Verkkoauttaminen

Verkkoauttaminen on verkossa järjestettyjä kursseja, valmennusta, keskusteluja sekä vertaistukea.

Verkossa tapahtuu

Verkkotarjontamme hyödyntämiseen riittävät tavanomaiset netinkäyttötaidot ja tietokone, tabletti tai älypuhelin. Suosittelemme käyttämään jotain muuta nettiselainta, kuin Internet Exploreria, koska esimerkiksi Tukinetin sivut eivät aukea sillä oikein. Päivitämme tammikuussa 2021 kevään verkkotapahtumia tälle sivulle. Tulossa on monenlaista tapahtumaa, joista osa löytyy jo tapahtumakalenteristamme.

Verkkokurssit ja verkkovalmennukset

Perheille

18.1. – 8.2. Miniverkkokurssi: Jatko-opinnot ja polkuja työelämään.

22.3.-25.4. Tiedollinen verkkokurssi itsenäistyvien nuorten perheille palveluista, omaan kotiin muuttamisesta ja itsenäistymisestä.

19.4.-28.5. Voimavarakeskeinen verkkovalmennus itsenäistymisvaiheessa olevien nuorten vanhemmille.

Ammattilaisille

Itseopiskeltavat verkkokurssit läheisille ja ammattilaisille

Palvelusuunnitelma tutuksi, Erityishuolto-ohjelma tutuksi ja henkilökohtainen apu tutuksi ovat avoimia itseopiskelukurseja kaikille asiasta kiinnostuneille. Kurssin voi suorittaa omaan tahtiin joko yksin tai vaikka läheisen kanssa.Lue lisää kursseista.

Verkkovertaisryhmät

Harvinaisnuorten chat-ryhmä

Harvinaiskeskus Norion vetämä kahden tunnin mittainen chat-ryhmä järjestetään Tukinetissä. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Tulevat chat-ajat löytyvät Harvinaiskeskus Norion sivuilta https://www.norio-keskus.fi/palvelut/vertaistuki/nuorille.html

Keskustelun teema nousee nuorten tarpeista. Keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki harvinaista sairautta sairastavat nuoret ilman tiukkoja ikärajoja. Chat-ryhmiä on tarjolla myös keväällä 2020. Seuraa ilmoittelua.

Suljettuja ryhmiä

Lisäksi jo alkaneita, suljettuja ryhmiä on perustettu muun muassa harvinaiseen PWS-oireyhtymään sekä Mahti-kurssilla FASD:iin liittyen.

Muuta apua ja tukea verkon kautta

Harvinaiskeskus Norion chat

Harvinaiskeskus Norioon on mahdollista ottaa yhteyttä kotisivujen www.norio-keskus.fi chatin kautta. Chat-ikkuna aukeaa aina kun henkilökuntaa on chatissa ja kysyä voi mitä tahansa Harvinaiskeskus Norion palveluihin ja harvinaisiin tai perinnöllisiin sairauksiin liittyen.

Verkkovertaistuen kehittäjien ryhmä

Verkkovertaistukea tukeville tai sen aloittamista suunnitteleville järjestötyöntekijöille on perustettu suljettu ryhmä Tukinettiin. Tule mukaan jakamaan kokemuksia ja ideoimaan verkkovertaistuen kehittämistä. Ryhmään ”Hae”-nappi näkyy, kun olet kirjautunut Tukinettiin muulla tunnuksella, kuin sellaisella jolla hallinnoit omia Tukinetin ryhmiäsi. Ryhmä löytyy täältä, kun olet kirjautuneena Tukinettiin.

Tutustu Tukiliiton verkkovertaistuen sääntöihin

Olemme määritelleet sääntöjä ja periaatteita, jotka auttavat meitä kaikkia toimimaan verkossa kunnioittaen toisia. Ryhmän ohjaajalla on oikeus poistaa sääntöjen vastaisesti käyttäytyvä henkilö ryhmästä. Haluamme, että keskustelu on rakentavaa ja toisia tukevaa. Ryhmissä noudatetaan hyvää verkkokeskustelun tapaa. Ryhmässä jaetaan vertaisten kokemuksia. Haluamme, että verkkovertaisryhmissä keskitytään uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytämiseen sekä osallistujien voimavarojen vahvistamiseen.

Verkkovertaistuen säännöt (pdf).