Livekaveri

Mahtuisiko arkeesi yksi kaveri lisää? Haluatko tutustua uuteen ihmiseen – Jyväskylän tai Tampereen seuduilla?

Mitä livekaveruus on?

• Alueellista vapaaehtoistoimintaa. Livekaveritoimintaa järjestetään Jyväskylän ja Tampereen seuduilla.
  • Toiseen ihmiseen tutustumista. Yhteydenpito tapahtuu esimerkiksi soittamalla ja viestittelemällä. Livekaverit tapaavat ja tekevät asioita yhdessä – livenä, eli ihan kasvotusten.
  • Yhdenvertaista ja vastavuoroista kaveruutta, jossa toisella kaverilla on kehitysvamma tai vastaavaa tuen tarvetta ja toisella ei.
  • Vuorovaikutustaitojen ja vastuunottamisen harjoittelua.
  • Ennakkoluulojen rikkomista ja keino ehkäistä yksinäisyyttä!

Livekaveruudessa kaksi vapaaehtoista tutustuu toisiinsa pitämällä yhteyttä, tavaten toisiaan sekä tehden yhdessä haluamiaan asioita. Toisella vapaaehtoisella on kehitysvamma tai muu vastaava tuen tarve ja toisella ei. Vapaaehtoiset asuvat samoilla suunnilla, että tapaaminen onnistuu vaivattomasti.

Aivan kuten valtakunnallisessa digikaveritoiminnassa, livekaveruus ei ole tukihenkilötoimintaa. Livekaveruuden on tarkoitus olla yhdenvertaista vapaaehtoistoimintaa, jossa kumpikin antaa toiselleen omaa aikaa, ottaa vastuuta yhteydenpidosta sekä tapaamisista. Kumpikin haluaa tutustua henkilöön, johon omassa arjessa voisi olla muuten hankala tutustua. Tuomme ihmisiä yhteen!

Kaksi naista aurikolaiseissaan halaa, katsoo kameraan ja hymyilee.
Kuva: Leo Brinkmann

Kenelle livekaveritoiminta on tarkoitettu?

• Kaikille 16 vuotta täyttäneille. Livekaveruudessa ei ole yläikärajaa!
  • Henkilöille, joilla on kehitysvamma tai vastaava tuen tarve.
  • Henkilöille, joilla ei ole ymmärtämisen tuen tarvetta.
  • Kaikille, jotka haluavat tutustua itsestään erilaiseen ihmiseen ja joilla on livekaveruuteen tarvittavat taidot, välineet ja tuki.

Mitä taitoja ja välineitä livekaveruuteen tarvitaan?

• Oma puhelinnumero.
  • Puhelin ja taitoa tai tukea sen käyttöön.
  • Kykyä kommunikoida puheella tai siihen tarvittava tuki.
  • Riittävä suomen kielen kirjoitus- ja lukutaito tai tuki tähän.
  • Arjen peruskaveritaidot, eli kykyä ottaa toinen ihminen huomioon.
  • Kykyä tehdä aloitteita ja yhteisiä päätöksiä kaverin kanssa, tai tuki tähän.
  • Kykyä matkata tapaamaan kaveria ja tehdä kaverin kanssa yhdessä asioita, tai tuki näihin asioihin.
  • Tarvittaessa taustatukihenkilö kotiarjessa.

Kauanko livekaveruus kestää?

• Livekaverina toimiminen on määräaikaista.
  • Livekaveruuteen sitoudutaan noin kuudeksi kuukaudeksi tai vuodeksi kerrallaan.
  • Kaverikauden kesto sovitaan kaveriparikohtaisesti.

Mitä tukea vapaaehtoinen livekaveri saa?

• Haastattelu. Jokainen hakija haastattellaan. Pääset tutustumaan työntekijään, voit esittää kysymyksiä toiminnasta ja saat lisää tietoa.
    Haastattelu tapahtuu joko livetapaamisessa tai  videoyhteydellä.
  • Koulutus. Jokaiselle livekaverille järjestetään yksilöllinen koulutus. Kertaamme vapaaehtoistoiminnan ja yhdenvertaisen kaveritoiminnan periaatteet.
    Koulutuksessa käymme läpi myös toiminnan tavoitteita ja käytänteitä.
    Pohdimme yhdessä vapaaehtoisen roolia ja annamme vinkkejä yhteydenpitoon, tutustumiseen ja yhteiseen tekemiseen.
  • Materiaalia. Saat materiaalia yhteydenpidon ja vuorovaikutuksen tueksi.
  • Työntekijöiden tuki. Työntekijämme on mukana, kun tapaat kaverisi ensimmäisen kerran. Seuraamme tutustumisen etenemistä sekä tarjoamme siihen tukea ja vinkkejä.
  • Kohtaa mut -tilaisuudet. Jokaisella livekaverilla on mahdollisuus osallistua yhteisiin Kohtaa mut -tilaisuuksiin, joita järjestämme Jyväskylässä, Tampereella sekä verkossa.
    Näissä tilaisuuksissa pääset tapaamaan muita vapaaehtoisia ja tekemään jotain kivaa yhdessä.
  • Digitreenit. Verkossa toteuttavissa digitreeneissä keskustellaan, kerrataan ja jaetaan vinkkejä digitaalisesta vuorovaikutuksesta ja yhteydenpidosta.
    Digitreenit ovat luotu erityisesti tukea tarvitsevien digivapaaehtoisten tarpeisiin. Mukaan ovat kuitenkin tervetulleita kaikki halukkaat!
  • Kaverikauden päättyessä sinulla on mahdollisuus pohtia vapaaehtoisena toimimisen antia yhdessä työntekijän kanssa.
  • Lisää aiheesta kaveritoiminnan sivujen Tuki -osuudesta.

Kuinka haen ja pääsen livekaveriksi?

• Hae livekaveriksi täyttämällä sähköinen hakulomake. Sen löydät sivuiltamme osiosta nimeltä Hae vapaaehtoiseksi.
  • Työntekijämme ottaa sinuun yhteyttä ja sopii kanssasi ajan ja paikan haastattelulle. Siitä se homma etenee!

Mitä muuta minun on hyvä tietää?

• Livekaverina on tarkoitus pitää yhteyttä kaveriin viikoittain.
  • Kaveria on tarkoitus tavata kerran kuussa, livenä eli kasvotusten.
  • Toimi vastuullisesti myös koronaan liittyvissä asioissa.
  • Me kaveritoiminnassa tiedämme, että yhdenvertainen kaveruus on mahdollista!
  • Tiedämme, että toimiessa kaverina toiselle, saa myös itse paljon!
  • Vapaaehtoistoiminnasta ei makseta korvauksia, eikä toimintaan liity jäsenmaksuja.
  • Vapaaehtoistoimintamme periaatteet.
  • Kohtaamisen periaatteemme.
  • Yhdenvertainen kaveritoiminta järjestää livekaveritoimintaa ja digikaveritoimintaa.
    Olemme osa Kehitysvammaisten Tukiliiton toimintaa.
    Myös muut järjestöt, yhdistykset, seurakunnat ja muut tahot järjestävät erilaista kaveritoimintaa.

”Olimme loppupeleissä yllättävän samanlaisia ihmisiä tukea tarvitsevan kaverin kanssa. Vamma ei estä tavallista elämää, vaikka ajattelin niin ennen kaveritoiminnan aloittamista.”  vapaaehtoinen @kaveritoiminta

Kaksi naita poseraa kameralle hymyillen ja kädet ilmassa
Kuva: Leo Brinkmann

Lisätietoja toiminnastamme saat Yhdenvertaisen kaveritoiminnan työntekijöiltä.