Terveisiä Saksasta Rehacare -messuilta 2022

Malike vieraili Rehacare -messuilla Düsseldorfissa syyskuussa ja etsi sieltä vaikeasti vammaisille lapsille ja aikuisille soveltuvia toimintavälineitä.

Rehacare-messut ovat maailman suurimmat kuntoutusalan messut. Messut keräävät vuosittain n. 40 000 vierailijaa 80 eri maasta. Messuille osallistui tänä vuonna noin 600 näytteilleasettajaa 35 maasta.

Sähköavustukset ovat laajentuneet veto-, työntö- ja kelausapujen lisäksi maastoliikkumisen apuvälineisiin kuten esimerkiksi JOSI-Wismi- ja xRover-monitoimirattaisiin. Sähköistykset ovat tulleet jäädäkseen ja esimerkiksi manuaaliset nokkapyörät olivat selvästi vähentyneet. Myös monet apuvälineitä käyttävät messuvierailijat liikkuivat sähköavusteisilla pyörätuoleilla ja eniten tukea tarvitsevilla käyttäjillä näkyi Kangoo- ja JOSI-Wismi-monitoimirattaita. Tästä voi päätellä, että Saksassa näitä välineitä myönnetään laajemmin kuin meillä Suomessa.

Tapasimme muutamia valmistajia ja keskustelimme heidän kanssaan tuotteiden käyttökokemuksista ja kehittämistarpeista. Oli ilo huomata, että joidenkin välineiden kehittämisprosessit olivat käynnissä tai kehittämistarve oli jo tiedossa. Malikkeen kokemuksista ja havaitsemista välineiden kehittämistarpeista viestiminen on tärkeää, jotta välineet palvelevat aiempaa paremmin käyttäjien tarpeita.

Katsaus messujen antiin

JOSI-Wismi-monitoimirattaisiin on lisätty kaivattu istuimen kallistus ja sen kehittäminen jatkuu edelleen yhä lähemmäksi makuuasentoa. Tämän hetkinen kallistus on suuruudeltaan 45 astetta ja sen ansiosta väline sopii yhä useammalle käyttäjälle.

JOSI-Wismin käyttömahdollisuudet ovat lisääntyneet. Polkupyörän peräkärryn lisäksi monitoimirattaita voi käyttää yhdistelmäpyörän tapaan hankkimalla siihen kehitetyn sähköistetyn 7-vaihteisen pyörän. Lisäksi JOSI-Wismiin voi asentaa työntöavun tai käyttäjälle joystick-ohjauksen. JOSI-Wismia maahantuo Camp Mobility.

X-Rover-monitoimirattaisiin on kehitetty sähköinen työntöapu sekä uusi, eri tavalla muotoiltu polkupyörän vetoaisa, joka soveltuu käytettäväksi sähköpyörän kanssa. Kehittelyssä on myös kokoon taittuva runko, joka tulevaisuudessa helpottaa huomattavasti välineen kuljettamista. X-Rover-monitoimirattaita myy Suomessa Apuväline Avux.

Kangoo-monitoimirattaisiin on myös saatavilla työntöapu, joka tulee uudistumaan kahden vuoden kuluessa. Kuulimme, että korona-aika on lisännyt monitoimirattaiden menekkiä. Malikkeella on Liikkeelle pienestä pitäen -hankkeessa käytössään ensimmäisiä versioita Kangoon tuplarattaista. Suomessa Kangoon rattaita myy Camp Mobility.

Hippocampe-maastopyörätuoleihin löytyy nykyään kaksi erilaista lämpöpussivaihtoehtoa, joista toinen soveltuu käytettäväksi vöiden tai Stabilo-asentotyynyn kanssa. Hippocampen Marathon-malliin on saatavilla myös aurinkovarjo. Lisäksi valikoimaan on tullut renkaiden kuljetuskassit. Vinkki: istuinosan syvyyttä voi lisätä siirtämällä istuinosan kangasta eteenpäin säätövaran puitteissa. Hippocampe -maastopyörätuolia maahantuo Suomessa Apuväline Avux.

Delta Buggy on laajentanut ratasvalikoimaa isompikokoisille käyttäjille ja lisävarusteita (mm. isompi kokoisia renkaita) on tullut lisää. Valikoimasta löytyy XL-kokoiset rattaat, joiden maksimipainoraja on 90 kg. Istuinosan leveys pysyy samana käyttäjän maksimipainon kasvaessa, minkä vuoksi harteikkaampi käyttäjä ei välttämättä mahdu istuimeen. Tuotteelle ei ole maahantuojaa Suomessa.

Track Wheel -nokkapyörä oli yksi harvoista ei-sähköisistä nokkapyöristä messuilla. Nokkapyörästä on kaksi eri mallia. Toinen kiinnitetään kiinteään jalkalautaan ja toinen kiinteiden jalkatukien pystyputkiin. Kiinnittämiseen ei tarvita työkaluja ensimmäisen säätämisen jälkeen. Nokkapyörä on markkinoiden kevein hiilikuiturunkonsa ansiosta. Nokkapyörän maahantuonnista vastaa Camp Mobility.

Uusinta uutta!

Markkinoille on tullut puolalainen uutuus, Kukini -juoksurattaat, jotka soveltuvat alle 40 kiloiselle käyttäjälle. Rattaissa on selkänojan säätö, istuintyyny ja 3-pistevyö. Juoksurattaat voi liittää polkupyörän peräkärryksi.

