Kokemusasiantuntijat kehittämässä toimintaa

11.03.2019

Vahvistu vanhempana -hankkeen kokemusasiantuntijoiden asiantuntijuus perustuu kokemukseen ja tunteeseen. Tiimin kautta saadaan järjestön ja hankkeen kehittäjien käyttöön kokemustietoa, jota ei tavoiteta kyselyiden kautta.

Joonas Mantere

Vahvistu vanhempana -hankkeen tukena on toiminut kokemusasiantuntijatiimi jo yli vuoden ajan. Tiimi on kokoontunut kuukausittain kehittämään Vahvistu vanhempana -hankkeen toimintaa yhdessä hankkeen työntekijöiden kanssa. Kokemusasiantuntijatoiminta on hankkeessa ollut osallistujille yhteisöllinen ja voimaannuttava tuetun vapaaehtoistoiminnan muoto. Hankkeen toimintaan se on tuonut lisää käyttäjänäkökulmaa kehittämistyön tueksi.

Tiimissä vanhemmuuden teemoja on käsitelty usein tekemisen ja keskustelujen kautta. Hyviä keskusteluja on syntynyt muun muassa Yösyöttö -elokuvan pohjalta ja erilaisia pelejä pelaamalla. Tiimin tuotoksina on syntynyt Vahvistu vanhempana -peli, kokemustarinoita vanhemmuudesta, blogi-kirjoitus ja hankkeen toimintaan uutena elementtinä tuettuloma. Kokemusasiantuntijat ovat myös arvioineet hankkeen nettisivujen ja materiaalien selkeäkielisyyttä.

Tiimi itse kertoo saaneensa toiminnasta vertaistukea, mahdollisuuden päästä vaikuttamaan tärkeisiin asioihin ja kivaa vaihtelua arkeen. Tässä tiimin ajatuksia toiminnasta:

”On tärkeää kuulla, että ei ole yksin. Muillakin on samanlaisia haasteita.”

”Tällaista tarvitaan lisää.”

”Toimintaan saisi tulla lisää vanhempia.”

”Pääasia on keskustelu, se on tiimissä parasta.”

”On kiva päästä välillä kotoa pois tekemään jotain hyödyllistä.”

”On kiva kuulla, mitä toisille kuuluu ja miten muut ovat pärjänneet.”

”Tällaista toimintaa olisin tarvinnut itsekin, kun lapset olivat pieniä.”

Vahvistu vanhempana -kokemusasiantuntija toiminnassa huomioidaan tiimiläisten yksilölliset tuentarpeet ja moninaiset kokemukset.

Tapaamisista muistutetaan viestillä tai soitolla aina paria päivää ennen ja tapaaminen järjestetään aina samana viikonpäivänä ja kelloaikana. Tapaamisten ajaksi järjestämme lastenhoidon ja noudamme tarvittaessa asemalta. Tarjoamme lounaan ja maksamme matkat.

Tiimi lisää jäsentensä merkityksellisyyden tunnetta ja vaikuttamisen mahdollisuuksia sekä työntekijöiden asiakasymmärrystä. Usein viimeistään lounaan jälkeisillä kahveilla on jo kyselty, koska seuraava tapaaminen järjestetään!

Kirjoittaja tekee asiakastyötä Vahvistu vanhempana -hankkeessa.

Vahvistu vanhempana -hanke (2017 – 2020) kehittää ja toteuttaa valmennusta ja tukea perheille, joissa vanhemmalla on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä. Vahvistu vanhempana -hanke kuuluu STEA:n rahoittamaan Kaikille eväät elämään -avustusohjelmaan.