Yhdessäoloa ja rentoutumista perhelomalla

Yhteinen loma antaa koko perheelle elämyksiä, joita muistellaan pitkään. Tukiliiton tuetulla lomalla kaikkien tarpeet on huomioitu.

Mikä on kaikkein parasta tuetussa lomassa? Mielipiteitä on yhtä monta kuin vastaajiakin.

Jonkun mielestä mukavinta on pötkötellä oman hotellihuoneen rauhassa. Toinen taas tykkää kaikesta vauhdikkaasta tekemisestä. Isät ja äidit puolestaan kiittävät, kuinka ihanaa on saada taukoa kotitöistä.

Kaikkea tätä ja paljon muuta tarjosi Kankaanpään kuntoutuskeskuksessa kuluneena kesänä järjestetty tuettu loma kehitysvammaisten lasten perheille. Lomatoiminnan tavoitteena on antaa mahdollisuus perheen yhteiseen, kodin ulkopuoliseen virkistäytymiseen ja lisätä näin koko perheen hyvinvointia.

Äiti Hannele Aine ja tytär Ella Rautiainen, 17, Porvoosta olivat nauttineet viikosta täysin siemauksin.

”Sanoisin kaikille kehitysvammaisten lasten ja nuorten vanhemmille, että tuetuille lomille kannattaa hakea rohkeasti. Voi tuntua hassulta perustella hakemukseen omaa lomantarvetta, mutta kainostelu on turhaa”, Hannele Aine sanoo.

Hän vinkkaa lisäksi anomaan kotikunnasta avustajatunteja lomaa varten. Mukaan Kankaanpäähän lähti Ellan henkilökohtainen avustaja, mikä helpotti äidin mukaan kovasti käytännön järjestelyitä.

”Muiden vanhempien kanssa jutellessa on käynyt ilmi, ettei moni tiedä mahdollisuudesta saada avustaja myös lomareissuun.”

Positiivinen ilmapiiri

Hannele Aine kertoo sekä äidin että tyttären saaneen lomasta toivomiaan asioita.

”Ella on sosiaalinen ja huumorintajuinen. Hän tykkää touhuta ja tehdä, joten tällainen aktiivinen lomailu yhdessä muiden nuorten seurassa on juuri hänen juttunsa.”

Nuorten keskinäinen vertaistuki on ollut tärkeää. Äidin mukaan Ellasta on ollut hienoa tavata muita nuoria, jotka hänen itsensä tavoin käyttävät apuvälineitä kommunikoimisessa ja liikkumisessa.

Myös äiti kertoo pitäneensä pienistä spontaaneista juttuhetkistä toisten vanhempien ja ohjaajien kanssa.

”Oma vertaistuen tarve ei ehkä juuri tässä elämänvaiheessa ja -tilanteessa ole kaikkein polttavimmillaan, mutta tiedän kokemuksesta, että monesti vertaisten seura on ihan ratkaisevan tärkeää.”

Hannele Aine sanoo saaneensa tuetusta lomasta ennen kaikkea iloista ja rentoa fiilistä. Hänen mielestään niin sanotut tavalliset lomat kääntyvät erityislasten perheissä kovin helposti stressin puolelle.

”Kun menee normihotelliin tai valmismatkalle, jokainen asia pitää selvittää ja järjestää itse. Täällä kaikkea on mietitty valmiiksi ja kaikkien tarpeet on otettu huomioon: niin vammaisten lasten, sisarusten kuin vanhempienkin. Apua ja tukea on koko ajan saatavilla.”

Hannele-äidin mukaan viikkoa on leimannut positiivinen ilmapiiri.

”Olen pystynyt itsekin aidosti rentoutumaan, kun Ellalla on selvästi ollut tosi kivaa. Ja kaikkein tärkeintä on, että saamme viettää aikaa kiireettä toistemme kanssa. Tätä lomaa muistellaan varmasti pitkälle talveen.”

