Liikkumisen mahdollisuuksia merkittävin vaikutuksin

Toimintavälineiden vuokraajille lähetetystä kyselystä kävi ilmi, kuinka toimintavälinekokeilu antoi uusia mahdollisuuksia ja kokemuksia sekä johti oman toimintavälineen hankintaan vuokrauksen jälkeen.

Kyselimme vuoden 2022 aluksi 19.-31.12.2021 aikana toimintavälineitä vuokranneilta (41 henkilöä/tahoa) toimintavälineiden merkityksestä ja vaikutuksista. Saimme 24 vastausta. Vastausprosentti oli 59 %.

Välineistä 75 % oli vuokrattu Tampereelta ja 25 % Helsingistä. Välineen vuokraajista 54 % oli vanhempia tai perheenjäseniä ja 38 % ammattilaisia. Ammattilaiset olivat mm. fysioterapeutteja, liikuntakoordinaattoreita ja koulujen opettajia. Välineen käyttäjistä enemmistö (37,5 %) oli 18-29-vuotiaita nuoria aikuisia.

Merkittäviä lukuja

Kyselyyn vastanneista 42 % oli vuokrannut toimintavälineen kokeiluun ennen toimintavälineen hankintapäätöstä. Kyselyssä oli mahdollista valita useita käyttötarkoituksia samaa vuokrausta kohti. Muita vastauksia oli mm. kotiympäristössä liikkuminen (33 %), sekä erilaiset ulkoilu- ja talvitapahtumat (29 %) ja loma (17 %).

Peräti 5 vastaajaa (23 %) oli hankkinut oman toimintavälineen kokeilun jälkeen. Olemme tästä hyvin iloisia, sillä Malikkeen vuokraamotoiminnan tarkoitus on mahdollistaa lyhytaikainen kokeilu ennen oman välineen hankintaa. Tavoitteemme on, että käyttäjä saa kokemusta välineen sopivuudesta, koosta ja mallista ennen varsinaista ostopäätöstä.

”Saimme varmuuden välineen sopivuudesta käyttäjälle, oma väline on sen perusteella hankittu.” sanoo kyselyyn vastannut toimintavälineen vuokraaja.

Oman välineen hankkineet kokivat vuokrauksen tuoneen myös rahallista säästöä, kun toimintavälinettä ei tarvinnut hankkia tietämättä, onko väline sopiva tai hyödyllinen.

Kuvassa vaikeasti vammainen poia on luontoretkellä Joelette-maastokärryn avulla. Hän istuu hyvin tuetussa istuimessa ja sekä hänen takanaan ja edessään on avustajat, jotka kuljettavat häntä aisojen avulla.
Kuva: Malike

Positiivisia kokemuksia toimintavälineiden käytöstä

”Hippocampe toimi meillä hyvin. Mahdollisti luonnossa liikkumisen eri tavalla kuin aiemmin. Poikamme nautti kyydissä olemisesta silmin nähden.”

”Pääsimme pitemmälle maastoon kuin olisimme kävellen voineet mennä.”

”Lapsi pääsi syyslomalla muiden mukana metsäretkelle.”

”Kokemusta käytäntöön, iloa liikkumisesta.”

”Erittäin hyvä kokemus. Toivotaan, että saadaan hankittua oma.”

”Pelikassi on ollut suurimmaksi osaksi kaikkien asiakkaiden mieleen ja ovat pitäneet pelikassin sisällöstä.”

Hyötyjä ja vaikutuksia toimintavälineen vuokraamisesta

”Päästiin pulkkamäkeen.”

”Monipuolistaa ulkona liikkumista, antaa asiakkaille uusia kokemuksia sekä mahdollistaa myös työntekijällä uudenlaista tekemistä.”

”Myös liikuntarajoitteiset pystyivät osallistumaan ja liikkumaan jäällä toisen avustuksella”.

”Väline tuotti paljon iloa ja lisäsi hyvinvointia. Mahdollisti oppilaalleni tasavertaisen osallistumisen oppitunnille.”

”Helpottaa meidän arkea kun lapsen saa näppärästi kulkemaan mukana.”

”Ilman vuokraamista emme voisi harrastaa laskettelua.”

Vuokraamotoiminta – mitä ja miksi?

Malikkeen vuokraamotoiminnan ensisijaisena tavoitteena on mahdollistaa toimintavälineiden kokeilu ennen oman välineen hankintaa tai tilapäiseen käyttöön esimerkiksi lomamatkalle. Lyhytaikaisen kokeilun avulla välineiden hankintaa suunnittelevat henkilöt tai tahot (päiväkodit, koulut, päivätoiminta) voivat varmistaa, että heille hankittava väline on sopiva. Toistuvaan ja jatkuvaan tarpeeseen Malike ei pysty vastaamaan, monia välineitä on vain yksittäisiä kappaleita.

Kantavia tavoitteita Malikkeen toiminnassa on vaikuttaa siihen, että toimintavälineitä hankittaisiin yhteiskäyttöön mm. kuntiin, jolloin ne olisivat lähellä käyttäjiä ja mahdollisimman helposti esimerkiksi perheiden ja koulujen lainattavissa.

Ohjamme ja neuvomme mielellämme toimintavälineiden kokeiluun ja hankintaan liittyvissä asioissa. Ota rohkeasti yhteyttä joko sähköpostitse malike@tukiliitto.fi tai puhelimitse  040 4839 327.

Kuvassa on rivissä Malikkeen toimintavälineitä Villa Elfvikin luontoretkellä toukokuussa 2016. Kuva: Soile Honkala
Malikkeen toimintavälineitä.