Yhteinen suunnittelu ja tekeminen osaksi omaa yhteisöä

Yhdessä-teemapäivän ajatuksena on ulkoilupäivän yhteinen suunnittelu ja toteutus. Päivästä muotoutuu tekijöidensä näköinen ja jokainen voi vaikuttaa siihen, mitä päivän aikana tehdään.

Kaikilla osallistujilla on päivän valmisteluun liittyviä tehtäviä, kuten esimerkiksi eväiden ostaminen, leipominen ja ulkoilureitin tsekkaus ennakkoon. Yhteistyötahomme ovat yleensä päivätoimintakeskuksia, asuntoloita tai yhdistyksiä.

Aurinkoisena syyskuun päivänä Malike vietti hauskan päivän yhdessä Härmälänrannan asuntolan porukan kanssa Tampereen Tohlopinjärven rannassa. Päivää oli suunniteltu pari viikkoa aiemmin ja siihen liittyi erilaisia valmisteluita, kuten matojen ostaminen – kävimmehän päivän aikana kalastamassa. Tämän lisäksi tutustuimme alueen uuteen esteettömään luontopolkuun, pelasimme mölkkyä ja paistoimme makkaraa.

Malikkeen Yhdessä-teemapäivän aikana porukka tutustui Tohlopin esteettömään ulkoilureittiin.
Kuva: Laura Vesa

Porukassa on aina mukana ihmisiä, joiden on yhteistä suunnitelmaa tehdessä erittäin vaikea ilmaista mielipidettään. Silloin lähtökohta on, että he lähtevät muun porukan kanssa, sillä jokaiselle on tärkeää saada erilaisia kokemuksia, joiden kautta arkeen tulee vaihtelua. Kun ihmiselle kertyy paljon erilaisia kokemuksia, muodostuu myös lähi-ihmisille käsitys siitä, mitkä ovat läheiseni mielenkiinnon kohteita. Tämän seurauksena on mahdollista elää omannäköistä elämää. Lähi-ihmisiltä vaaditaan systemaattisuutta, kunnioitusta ja ymmärrystä siitä, millaista on jokaisen omannäköinen elämä ja miten siihen voidaan antaa tukea.

Malikkeen retki Tohlopinrannassa aurinkoisessa säässä. Kuvassa kolme ihmistä matkalla kalastamaan.
Kuva: Laura Vesa

Aiemmissa teemapäivissä eri porukoiden kanssa päivän aktiviteetteja ovat olleet esimerkiksi marjanpoiminta, melominen sekä ikisuosikit makkaranpaisto ja nokipannukahvit. Usein teemapäivien jälkeen porukan kynnys yhteiseen suunnitteluun ja luontoon lähtemiseen pienentyy.

Yhdessä-teemapäivät ovat osa Malikkeen aikuistyötä ja etsimme aina tahoja, joiden kanssa päiviä voidaan järjestää. Jos kiinnostuit yhteistyöstä, ota meihin rohkeasti yhteyttä ja lähdetään yhdessä koko yhteisön kanssa suunnittelemaan!