Digitalisaation haasteet ja mahdollisuudet

28.10.2020

Tukiliiton sosiaalisessa mediassa nostamme viikolla 45 esiin digitalisaatioita ja ihmisten digitaitojen merkitystä arjessa. Haluamme kertoa ihmisten erilaisia tarinoita, mutta myös tuoda keskusteluun laajempia rakenteellisia, digitalisaation luomia ongelmia ja ratkaisuehdotuksia.

Seuraavan viikon aikana 2.–8.11.2020 nostamme esiin Tukiliiton sosiaalisessa mediassa digitalisaation haasteita sekä mahdollisuuksia. Haluamme kertoa ihmisten erilaisia tarinoita ja kokemuksia, sekä tuoda keskusteluun, kuinka digiyhteiskunta aiheuttaa syrjäytymistä, että pohtia ratkaisuja saavutettavampaan digitaaliseen toimintaympäristöön.

Digitalisaatio vaikuttaa meidän kaikkien arkeen, eikä kukaan meistä voi elää ilman sitä. Palveluiden sähköistyminen on vaikeuttanut osan ihmisistä pankkiasiointia ja ilman sähköpostia ei voi juuri kirjautua mihinkään palveluun netissä. Ohjelmien ja laitteiden päivitykset tuottavat hankaluuksia osaavallekin käyttäjälle, eivätkä kaikki saa tukea digitaitojen harjoitteluun.

Kerro meille onnistumisia ja kokemuksia digitalisaation vaikutuksista. Tukiliitto on järjestänyt aikuisille kehitysvammaisille ihmisille tietotekniikkakoulutuksia vuodesta 1996 alkaen. #kohtaamut #osallisuus #siksitukiliitto #digitaidot

Sähköisten viestintätaitojen hallinta tuo yhteiskunnan ja osallisuuden lähemmäksi ihmisiä, joilla on kehitysvamma. Verkon kautta ihmisille avautuu maailma, joka monista eri syistä olisi muutoin saavuttamattomissa. Tukiliitto on järjestänyt aikuisille kehitysvammaisille ihmisille tietotekniikkakoulutuksia vuodesta 1996 alkaen ja niihin on osallistunut arvioilta 1000 ihmistä. Tarve saavutettaviin koulutuksiin ei katoa milloinkaan, koska toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti.

Seuraavan viikon aikana nostamme esiin näkökulmia esimerkiksi digitalisaation merkityksestä ihmissuhteisiin, palveluiden saavutettavuuteen, harrastuksiin ja vapaa-aikaan. Kerro meille omia tai läheisesi onnistumisia ja kokemuksia digitalisaation vaikutuksista. Jaa ajatuksiasi, ideoitasi ja mielipiteitäsi, ja jaa keskustelua myös omissa verkostoissasi.

Osallistu rohkeasti keskusteluun some-kanavissamme:

Facebook.com/Tukiliitto

Twitter.com/Tukiliitto

Instagram.com/Tukiliitto

Voit käyttää tunnisteita: #kohtaamut #YKvammaissopimus #osallisuus #siksitukiliitto #digitaidot

Kuvituskuvassa Heikki Suvilehto tutustuu tablettitietokoneeseen, Veijo Nikkanen antaa vinkkejä. Kuvaaja Laura Vesa.