Verkkokoulutus perheitä kohtaaville ammattilaisille: Lapsen osallisuus

Tapahtuma alkaa 7 päivän päästä
Alkaa: 25.10.2021
Päättyy: 14.11.2021

Lapsen osallisuus -koulutus on osa neljäosaista koulutuskokonaisuutta, joka on tarkoitettu kaikille perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille, ammattilaistiimeille ja työyhteisöille. Koulutus sopii hyvin myös opiskelijoille tai opiskelijatiimeille. Voit osallistua koulutukseen itsenäisesti tai yhdessä työyhteisön kesken.

Neljäosaisen koulutuskokonaisuuden aiheet ovat

• Harvinainen ja perinnöllinen sairaus perheessä,
  • Vahvistu vanhempana,
  • Lapsen osallisuus ja
  • Erityinen sisaruus.

Voit hakeutua näihin kaikkiin koulutuksiin tai hakeutua vain tiettyyn koulutukseen. Kaikkiin koulutuskokonaisuuden osiin (Erityinen sisaruus, Vahvistu vanhempana, Lapsen osallisuus ja Harvinainen ja perinnöllinen sairaus perheessä) on yksi yhteinen hakulomake, millä ilmoittaudutaan kuhunkin aihekokonaisuuteen.

Lapsen osallisuus

Lapsen osallisuus  osio sisältää tietoa vammaisen lapsen osallisuudesta ja sen oikeudellisesta perustasta, sekä käytännön vinkkejä puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien käyttöön.

”Sain koulutuksesta ajatuksia ja uusia näkökulmia osallisuudesta. Minulla on uutta tietoa kommunikaation apukeinoista, jota voin jakaa ja tarpeen tullen hakea lisää tietoa.” (Palautetta lapsen osallisuus -verkkokoulutuksesta)

Lapsen osallisuus -koulutuksen suorittaminen:

• Koulutus kestää  3 viikkoa.
  • Työaikaa suorittamiseen kuluu noin 3 h /viikko (materiaaleihin perehtyminen, keskustelu koulutuksen muiden osallistujien kanssa ja viikon teeman tehtävän tekeminen), eli yhteensä koulutuksen suorittamiseen kuluu aikaa noin 9 tuntia.
  • Osallistua voi itsenäisesti tai yhdessä työyhteisön kesken
  • Koulutus soveltuu hyvin myös alan opiskelijoille
  • Koulutus on maksuton ja se toteutetaan verkossa.

Koulutukseen mahtuu mukaan noin 20 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Mitä koulutuksessa tehdään

Koulutus sisältää videoluentoja, kirjallista materiaalia sekä tehtäviä ja keskustelua koulutuksen muiden osallistujien kesken. Jokaisen viikon alussa osallistujat saavat viikon teemaan liittyvät materiaalit ja tehtävän. Tehtävät voi tehdä joustavasti viikon aikana yksin tai työtiimin kanssa. Yhdessä tehden yhteisille keskusteluille on hyvä varata aikaa.

Miten pääset mukaan?

Ilmoittautumislomake

Ilmoittautuminen päättyy kaksi viikkoa ennen koulutuksen alkua. Voit ilmoittautua samalla lomakkeella myös koulutuskokonaisuuden muihin aihekokonaisuuksiin.

Koulutus järjestetään Opintokeskus Siviksen It’s Learning -alustalla. Sinulle lähetetään hakuajan päätyttyä ohjeet ja tunnukset, joilla koulutukseen ja verkkoalustaan pääsee mukaan.

Koulutuksen muut osuudet

Erityinen sisaruus 30.8. – 19.9.2021
Koulutuksen lähtökohtana vammaisten lasten sisarusten ja heidän perheidensä kohtaaminen sekä sisarusten ja heidän perheidensä tarpeista lähtevä työskentely. Maksuton verkkokoulutuksemme perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sopii myös opiskelijoille. Tietoa aiheesta löydät (siirry sivulle) Erityinen sisaruus -verkkokoulutus ammattilaisille

Harvinainen ja perinnöllinen sairaus perheessä  27.9. – 17.10.2021
Tietoa harvinaisiin ja perinnöllisiin sairauksiin liittyvistä teemoista. Koulutuksessa viikoittain vaihtuvat teemat ovat tieto, kohtaaminen ja tuki – mitä harvinaisuudesta ja perinnöllisyydestä on tärkeää tietää ja ymmärtää, mitä harvinaista sairautta sairastavan henkilön ja hänen läheistensä kohtaamisessa on oleellista huomioida, millaista tukea perheet tarvitsevat ja mistä sitä voi löytää. Lue lisää sivulta (siirry sivulle) Harvinainen ja perinnöllinen sairaus perheessä -verkkokoulutus ammattilaisille

Vahvistu vanhempana 22.11. – 12.12.2021
Kohtaatko työssäsi perheitä, joissa vanhemmalla on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä, esimerkiksi kehitysvammasta johtuen? Maksuton verkkokoulutuksemme perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sopii myös opiskelijoille. Tietoa aiheesta löydät
Vahvistu vanhempana -verkkokoulutus ammattilaisille.

Koulutuskokonaisuuden toteuttavat Tukiliiton perhetyö ja Harvinaiskeskus Norio

Osana kansalaistoimintaa Opintokeskus Sivis