaisäitiä. Ryhmään hakiessa kysymme osallistujilta henkilötietoja ja perhetilannetta. Vastauksia lukevat vain hakemuksia vastaanottavat työntekijät.
Ryhmä kokoontuu 26.2., 11.3., 25.3., 8.4., 22.4 klo 18-19.30 Tukinetissä. Ilmoitamme tällä sivulla, kun ryhmä avataan ilmoittautumista varten. Lisätietoja Tanja Laatikainen, tanja.laatikainen@tukiliitto.fi, 040 5268 272.
Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

Ennakkotiedoista poiketen Tukea tulevaan – itsenäistyvien nuorten vanhempien ryhmä toteutuu syksyllä 2020.

Verkkovertaisryhmä vanhemmille tai vanhemmuudesta haaveileville, joilla itsellään on kehitysvamma tai vastaavaa tuen tarvetta

Tämä ryhmä on tarkoitettu kehitysvammaisille aikuisille ja muille vastaava tukea tarvitseville ihmisille, jotka haaveilevat vauvasta tai joita mietityttävät lapsen saaminen sekä vanhemmaksi tuleminen. Vahvistu vanhempana -hanke järjestää verkkovertaisryhmän Tukinetissä.

Ryhmässä voit keskustella vanhemmaksi tulemiseen tai vauvahaaveisiin liittyvistä asioista muiden samanlaisessa tilanteessa olevien ihmisten kanssa. Seuraavan kerran ryhmään otetaan lisää osallistujia elokuussa. Klikkaa tästä, niin saat lisätietoja ryhmästä ja siihen liittymisestä.

Vahvistu vanhempana -verkkovertaisryhmä isovanhemmille

Ryhmä on tarkoitettu isovanhemmille, joiden kehitysvammainen aikuinen lapsi on itse tullut vanhemmaksi. Ryhmässä jaetaan omia kokemuksia, ajatuksia ja tunteita muiden isovanhempien kanssa. Et ole ainoa! Toistaiseksi ryhmä on täynnä, mutta vapautuvista paikoista tai toisen vastaavan ryhmän perustamisesta voi kysyä hankkeen työntekijöiltä. Lisätietoja löydät tapahtuman sivulta https://www.tukiliitto.fi/tapahtuma/verkkovertaisryhma-isovanhemmille/
Järjestäjänä Tukiliiton Vahvistu vanhempana -hanke.

Harvinaisnuorten chat-ryhmä

Harvinaiskeskus Norion vetämä kahden tunnin mittainen chat-ryhmä järjestetään Tukinetissä. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Tulevat chat-ajat löytyvät Harvinaiskeskus Norion sivuilta https://www.norio-keskus.fi/palvelut/vertaistuki/nuorille.html

Keskustelun teema nousee nuorten tarpeista. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Chat-ryhmiä on tarjolla myös keväällä 2020. Seuraa ilmoittelua.

Suljettuja ryhmiä

Lisäksi jo alkaneita, suljettuja ryhmiä on perustettu muun muassa harvinaiseen PWS-oireyhtymään sekä Mahti-kurssilla FASD:iin liittyen.

Verkkokurssit ja verkkovalmennukset

Perheille

Tietoa tulevaan -verkkokurssi nuorten vanhemmille, kun nuori on täysi-ikäistymässä 9.3. – 7.4.2020

Verkkokurssi vanhemmille, joiden nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Kurssin tavoitteena on lisätä perheiden tietoa palveluista, tukitoimista ja oikeuksista, kun nuori on täysi-ikäistymässä. Aiheet ovat: palveluiden suunnittelu, oma koti, henkilökohtainen apu ja tuki nuoren asioiden hoidossa. Tavalliset netinkäyttötaidot riittävät osallistumiseen. Kurssi on osallistujalle maksuton.
Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

”Ammattitaidolla järjestetty kurssi. Tuntuu hyvältä, kun jostakin saa näin tärkeää tietoa näin helposti.” (osallistujan kommentti)

Järjestäjänä Tukiliiton verkkoauttamisen Tuleva-hanke yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa.
Ilmoittautuminen verkkokurssille alkaa 3.2. Kurssille mahtuu 20 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Taitoa tulevaan -voimavarakeskeinen verkkovalmennus nuorten vanhemmille 13.4. – 26.5.2020

Verkkovalmennus vanhemmille, joiden noin 13 – 29 -vuotiaalla nuorella on kehitysvamma tai vastaavia tuentarpeita. Verkkovalmennuksen tavoitteena on vahvistaa vanhempien voimavaroja ja vanhemmuuden taitoja olla nuoren tukena itsenäistymisvaiheessa. Valmennus sopii vanhemmille, jotka haluavat pohtia omaa prosessiaan, kun nuori itsenäistyy. Valmennuksen teemoja ovat irtipäästäminen, oma aika ja oma hyvinvointi sekä muuttuva vanhemmuus. Tavalliset netinkäyttötaidot riittävät osallistumiseen. Valmennus on osallistujalle maksuton. Järjestäjänä Tuleva-hanke yhteistyössä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön elämänmuutostoiminnan kanssa. Lisätietoja valmennuksesta löydät tästä. Hakuaika valmennukseen 12.2. – 27.3. Valmennukseen otetaan kymmenen osallistujaa hakemusten perusteella. Täytä hakulomake tästä.

