Kehitysvammaisten ihmisten oikeudet eivät toteudu ilman omaa kotia ja riittävää toimeentuloa

31.01.2023

Eduskuntavaalien lähestyessä haluamme muistuttaa ehdokkaita kehitysvammaisten ihmisten oikeudesta riittävään toimeentuloon ja kotiin. Koti ei ole sitä, että joutuu asumaan siellä, minne milloinkin määrätään. Riittävä toimeentulo ei ole sitä, että avustajan kanssa on lähdettävä ruokajonoon.

Kehitysvammaisten Tukiliiton vaalitavoite on saada hallitusohjelmaan kirjauksia kehitysvammaisten ja vastaavaa tukea tarvitsevien ihmisten toimeentulosta ja asumisesta.

Tukiliitto vaatii uudelta hallitukselta toimeentulon ja asumisen tekoja, jotta kehitysvammaisten ihmisten oikeudet toteutuvat Suomessa. Tukiliiton hallitusohjelmatavoitteet pohjautuvat Suomea sitovaan ja velvoittavaan YK:n yleissopimukseen vammaisten henkilöiden oikeuksista

Toimeentulon ja asumisen teemoihin voi tutustua sivulla: Eduskuntavaalit 2023.

Tavoitteistamme löytyy tietoa myös selkokielellä, ja lisäksi olemme koonneet materiaalia paikallisten vaalitapahtumien järjestämiseen, päivitämme muun muassa valmiita kysymyspaketteja taustatietoineen. Aineistoja voi soveltaa myös muihin samoja teemoja käsitteleviin tapahtumiin.

Sosiaalisessa mediassa käytämme vaalivaikuttamisen tunnisteita:

#YKvammaissopimus
#MikäTekeeKodin