""
Aapo Levannon mielestä Marika Vainionpää (oik.) ja muut ohjaajat olivat huippukivoja. Isä Matti Levanto seuraa lukemista.

Valmiiseen pöytään

Perheille oli Kankaanpäässä päivittäin tarjolla yhteistä ohjelmaa, johon jokainen sai osallistua oman kiinnostuksensa ja jaksamisena mukaan. Ohjaajina ja avustajina toimi Kehitysvammaisten Tukiliiton työntekijöitä ja kuntoutuskeskuksen omaa henkilökuntaa.

Viikkoon mahtui monenlaista: liikuntaa, karaokea, diskoilua, askartelua, ratsastusta, illanviettoja grillikodassa ja paljon muuta.

Naantalista lomalle perheineen saapunut 12-vuotias Aapo Levanto sanoo tykänneensä esimerkiksi uimahallivuoroista.

”Ja huoneessa on luettu iltaisin Aku Ankkaa”, Aapo kertoo.

Äiti Mervi Levanto toteaa loman merkinneen ennen kaikkea mahdollisuutta irtaantua arkikuvioista ja -askareista koko perheen voimin. Mukana ovat myös isä Matti ja Aapon 14-vuotias isosisko Anni.

”Näin äidin näkökulmasta ihan parasta on päästä valmiiseen pöytään. Ja heti seuraavaksi mukavinta on mahdollisuus perheen yhteiseen tekemiseen. Olemme tarjotun valmiin lomaohjelman lisäksi keksineet omia retkiä ja käyneet esimerkiksi soutelemassa ja kaupunginmuseossa”, Mervi-äiti kertoo.

Ringetteä pelaava Anni sanoo käyttäneensä ahkerasti kuntoutuskeskuksen kuntosalia, läheistä pururataa ja muita liikuntamahdollisuuksia.

”On ollut kiva, että yhdestä toisestakin perheestä on mukana ikäiseni sisarus. Olemme tutustuneet ja hengailleet yhdessä.”

Myös Mervi-äiti kertoo ehtineensä keskustella muiden vanhempien kanssa.

”Vaikka pidän itseäni aika aktiivisena asioiden selvittelijänä, toisilta kuulee ja oppii aina uutta. Täällä mielenkiintoista ja kannustavaa on ollut tutustua perheisiin, joissa on hiukan isompia erityisnuoria. Pääsee vähän kurkkaamaan, mitä kaikkea meillä on pian edessä.”

Mervi Levanto kehottaa vanhempia perehtymään tuettuun lomatarjontaan ajoissa.

”Meille jopa tuli oman kunnan vammaispalveluista esite tuetuista lomista, mutta useinhan tällaiset asiat joutuu selvittämään itse.”

Poika halailee äitiä, molemmat hymyilevät
Pia ja Patrik Syrjälä arvelevat, että lomasta jutellaan ahkerasti kotiin palattua.

Onnistumisen kokemuksia

Äiti Pia Syrjälä ja 15-vuotias Patrik Mynämäeltä olivat tuetulla lomalla jo kolmatta kertaa.

”Aiemmille lomille olemme hakeutuneet Epilepsialiiton kautta. Ensimmäisen kerran taisin huomata jossakin netin vertaistukiryhmässä, että tällaisia lomia on ylipäänsä olemassa. Suosittelen lämpimästi”, Pia sanoo.

Perhe omistaa hunajatilan, joten keskikesä on kalenterissa vuoden kiireisintä aikaa. Patrikin isä ei siis ennättänyt mukaan lomalle.

”Mutta hänelläkin on erilainen viikko, kun saa olla itsekseen kotona. Ahkerasti olemme kyllä lähettäneet kotiin kuvia kaikesta, mitä täällä on tehty”, Pia Syrjälä kertoo.

Hän mainitsee päässeensä nauttimaan muun muassa jalkahoidosta ja päähieronnasta. Liikunnallinen Patrik puolestaan sanoo pitäneensä eniten erilaisista urheilulajeista, joita Kankaanpäässä on saanut kokeilla.

