Tunnetko jo nettisivujemme Tuki ja neuvot -osion?

06.10.2021

Jutta Keski_korhonen.
Jutta Keski-Korhonen.

Pidämme yllä ja kehitämme laajaa Tuki ja neuvot -osiota nettisivuillamme. Sivustolla haluamme palvella kaikkia sellaisia tahoja, jotka tarvitsevat tietoa ja neuvoja kehitysvammaisten ja muiden vastaavaa tukea tarvitsevien ihmisten oikeuksista ja palveluista.

Sivuilta löytyy valtavasti tietoa ja materiaaleja, joita voi hyödyntää vaikkapa oman läheisen palveluiden suunnittelussa ja hakemisessa tai muutoksenhaussa. Tuki ja neuvot -osio palvelee myös ammattilaisia, jotka tarvitsevat täsmätietoa kehitysvammaisten ihmisten oikeuksista ja palveluista. Sivujen aihealueet kattavat monipuolisesti kehitysvammaisen ihmisen elämän lapsuudesta ja nuoruudesta aina ikääntymiseen saakka. Tietoa ja materiaalia löytyy muun muassa palveluiden järjestämisestä, asumisesta, henkilökohtaisesta avusta, kommunikaation tuesta sekä apu- ja toimintavälineistä.

Lakimies vastaa-osioon on kerätty Tukiviesti-lehdessä vuosien varrella julkaistuja lakimiestemme kirjoituksia keskeisistä ja paljon kysytyistä aihealueista. Kirjoitukset muodostavat ison aineistopankin, johon suosittelen lämpimästi tutustumaan. Vastauksia löytyy kysymyksiin muun muassa kehitysvammaisen ihmisen oikeudesta valita asuinpaikkansa, vammaisen lapsen edun arvioinnista, pankkitunnusten saamisesta ja läheisen oikeudesta saada tietoa aikuisen kehitysvammaisen ihmisen asioista.

Myös vuosittain päivitettävä sosiaaliturvaoppaamme sekä pikaopas perheiden palveluihin antavat paljon tarpeellista tietoa ja auttavat eteenpäin. Ne löytyvät Oppaat ja materiaalit-sivulta. Oppaissa palvelut ja tukitoimet on ryhmitelty omiksi kokonaisuuksikseen, jotta lukija löytäisi tarvitsemansa tiedon mahdollisimman helposti.

Olemme halunneet koota sivustolle tietoa varsin laajasti myös perus- ja ihmisoikeuksista sekä yhdenvertaisuudesta ja syrjintään puuttumisesta. Pidämme erittäin tärkeänä nostaa monin tavoin esille sitä, että kehitysvammaisille ihmisille, niin aikuisille kuin lapsille, kuuluvat samat perus- ja ihmisoikeudet kuin kaikille muillekin ihmisille. Tämä lähtökohta unohtuu aivan liian usein palveluista päätettäessä ja niitä järjestettäessä.

Toivomme tuki ja neuvot -sivustomme hyödyttävän mahdollisimman monia tietoa, tukea ja neuvoja tarvitsevia perheitä, ammattilaisia ja muutoin asiasta kiinnostuneita tahoja. Sivusto on tärkeä palvelumuoto ja kehitämme sitä jatkuvasti. Otamme myös mieluusti vastaan kehittämisideoita, jotta se vastaisi aina vain paremmin sivustovierailijoiden tarpeita.

.@JuttaKeskiK: Olemme koonneet Tuki ja neuvot -sivuillemme vastauksia palveluita ja oikeuksia koskeviin kysymyksiin – ajankohtaisiin ja ikiaikaisiin. Tutustu ja anna palautetta. #OikeusPalveluihin #TukiliittoVaikuttaa

Kirjoittaja on Kehitysvammaisten Tukiliiton vaikuttamistoiminnan päällikkö.