Yogi-rattaat ovat puolestaan suunniteltu paljon tukea tarvitsevalle pienelle lapselle. Rattaat muistuttavat polkupyörän peräkärryä, johon ne myös vaivatta muuntuvat. Kärryssä lapsi on hyvin suojattuna auringolta, tuulelta, sateelta ja hyönteisiltä. Erityisenä huomiona Yogissa on kolmeen asentoon säädettävä istuin, istuinkulman ja -syvyyden säätö. Istuimessa on myös monipuoliset vartalon tuet ja monipistevyöt. Istuin säätyy lähes makuuasentoon, mutta pidemmällä käyttäjällä jalkatila jää vähäiseksi. Tämä haaste on valmistajan tiedossa ja siihen etsitään toimivampaa ratkaisua. Rattaisiin saa kääntyvän etupyörän tai ison, maastokäyttöön soveltuvamman renkaan. Malikkeelta löytyy yhdet Yogi-rattaat, joilla ensimmäiset testilenkit on jo tehty! Yogi-rattaita myy Movetta.

Kool Strider -juoksurattaat ovat vaihtoehto kauan kaivatuille isomman lapsen juoksurattaille. Ne ovat suunniteltu maksimissaan 70kg:lle käyttäjälle. Juoksurattaissa on 20”-renkaat takana ja 16”-rengas edessä, mikä mahdollistaa haastavammassa maastossa liikkumisen. Teleskooppimekanismin ansiosta juoksurattaat menevät näppärästi kasaan ja mahtuvat pieneen tilaan. Rattaissa on säädettävä työntökahva ja käsijarru. Niihin saa sadekuomun ja UV-suojan. Istuma-asento rattaissa on aika makaava, mutta erillisellä tyynyllä sitä on ehkä mahdollisuus muuttaa pystymmäksi. Suomessa ei ole rattaille jälleenmyyjää, mutta googlettamalla pääsee useisiin rattaita myyviin ulkomaisiin nettikauppoihin. Pyrimme informoimaan näistä rattaista myös suomalaisia jälleenmyyjiä.

Travel Seat -istuintuki on helposti siirrettävissä istuimesta toiseen antamaan monipuolisesti lisätukea lapselle. Istuimesta on olemassa kaksi eri kokoa; 1-koko 1-4 -vuotiaille ja 2-koko 3-6 -vuotiaille lapsille. Istuimessa on niska- ja sivutuet, haarakiila sekä monipuoliset vyöt. Istuimeen on saatavilla myös kevyt alusta, jota voi käyttää esimerkiksi lattialla istumiseen. Malikkeella on käytössä Travel Seatin molemmat koot. Suomessa istuintukea myy Movetta.

Out & About Seat on siirrettävä istuinratkaisu neljässä eri koossa. Istuinratkaisu kasvaa lapsen kasvaessa. Niskatuen ja vöiden kohtaa pystyy muuttamaan ja istuinratkaisuun voi yhdistää Special Tomaton Soft-Touch Liners -istuimen osilla. Suomessa Special Tomaton tuotteita maahantuo Rehaco.

Pediatric seat -istuintuki on kehitteillä oleva pehmeä muotoiltu kuppimainen istuin, joka on nivelletty istuimen ja selkänojan välistä. Nivel mahdollistaa monipuoliset käyttömahdollisuudet erilaisissa välineissä, joiden istuimiin tarvitaan lisätukea. Messuilla istuintuesta oli nähtävillä prototyyppi.

Polkupyörät ja potkulaudat

Mielenkiintoisena uutuutena messuilla oli nähtävillä lyhytkasvuisille pyöräilijöille suunnitellut polkupyörät. Saksalainen Proactiven PED-E -sähköpyörä soveltuu noin 90-145 cm pituisille käyttäjille. Samaan runkoon on valittavissa 16”, 18” ja 20” renkaat sekä tarvittaessa apupyörät. Polkimia, satulaa ja ohjaustankoa voidaan säätää käyttäjän yksilöllisten tarpeiden mukaan. Sähköavustus mahdollistaa 25 kilometrin tuntivauhdin.

Tanskalainen Jørn Iversen valmistaa yksilöllisesti suunniteltuja kolmipyöriä mm. lyhytkasvuisille lapsille ja aikuisille. He suosivat malleja, joissa kaksi rengasta on edessä ja yksi takana kääntösäteen hahmottamisen helpottamiseksi.

Rifton on kehittänyt kolmipyöräisen Trike-polkupyörän kolmessa eri koossa. Ketjuina pyörässä toimii kumimainen vaijeri. Pyörässä on kiinnitetty erityistä huomiota istuimen tukiin ja säätömahdollisuuksiin. Istuimen korkeutta pystyy säätämään käyttäjän istuessa satulassa. Avustajan ohjaustanko on pyöräilijän istuimen takana. Kaivattu vaihtoehto vahvaa tukea tarvitseville aikuisille.

Hase Trets -nojapyörän vöihin ja niskatukiin on tullut lisää tukevampia vaihtoehtoja. Nojapyörään saa asennettua avustajalle ohjaustangon, mikä helpottaa polkemisen harjoittelemista ja mahdollistaa pyöräilemisen, vaikka ohjaaminen ei käyttäjältä onnistuisikaan. Suomessa Hasen nojapyöriä myy Apuväline Avux.

Erilaisia potkulautoja oli messuilla nähtävillä enemmän kuin aikaisemmin. Sähköpotkulaudat olivat selvästi lyöneet läpi. Mielenkiintoinen uutuus oli Curvinin nelipyöräinen sähköpotkulauta istuimella. Tämä kevyt versio sähkömoposta voi olla hyvä vaihtoehto esim. lyhyille käyttäjille pidempien matkojen liikkumiseen tai vakaampi vaihtoehto henkilöille, joilla on tasapainohaasteita.