”Frisbeegolfia, tennistä ja uimista. Täällä on ollut kivoja kavereita ja ohjaajia”, Patrik toteaa.

Äidin mukaan viikko on selkeästi tarjonnut Patrikille onnistumisen kokemuksia toimimisesta ryhmässä muiden nuorten kanssa.

”Tällaiset asiat ruokkivat itseluottamusta. Ja on meille molemmille tosi vapauttavaa, ettei tarvitse selitellä tai nolostella yhtään mitään. Muut perheet tietävät hyvin, millaisia haasteita meidän nuorillamme voi olla erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.”

Pia Syrjälä kertoo saaneensa jo aiemmilta tuetuilta lomilta tuttavia, joiden kanssa pidetään edelleen yhteyttä. Hänen kokemuksensa mukaan vertaistuki voi olla vanhemmille olennainen osa loman antia.

”Tunnen, että minulla on nyt annettavaa toisille. Kaikkein hankalimmista vaiheista on meillä päästy yli. Tiedän, että elämä kantaa väsyneenäkin.”

Tuetulle lomalle osallistuvia vanhempia Pia Syrjälä rohkaisee avoimuuteen.

”Eniten saa irti, kun on itsekin valmis raottamaan tuntojaan.”

Artikkeli on julkaistu myös Tukiviestissä 3 / 2021.

""
Patrik Syrjälä pallottelee liikuntasalissa Santeri Kytönevan kanssa.

Virkistystä ja jaksamista

• Tuetun lomatoiminnan tavoitteena on tarjota mahdollisuus kodin ulkopuoliseen lomailuun perheille, joille tämä on muutoin vaikeaa. Näin halutaan lisätä koko perheen hyvinvointia.
  • Kehitysvammaisten Tukiliitto toteuttaa tuettuja lomia perheille yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa. STEA rahoittaa toimintaa.
  • Lomiin sisältyy täysihoito. Aikuisten omavastuumaksu on 20 euroa per vuorokausi. Alle 17-vuotiaille perheenjäsenille loma on maksuton. Perheet valitaan taloudellisin, sosiaalisin tai terveydellisin perustein.
  • Tukiliiton perhelomilla on mukana kaksi ohjaajaa, jotka auttavat perheitä lomaohjelmaan osallistumisessa. He voivat myös auttaa jonkin verran lastenhoidossa, jolloin vanhemmilla on esim. mahdollisuus yhteiseen aikaan vammaisen lapsen tai hänen sisarustensa kanssa.
  • Lue lisää ja tutustu hakuohjeisiin: Perhetoiminnan tuetut lomat.

""
Aapo Levanto lukee äidlleen Merville perheen omassa huoneessa.

Perhetoimintaa erilaisiin tarpeisiin

• Tukiliiton perhetoiminta tukee lapsen osallisuutta ja tarjoaa perheille tukea, tietoa ja vertaisuutta.
  • Tukiliiton Harvinaiskeskus Norio (siirry erillissivustolle) tarjoaa vertaistapaamisia, kursseja, keskustelutukea ja neuvontaa perheille, joissa lapsella on harvinainen, perinnöllinen sairaus tai oireyhtymä. Erityisperhetyö tukee perheitä, joissa lapsen etenevä sairaus johtaa varhaiseen kuolemaan. Omat tapaamisensa on nuorille, sisaruksille ja isovanhemmille.
  • Tukiliiton Malike-toiminta edistää vaikeasti vammaisten lasten ja heidän perheidensä mahdollisuuksia osallistua ja saada kokemuksia uusista asioista toimintavälineitä hyödyntäen. Malike järjestää koulutusta, kursseja ja tapahtumia sekä tarjoaa ohjausta ja neuvontaa toimintavälineiden kokeiluun ja hankintaan liittyen.
levästi hymyilevä tyttö
Ella Rautiaisen lomassa parasta olivat uudet kaverit. Mahtavaa olla vihdoin yhdessä muiden kanssa.