Ammattilaisille

Verkkokoulutus perheitä kohtaaville ammattilaisille

Kehitysvammaisten Tukiliiton toteuttama koulutus on tarkoitettu kaikille perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille. Koulutus sisältää tietoa ja keinoja niiden perheiden kohtaamiseen, joissa on enemmän tukea tarvitseva perheenjäsen.

Koulutus sisältää kolme aihekokonaisuutta: Erityinen sisaruus, lapsen osallisuus ja vammaisten henkilöiden vanhemmuus. Jokaisen aihekokonaisuuden suorittamiseen on aikaa 3 viikkoa. Työaikaa suorittamiseen kuluu noin 1 – 2 h /viikko. Koulutuksen voi suorittaa kokonaan tai valita vain se osuuden, joka koskettaa omaa työtä. Osallistua voi itsenäisesti tai yhdessä työyhteisön kesken. Koulutus on maksuton.

Ennakkotieto -chatti on tarkoitettu ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneita tästä koulutuksesta. Mahdollisuus kysyä lisätietoa ja keskustella koulutuksen järjestäjien kanssa. Chatti on Tukinetissä.

27.1. – 16.2.2020 Vahvistu vanhempana. Osio sisältää tietoa ja käytännön keinoja niiden perheiden kohtaamiseen, joissa yhdellä tai useammalla vanhemmalla on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä, esimerkiksi kehitysvamma.

9.– 29.3.2020 Erityinen sisaruus. Osio sisältää sekä kirjallisuuteen että kokemustietoon pohjautuvaa tietoa pitkäaikaissairaan tai vammaisen henkilön sisaruuteen, aiheeseen liittyviä materiaaleja sekä käytännön vinkkejä sisarusten huomioimiseen.

30.3. – 19.4.2020 Lapsen osallisuus. Osio sisältää tietoa vammaisen lapsen osallisuudesta ja sen oikeudellisesta perustasta, sekä käytännön vinkkejä puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien käyttöön. (Huom! Tämä koulutus myös 25.11.-15.12.2019)

Mitä koulutuksessa tehdään

Koulutuksen kaikki kolme osiota sisältävät videoluentoja ja ohjevideoita, kirjallista materiaalia sekä tehtäviä. Ennakkotieto-chatin lisäksi jokaisen osion lopussa järjestetään syventävä chatti, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Syventävä-chatti tarjoaa mahdollisuuden vielä keskustella koulutuksen teemoista ja heränneistä kysymyksistä muiden osallistujien ja kurssin vetäjien kanssa.

Osallistuaksesi koulutukseen tarvitset Tukinet tunnukset. Voit luoda tunnukset Tukinetissä. Oikeasta yläkulmasta löytyy “kirjaudu”, jota klikkaamalla pääset luomaan tunnukset. Voit katsoa videon tunnusten luomisesta tästä.

Kun olet luonut itsellesi tunnukset, löydä koulutukset valitsemalla toimijoista Kehitysvammaisten Tukiliiton ja selaamalla teemojamme. Mikäli jo käytät Tukinettiä esimerkiksi jonkin järjestön työntekijän tai vapaaehtoisen käyttäjätunnuksilla, ryhmän “Hae”-nappi ei tule näkyviin. Ryhmiin osallistumista varten tarvitset tavalliset käyttäjätunnukset.

Mukana koulutusta toteuttamassa Tukiliiton Perheily, Erityinen sisaruus -hanke ja Vahvistu vanhempana -hanke.

Muuta apua ja tukea verkon kautta

Harvinaiskeskus Norion chat

Harvinaiskeskus Norioon on mahdollista ottaa yhteyttä kotisivujen www.norio-keskus.fi chatin kautta. Chat-ikkuna aukeaa aina kun henkilökuntaa on chatissa ja kysyä voi mitä tahansa Harvinaiskeskus Norion palveluihin ja harvinaisiin tai perinnöllisiin sairauksiin liittyen.

Verkkovertaistuen kehittäjien ryhmä

Verkkovertaistukea tukeville tai sen aloittamista suunnitteleville järjestötyöntekijöille on perustettu suljettu ryhmä Tukinettiin. Tule mukaan jakamaan kokemuksia ja ideoimaan verkkovertaistuen kehittämistä. Ryhmään “Hae”-nappi näkyy, kun olet kirjautunut Tukinettiin muulla tunnuksella, kuin sellaisella jolla hallinnoit omia Tukinetin ryhmiäsi. Ryhmä löytyy täältä, kun olet kirjautuneena Tukinettiin.

Tutustu Tukiliiton verkkovertaistuen sääntöihin

Olemme määritelleet sääntöjä ja periaatteita, jotka auttavat meitä kaikkia toimimaan verkossa kunnioittaen toisia. Ryhmän ohjaajalla on oikeus poistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvä henkilö ryhmästä. Haluamme, että keskustelu on rakentavaa ja toisia tukevaa. Ryhmissä noudatetaan hyvää verkkokeskustelun tapaa. Ryhmässä jaetaan vertaisten kokemuksia. Haluamme, että verkkovertaisryhmissä keskitytään uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytämiseen sekä osallistujien voimavarojen vahvistamiseen.

Verkkovertaistuen säännöt (pdf).