Toimintavälineiden vuokraus

Malike tarjoaa neuvontaa toimintavälineiden käyttöön ja hankintaan. Toimintavälineitä voi kokeilla tapahtumissa ja kursseilla. Niitä voi vuokrata lyhytaikaiseen kokeiluun ennen oman välineen hankintaa tai tilapäiseen käyttöön esimerkiksi lomamatkalle. Toistuvaan ja jatkuvaan tarpeeseen Malike ei pysty vastaamaan. Toimintavälineet ovat vuokrattavissa, kun ne eivät ole Malikkeen omassa käytössä.

Malikkeen toimintavälinevuokraamot palvelevat vaikeasti vammaisia ihmisiä, jotka tarvitsevat toimintavälineen ja toisen ihmisen apua voidakseen liikkua ja osallistua. Henkilöt, joiden toimintakyky on alentunut ikääntymisestä johtuvista syistä eivät kuulu Malikkeen kohderyhmään.

Vuokraamotoiminnan tavoitteena on mahdollistaa toimintavälineiden kokeilu ennen oman toimintavälineen hankintaa. Lyhytaikaisen kokeilun avulla välineiden hankintaa suunnittelevat henkilöt tai tahot (esimerkiksi koulu-, terveys-, ja liikuntatoimet sekä ryhmä- ja palvelukodit) voivat varmistaa, että heille hankittava väline on sopiva.

Malikkeen vuokraamo Tampereella palvelee toimintavälineiden vuokraajia valtakunnallisesti. Välineiden noutaminen vuokraamosta on suositeltavaa, jotta voimme ohjata ja neuvoa välineen käytössä ja turvallisuusasioissa. Suurin osa välineistä voidaan kuitenkin toimittaa myös matkahuollon rahtina asiakkaalle.

Helsingin Kenguru-vuokraamoa ylläpitää Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry Malminkartanossa ja Rovaniemen vuokraamoa ylläpitää Kolpeneen palvelukeskus, joista välineet ensisijaisesti noudetaan.

Matkahuolto uudistaa hinnoitteluaan

Matkahuollon uudistunut hinnoittelukäytäntö astuu voimaan kokonaisuudessaan 1.10.2019. Uudistuksen myötä rahtihinnoittelu tulee perustumaan painon sijaan tilavuuteen. Malikkeen toimintavälineiden kohdalla tämä tarkoittaa rahtihintojen moninkertaistumista.

Esimerkkinä Snow Comfort -kelkka, jonka paino on 15 kg yhdensuuntainen rahti on ollut noin 15 €. 1.10.2019 alkaen tilavuusperusteinen rahdituspaino samalle välineelle on 75 kg ja yhdensuuntainen rahti on n. 40 €, Maastopyörätuoli Hippocampen yhdensuuntainen rahti ennen 20 €  ja uudistuneen hinnoittelukäytännön jälkeen n. 80 € .

Välineiden rahdit nousevat uudistuksen myötä kohtuuttomiksi, joten suosittelemme välineiden noutoa Tampereelta, Helsingistä ja Rovaniemeltä toistaiseksi.

TAMPERE, Malike

malike@tukiliitto.fi

Sumeliuksenkatu 18 b 3 krs., 33100 Tampere

Välineiden luovutukset ja palautukset MA-PE klo 8.30-16 tai sopimuksen mukaan.

HELSINKI, Kenguru-vuokraamo

Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry

puh. 09 477 1002, 045 635 5300 tai akseli@jaatinen.info

Käyntiosoite: Vellikellonpolku 1, 00410 Helsinki

Postiosoite: Parivaljakontie 6, 00410 Helsinki

Välineiden luovutukset ja palautukset MA-TO klo 10-16. Muina aikoina sopimuksen mukaan.

ROVANIEMI, Kolpeneen palvelukeksus

Myllärintie 35, 96400 Rovaniemi

Toimintavälineiden varaukset:

Riku Ollikainen

puh. 040 356 0941, riku.ollikainen@kolpene.fi

Yhteydet ensisijaisesti sähköpostilla.

Muut yhteydenotot:

Rauni Väliranta

puh. 040 707 1563 tai rauni.valiranta@kolpene.fi

Välineiden luovutukset ja palautukset ma–to 8–16 ja pe 8–14.